واکنش سلیمی نمین به سوزاندن کتاب پزشکی توسط یک روحانی

تهران (پانا) - چگونه کسی که مدعی طرفداری از سابقه درخشان طب سنتی در این دیار است به اقدامی دست می‌زند که نتیجه آن به طور قطع تضعیف پیشینه افتخار آمیز ایران در علوم مختلف به ویژه علم پزشکی است.

کد مطلب: ۱۰۰۸۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
واکنش سلیمی نمین به سوزاندن کتاب پزشکی توسط یک روحانی

تسنیم: عباس سلیمی نمین روزنامه نگار طی یادداشتی با عنوان "ما امروز کجا ایستاده‌ایم؟" نوشت:

این سوالی است که تک تک اهل تعقل و تفکر این مرز و بوم می‌بایستی به آن پاسخی آگاهانه و مبتنی بر شناخت شرایط داخلی و مناسبات جهانی بدهند. زمانی انجام عملی از روی بی‌تدبیری از یک محفل، محله، شهر، استان و در نهایت امر کشور فراتر نمی‌رفت. اما امروز اگر اراده‌ای تعلق گیرد اتخاذ موضعی در جمع محدود 5 نفره در اندک زمانی تبدیل به یک دغدغه جهانی می‌شود. گاه برخی رخدادها و اتفاقات برای زمانی مناسب‌تر ذخیره می‌شود تا بیشترین بهره را برای دارندگان کارتل‌های رسانه ای به بار آورد.

دو یا سه سال قبل در محفلی چند نفره اقدامی غیرمعقول و ظاهرا در اعتراض به پاراسلس سوئیسی که کتاب قانون اقدام به آتش زدن کتاب قانون ابن سینا کرده بود از یک سو و رفتار طرفداران طب مدرن با طب سنتی در داخل کشور از سوی دیگر صورت می‌گیرد. از آن زمان تا کنون به این نزاع کودکانه توجهی نشده بود اما چرا امروز از بایگانی بیرون می‌آید و تبدیل به سوژه بین‌المللی می‌شود. پاسخ این سوال را باید در موقعیت ایران در شرایط کنونی جست. تقابل آشکار و گسترده نژادپرستان حاکم بر واشنگتن و لندن با تهران به طور روزافزونی نیروهای روشنفکر این دو کشور را به مواضع منطقی ملت ایران نزدیکتر می‌سازد، این همگرایی به ویژه بعد از ترور سردار سلیمانی که نماد مبارزه صادقانه با داعش بود به شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی نمایش به آتش کشیدن یک کتاب می‌تواند در این روند ایجاد اخلال نماید.

متاسفانه برخورد غیردوستانه دست‌اندرکارانه درمان و آموزش کشور با طب سنتی از یکسو و از سوی دیگر اقدام پاراسلس سوئیسی در به آتش کشیدن کتاب قانون دانشمندان بزرگ ایرانی یعنی ابوعلی سینا واکنشی را موجب می‌شود که دستمایه تبلیغات منفی حتی علیه طب سنتی ایران شود. چگونه کسی که مدعی طرفداری از سابقه درخشان طب سنتی در این دیار است به اقدامی دست می‌زند که نتیجه آن به طور قطع تضعیف پیشینه افتخار آمیز ایران در علوم مختلف به ویژه علم پزشکی است.

گاهی انسان در اولین مواجه با آفریندگان چنین سوژه‌هایی ماهیت آنها را مشکوک می‌پندارد، زیرا که خوراک مناسب برای دشمنان قسم خورده ایران عزیزمان تولید می‌کند. اما بعد از تامل این فرض را محتمل می‌پندارد که این گونه ناپختگی‌ها می‌تواند ناشی از عدم درک موقعیت امروز ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی باشد. کسانی که درک دقیقی از صف‌آرایی‌ها ندارند گاهی حتی ناخداگاه بازیچه اهداف صحنه‌پردازان تبلیغات جهانی می‌شوند. کما این که چنین برخورد نسنجیده فردی به ظاهر طرفدار طب سنتی زمینه بالاترین تهاجم‌ها به این توانمندی تاریخی ملت ایران فراهم می‌سازد و تصویری منفی از تعاملات این مرز و بوم با جهان عرضه می‌دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار