خیزش سراسری غزه و کرانه باختری در اعتراض به معامله قرن

تهران (پانا) - گروههای ملی و اسلامی فلسطین به منظور رویارویی با نقشه صلح آمریکا موسوم به "معامله قرن" امروز (سه شنبه) و فردا را در غزه و کرانه باختری رود اردن خیزش سراسری اعلام کردند.

کد مطلب: ۱۰۰۸۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
خیزش سراسری غزه و کرانه باختری در اعتراض به معامله قرن

به گزارش ایرنا ، به نقل از روزنامه الشرق قطر، برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در غزه و کرانه باختری که از ظهر روز گذشته آغاز شده نیز در چارچوب اعتراض به معامله قرن جا دارد و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

همچنین "جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین" روز گذشته (دوشنبه) با برگزاری تظاهرات در مقابل دفتر هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل، اعتراض خود را به طرح موسوم به معامله قرن اعلام کرد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که امروز و فردا نیز ادامه خواهد یافت، شعارهایی با مضمون مخالفت با معامله قرن سر دادند و پرچم آمریکا و "اسرائیل" و نیز عکس های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به آتش کشیدند.

"طلال ابوظریفه" از اعضای ارشد جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین که در تظاهرات روز گذشته شرکت داشت، معامله قرن را به مثابه چراغ سبز به رژیم اشغالگر صهیونیستی به منظور ادامه کشتار و آوارگی هرچه بیشتر ملت فلسطین دانست.

وی معامله قرن را با تمام قطعنامه های بین المللی مبنی بر به رسمیت شناختن حق فلسطینی ها در برخورداری از کشور مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ و حق بازگشت پناهجویان فلسطینی برشمرده و آن را تجاوز و دشمنی با قطعنامه های مشروع بین المللی دانست.

علاوه بر این، نیروهای ملی و اسلامی فلسطین اعلام کردند، به منظور اعلام مخالفت و رویارویی با معامله قرن و ناکام گذاشتن تمام تلاش هایی که برای اجرای آن انجام می شود، غزه و کرانه باختری امروز و فردا صحنه تظاهرات گسترده خواهد بود.

این گروهها با صدور بیانیه ای اعلام کردند، فعالیت اصلی و اعتراض آمیز آنان صبح روز چهارشنبه با راهپیمایی خشم از غزه آغاز خواهد شد و روز جمعه نیز روز خشم مردمی اعلام خواهد شد که هدف از آن حضور در مسجد الاقصی و دفاع از آن و نیز شهر قدس است؛ شهری که فقط پایتخت فلسطین مستقل باقی خواهد ماند.

بر اساس این بیانیه، روز جمعه روز قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی و دفاع از آن اعلام شده است.

معامله قرن، طرح آمریکایی مبتنی بر واگذاری بیت‌المقدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری که شهرک‌های صهیونیست نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اشغالگر صهیونیستی است و بر اساس آن بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شان به طور کامل منتفی خواهد شد حال آنکه بر اساس قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین خود به رسمیت شناخته شده است.
از سوی دیگر اظهارات "مایک پمپئو " وزیر امور خارجه آمریکا در ۲۷ آبان ماه گذشته مبنی بر اینکه دولت ترامپ شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را نقض حقوق بین‌الملل نمی‌داند، با محکومیت بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی رو به رو شد.

آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ با انتقال رسمی سفارت خود از تل آویو به قدس، این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت که این اقدام با موجی از خشم کشورهای مسلمان روبرو شد.

دولت ترامپ روز اول فروردین ۱۳۹۸ (۲۱ مارس ۲۰۱۹) نیز با به رسمیت شناختن بلندی‌های اشغالی جولان سوریه در توییتر خود نوشت، پس از ۵۲ سال، زمان آن رسیده که ایالات متحده حاکمیت تل‌آویو بر بلندی‌های جولان را که دارای اهمیت راهبردی برای امنیت اسرائیل و ثبات منطقه است، به رسمیت بشناسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار