علی درخشنده: همه چیز سینمای مستقل با سینمای بدنه فرق می کند

جشنواره فجر تنهاترین رویداد سینمایی کشور است

تهران(پانا) - کارگردان فیلم «دشمنان» می‌گوید جشنواره فجر فرصتی برای دیده شدن فیلم‌های تازه ساخته شده و محک زدن آن‌هاست.

کد مطلب: ۱۰۰۹۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
علی درخشنده: همه چیز سینمای مستقل با سینمای بدنه فرق می کند

فیلم سینمایی «دشمنان» به کارگردانی علی درخشنده و تهیه‌کنندگی مجید برزگر یکی از فیلم‌های راه یافته به بخش نگاه نو جشنواره فجر است. علی درخشنده فیلم «دشمنان» را در اولین تجربه ساخت فیلم بلند فیلمبرداری و راهی جشنواره فجر کرده است.
درخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا با اشاره به بازیگران این فیلم و دلایل انتخاب آن‌ها گفت:«چیزی که در این فیلم برایم اهمیت داشت این بود که بازیگران درک بالایی نسبت به نقش و فیلمنامه داشته باشند. رویا افشار بازیگر باتجربه‌ای است که درک خوبی نسبت به نقشی که قرار بود در آن بازی کند داشت همچنین تمام هنرجویانی که برای فیلم انتخاب شدند نیز درک بالایی در این زمینه داشتند.
وی افزود: «دوست داشتم بیشتر بازیگرانی که کمتر دیده شده‌اند حضور داشته باشند به هر حال سینمای مستقل همه چیزش با سینمای بدنه فرق دارد.»
این کارگردان با اشاره به ارتباطاتی که طی سال‌ها کار کردن در تئاتر و سینما به دست آورده عنوان کرد: «از سال 88 مشغول کارم و با بسیاری از بازیگران تئاتر و سینما در ارتباط بودم. بیشتر از هر چیزی بازیگری که رو به روی شما قرار می‌گیرد باید شما را بشناسد و بداند که چه خواسته‌ای دارید و شما نیز باید برنامه ریزی دقیقی از کاری که می‌خواهید انجام بدهید داشته باشد.»
وی ادامه داد: «تمام میزانس‌ها را از قبل در ذهنم داشتم و به همه چیز فکر کرده بودم، اینطور نبود که سر صحنه تازه بخواهم تصمیم بگیرم زیرا در آن صورت دیگر بازیگران به من اعتماد نمی‌کردند.»
درخشنده درباره ارتباطی که بین او و بازیگران فیلم «دشمنان» زمان فیلمبرداری به وجود آمده است تصریح کرد: «ارتباطی که بین بازیگر و کارگردان شکل می‌گیرد باید در این زمینه باشد که من بدانم بازیگرم چه می‌خواهد و بازیگرم نیز بداند که من از او چه چیزی می‌خواهم و بهترین راه دستیابی به آن صحبت کردن و برقراری دیالوگ است. به تمرین کردن نیز اعتقادی ندارم زیرا جلوی بداهه را می‌گیرد.
وی افزود: «درک مشترک از فیلمنامه و احترام متقابل از جمله دیگر عواملی هستند که به ارتباط بازیگر و کارگردان کمک می‌کند.»
این کارگردان فیلم اولی درباره موضوع فیلم سینمایی «دشمنان» گفت: «فیلم سینمایی «دشمنان» به تنهایی آدم‌ها و عدم آگاهی آن‌ها در ارتباطات اشاره می‌کند و می‌توان گفت که این فیلم به مسائل روانشناختی می‌پردازد. به طور کلی تنهایی موضوعی است همه به نوعی درگیر آن هستند و می‌خواهند یک حریم شخصی و خصوصی داشته باشند اما کمتر چنین موقعیتی برای افراد پیش می‌آید زیرا به محض اینکه کسی تنها می شود دیگران می خواهند علت را بیابند و ببینند که چرا او تنها است.»
درخشنده درباره حضور فیلم «دشمنان» در جشنواره فجر عنوان کرد: «جشنواره فجر تنهاترین رویداد مهم سینمایی کشور است. این جشنواره فرصتی برای دیده شدن فیلم‌های تازه ساخته شده و محک زدن آن‌هاست، تمام تلاشم را کردم تا در اولین تجربه کارگردانی به چیزی که می‌خواهم برسم و فکر می‌کنم موفق هم شدم.»
کارگردان فیلم «دشمنان» با اشاره به ایده ساخت این فیلم گفت: «طرح اولیه فیلم «دشمنان» توسط بردیا یادگاری داده شد که در نهایت تبدیل به فیلمی که حالا می‌بینید شده است، بعد از آن بخش‌هایی هست که مستند هستند و در جامعه فعلی حضور دارند. 7 سال پیش به دنبال گرفتن فیلمنامه‌ای با موضوع اعتیاد به کمک مجید برزگر بودم که از این طریق با آقای یادگاری آشنا شدم.»
وی ادامه داد: «از لحاظ مالی برای یک فیلم اولی ساخت آن فیلمنامه دشوار بود برای همین بردیا یادگاری طرحی مطرح کرد که خودش نیز آن را به یک فیلمنامه تبدیل کرد و به نحو احسنت آن را نوشت، البته جا دارد که بگویم بنده هیچگاه سودای فیلمنامه‌نویسی نداشتم.»
درخشنده درباره چالش‌هایی که زمان ساخت فیلم «دشمنان» با آن‌ها رو به رو شده است گفت: «این فیلم بدون هیچ حمایتی از طرف یک شخص یا نهاد دولتی ساخته شد و مسائل مالی فشار زیادی بر من آورد. ازجمله دیگر موارد چالش برانگیز انتخاب لوکیشن بود. فیلمبرداری در شهرک اکباتان بسیار سخت است زیرا کسی حاضر نبود خانه‌اش را برای دوماه اجاره بدهد، همچنین نورپردازی در منازل آن شهرک نیز دشوار بود زیرا خانه‌های آن ناحیه سقف‌های کوتاهی دارند. از تمام این‌ها گذشته سر و کله زدن با همسایه‌ها و پیدا کردن بازیگران فرعی ازجمله دیگر مشکلاتی بودند که زمان فیلمبرداری با آن‌ها رو به رو شدم.»

امیرحسین اشرفی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار