در کارگروه توسعه و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب وزارت آموزش و پرورش؛

کاظمی: باید باور قلبی و دینی دانش‌آموزان به حجاب و عفاف عمیق‌تر و درک مشترکی ایجاد شود

تهران (پانا) - کارگروه توسعه و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب وزارت آموزش و پرورش بعد از ظهر امروز در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر عشایر و نمایندگان دیگر معاونت‌های وزارت‌خانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۸۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: باید باور قلبی و دینی دانش‌آموزان به حجاب و عفاف عمیق‌تر و درک مشترکی ایجاد شود

علیرضا کاظمی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باتوجه به شرایط عفاف و حجاب در جلوه‌های بصری جامعه، مصوبات تکمیلی را در دستور کار قرار دادند. سیاست‌های این شورا برای توسعه این موضوع به دستگاه‌ها ابلاغ شده و آموزش و پرورش ۲۱ سیاست را عهده‌دار شده است. در راستای این موضوع کارهای عمومی را انجام می‌دهیم از جمله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از ظرفیت کتب درسی حداکثر استفاده را کرده و در ۲۱ درس در ۱۷ کتب درسی به این موضوع با اشکال مختلف هنری، داستانی و مفهومی پرداخته است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «حوزه‌های مختلف دیگر نیز اقداماتی را انجام دادند اما با تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های فرهنگی کشور این موضوع در سطح عمومی جامعه مطلوب نیست و در برخی بخش‌ها ناهنجاری‌هایی دیده می‌شود که درخور نظام جمهوری اسلامی نیست. توجه به این مساله یک باور قلبی و ایمانی است علاوه‌بر اینکه این موضوع یک هنجار اجتماعی و ضرورت دینی محسوب می‌شود.»

او افزود: «باید تلاش کنیم باور قلبی و دینی دانش‌آموزان به این مساله عمیق‌تر شود و درک مشترکی از حجاب را ایجاد کنیم، این درک باید قابل قبول باشد و به یک الگوی خاص محدود نشود. جامعه باید با شناختی که نسل جدید نسبت به اهمیت و جایگاه حجاب از منظر دین و مسائل اجتماعی دارند در رفتارهای اجتماعی خود، آن را نشان دهند. سیاست ما در آموزش و پرورش در دو حوزه متمرکز است؛ در بحث تعمیق بخشیدن به شناخت دانش‌آموزان، پاسخ به پرسش‌های دانش‌آموزان، رفع شبهات آنان و تبدیل شدن این مساله به باور قلبی در دانش‌آموزان جز سیاست‌های ماست.»

او با بیان اینکه موضوع دیگر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه گفتمان حجاب است گفت: «نمودهای این موضوعات در حوزه معرفتی، کتب درسی و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دیده می‌شود. همچنین برگزاری جشنواره فرهنگی حجاب و عفاف برای اولین‌بار در شهر تهران و تهیه بسته ۳۰ برنامه‌ای در راستای حرکت این مصوبات بوده است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «این جلسه برای برنامه‌ریزی مساله برای دانش‌آموزان متوسطه اول تا پایان متوسطه دوم است. این موضوع برای فرهنگ‌سازی جهت متعهدشدن دانش‌آموزان سال اول دبیرستان تا پیش‌دانشگاهی مبتنی‌بر رعایت اخلاق اسلامی و مسئولیت فردی اجتماعی خواهد بود.»

کاظمی ادامه داد: «موضوع عفاف و حجاب جز برنامه اصلی در برنامه درسی ملی است و موارد آن آسیب‌شناسی شده است اما این مساله نیاز به آگاهی و حساس کردن خانواده‌ها دارد. بعد از بررسی‌های انجام شده سال گذشته نمایشگاه‌های مدرسه‌ای را برگزار کردیم تا این مساله را به ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی و دانش‌آموزان آنان القا کنیم.»

او در ادامه تاکید کرد خانواده نقش اصلی را در مساله حجاب و عفاف بچه‌ها بر عهده دارد بنابراین این موضوع باید به باور دانش‌آموز، خانواده و معلمان به‌عنوان نقش الگویی تبدیل شود. کاظمی افزود: «ما حجاب را به‌عنوان یک هنجار و ارزش دینی در کنار تمام ارزش‌ها می‌دانیم. می‌توان برای این مساله یک برنامه جامع داشته باشیم و در یک تقسیم‌بندی کار، چارچوبی را تدوین کنیم.»

مسگرزاده: باید برنامه جامع حجاب و عفاف طراحی شود

در ادامه این جلسه هر یک از اعضای کارگروه به ارائه مطالب و پیشنهادات خود پرداختند. مرضیه مسگرزاده، مدیرکل دوره متوسطه اول در این جلسه گفت: «مواجه شدن با این مساله مهم بستگی به نوع رویکرد دارد که برای نوع گفت‌و‌گو جهت‌دهنده خواهد بود. برخورد با این مساله دچار سطحی‌گرایی شده و پیامد آن نیز در جامعه دیده می‌شود.»

او افزود: «اگر قرار است برای دانش‌آموزان دوره متوسطه در راستای فرهنگ‌سازی این موضوع کاری کنیم، می‌توان با برگزاری جلسات و همایش آن را اجرایی کرد اما با توجه به شرایط حاضر در جامعه در بحث عفاف و حجاب، ما باید به رویکردهای انتخابی خود توجه و تامل کنیم.»

مسگرزاده گفت: «باید در این بحث میزان انتظارات خود را تعیین کنیم و با برگزاری یک کارگروه تخصصی برنامه جامع عفاف و حجاب طراحی شود. ما آمادگی داریم با تمام توان پای کار باشیم تا مساله اجرایی شود.»

سیفی: لزوم استفاده از ابزار هنر برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف

محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر عشایر نیز در ادامه این جلسه گفت: «باید مولفه‌های اخلاق اسلامی در دوره مورد نظر مصوبه حجاب و عفاف مشخص شود، وقتی در معاونت ابتدایی در ۳ سال گذشته اعتقاد بر این شد که آموزش از حافظه‌محوری خارج شود، برگزاری آزمون‌های زائد در دبستان‌ها ممنوع شد لذا این فرهنگسازی صورت گرفت.»

او به بیشترین تعامل دانش‌آموزان با مدرسه اشاره کرد و گفت: «ابزار هنر می‌تواند در این مساله کمک‌کننده باشد. پیشنهاد می‌دهم از این ابزار استفاده کنیم. وقتی نتایج بلندمدت خواهیم گرفت که مساله به‌عنوان یک دغدغه اجتماعی برای همه مطرح شود و دستگاه‌های بیرونی وظایف خود را در رابطه با آن انجام دهند.»

سیفی در ادامه گفت: «فرهنگ حجاب و عفاف وقتی می‌تواند در جامعه ما مسری و فراگیر شود که دغدغه باشد، در صورتی دغدغه است که قابل تبیین و فهم باشد.»

صبوری: از معلمان محبوب تربیت‌بدنی در مساله حجاب و عفاف استفاده شود

صبوری، نماینده معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز ادامه داد: «حوزه تربیت‌بدنی جذابیتی برای دانش‌آموزان دارد و می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند. به هرحال مربیان تربیت‌بدنی معمولا جز افراد محبوب در مدارس هستند و می‌توانند تاثیر بسزایی در مسایل داشته باشند.»

او افزود: «یکی از کارهای ما این است که نگاه به تربیت‌بدنی از ورزش و فعالیت‌های جسمی صرف و بازی کردن را تغییر دهیم زیرا پرورش می‌تواند ما را به حیات طیبه برساند. فعالیت‌های جسمی باید زمینه‌ساز فعالیت‌های تربیتی باشد.»

رمضانی: در بحث عفاف و حجاب برای هر پایه و درس باید مسئولیت‌ها مشخص شود

علی رمضانی نیز در ادامه گفت: «باید شاخصی برای اجرای این مساله داشته باشیم. در دوره متوسطه دوم براساس اهداف دوره و برنامه درس ملی باید با کمک سازمان پژوهش فعالیت مشخص شود.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی با اشاره به جدی گرفتن مساله عفاف و حجاب در دو مدرسه دخترانه و پسرانه تاکید کرد که در بحث عفاف و حجاب برای هر پایه و درس باید مسئولیت‌ها مشخص شود، هر معاونت براساس نوع نیاز خود باید وظیفه خود را تبیین کند این موضوع با توجه به تفاوت فردی باید شکل گیرد‌.

رفیعی: کم‌شدن فاصله اولیا و آموزش و پرورش در مبحث حجاب و عفاف موثر است

رفیعی، نماینده انجمن اولیا مربیان هم گفت: «عفاف و حجاب واژه گسترده‌ای است و تمام ارزش‌های جامعه را شامل می‌شود لذا باید به آن نگاه موثر شود. یادگیری در خانواده و مدرسه اتفاق می‌افتد و باید ارتباط این دو نهاد به هم نزدیک شود.»

او افزود: «رویکرد ما باید مسئولیت‌پذیری و شاخص‌های ما منجر به مساله عفاف و حجاب باشد. والدین شرکای اصلی آموزش و پرورش هستند باید به این موضوع هم توجه و فاصله بین دو نهاد مدرسه و خانواده کم شود.»

رشیدی: همه حوزه‌های آموزش و پرورش به مساله حجاب و عفاف ورود کنند

رشیدی، نماینده مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان نیز حجاب به‌معنای پوشش اسلامی را دارای دو بعد ایجابی و سلبی دانست و بر تغییر نگرش نسبت به آن تاکید کرد. او افزود: «اگر تغییر نگرش سیستمی به رفتار اخلاقی داشته باشیم بخش عاطفی در معاونت پرورشی و بحث شناختی در سایر معاونت‌ها اجرایی می‌شود.»

رشیدی گفت: «نیازمندیم در تمام حوزه‌ها به مساله حجاب و عفاف ورود پیدا کنند. معتقدم هم‌افزایی و همکاری درون سازمانی می‌تواند این مساله را محقق کند. ما در مرکز کارسوق و کارگاه‌های علمی پژوهشی داریم و در کارسوق گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بر روی این مساله کار کرده‌ایم.»

نماینده امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه ادامه داد: «درباره این مساله در آسیب‌شناسی‌ها یکی از موارد مهم بحث رسانه‌ها و فضای مجازی است. در این رابطه طرح آشنایی مدیران و معاونان با سواد رسانه را داریم.»

او از اجرای این آموزش در ۹ بهمن خبر داد و افزود: «شهر تهران به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است که ۲۵۰ معلم و مدیر برای ۱۵ ساعت آموزش ببینند تا بعد از برگزاری آزمون ۱۵ مربی رسانه انتخاب شوند و در مدارس حضور داشته باشند.»

او به اجرای فاز دوم این طرح به‌عنوان طرح اکسیر برای ۴ هزار دانش‌آموز اشاره کرد تا دانش‌آموزان متوسطه با فواید و خطرات این فضا و سواد رسانه در بهار ۹۹ آشنا شوند.

هدهدی، نماینده معاونت حقوقی و امور مجلس نیز به مساله مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: «بعد از آسیب‌شناسی مساله و تعریف مصوبه، در حوزه دختران و پسران مسائل که ضعیف شده است را تقویت کنیم. ما نیز در معاونت حقوقی بیشتر حکم پشتیبانی و استلزامات حقوقی فعالیت‌ها را داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار