در گفت وگوی پانا با تحلیلگر بازار نفت:

بازار نفت از گسترش ویروس کرونا چه تاثیری می‌گیرد؟

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار نفت درباره تبعات گسترش ویروس کرونا بر بازار نفت می‌گوید چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان بازار نفت در جهان است و هر شرایطی که موجب شود توریسم یا سایر صنایع این کشور یا سایر کشورها از آن متاثر شود بر تقاضای جهانی نفت و قیمت این کالا در بازار جهانی موثر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۰۸۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
بازار نفت از گسترش ویروس کرونا چه تاثیری می‌گیرد؟

قیمت نفت که هفته گذشته را تحت تاثیر اتفاقات لیبی با کاهش قیمت آغاز کرده بود، ‌با گسترش ویروس کرونای چینی و کاهش تقاضای ۲۶۰ هزار بشکه‌ای نفت با افت بیشتری همراه شد و سقوطی هشت درصدی را رقم زد.

بازارهای نفت حساسیت ویژه‌ای به تقاضای چین برای نفت دارند. تقاضای چین برای نفت یکی از عوامل موثر بر قیمت‌ها در سال ۲۰۱۹ بود. حتی تصور این که تقاضا از سوی چین که دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان به شمار می‌رود، افت پیدا کند ریسک ژئوپلیتیکی و اختلالات تولید نفت مانند حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در سپتامبر گذشته و توقف فعلی تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت لیبی را تحت الشعاع قرار داد.

محمدعلی صادقی،‌ تحلیلگر بازار نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت:‌ « بیماری کرونا عاملی غیرقابل پیش‌بینی و غیرساختاری در بازار نفت است و باید دید تبعات آن به چه میزان گستردگی دارد و در کوتاه‌مدت و میان مدت چه تاثیراتی بر بازار نفت دارد. واکنش بازار نفت و سقوط 8 درصدی آن در روزهای اخیر واکنشی بورسی و هیجانی بر قیمت‌ها است.

وی افزود:‌ » بازار نفت به این سادگی قابل تغییر نیست و در چنین شرایطی نمی‌توان واکنش‌های هیجانی به رویدادها را برای میان‌مدت بازار نفت مبنا قرار دارد. باید دید که ابعاد این بیماری تا چه میزان گسترش می‌یابد و در چه بخش‌هایی موثر بوده است تا بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد.»

صادقی خاطرنشان کرد: « واکنش‌های بازارهای مختلف به بیماری کرونا می‌تواند تعیین کننده میزان تقاضا در بازار نفت باشد. طبیعی است گستردگی تبعات بیماری بر توریسم زیرساخت‌ها و صنایع مختلف تاثیرگذار است و بر بهای نفت نیز موثر خواهد بود.»

وی افزود:‌ « اکنون اطلاعات کاملی در دست نیست و تجربه اینچنینی نیز تاکنون وجود نداشته است و نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این باره داشت.»

چین روزانه 5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند

تحلیلگر بازار نفت خاطرنشان کرد:‌ « چین روزانه 5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و بیشتر واردکننده است و چین مصرف‌کننده عمده نفت در بازار است و روزانه تا 10 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند.»

وی درباره بازار نفت کشور نیز گفت: « فروش نفت به صورت غیررسمی و بدون رصد مشتریان به دلیل تشدید شرایط تحریمی در بازار نفت کشور ادامه دارد و بازار ایران حالتی عادی ندارد. ایران تلاش کرده است تا فروشنده نفت خود متناسب با نیاز ارزی باشد.»

صادقی با اشاره به پیش‌بینی فروش یک میلیون بشکه‌ای نفت در بودجه 99 عنوان کرد: « دولت تلاش می‌کند با جابه جایی منابع و افزایش مالیات‌ها بتواند درآمد عمومی کشور را افزایش دهد و از دیگر سو با افزایش صادرات بتواند درآمد ارزی بیشتری برای کشور به وجود آورد.»

خروج فرانسه و چین از یکی از پروژه‌های پارس جنوبی باب خیری است

تحلیلگر بازار نفت درباره خروج فرانسه و چین از یکی از پروژه‌های پارس جنوبی عنوان کرد:‌ « پتروپارس مسئولیت این پروژه را برعهده گرفته است و اگر از ابتدا این اقدام را انجام می‌دادند این امکان وجود داشت که پیشرفت بیشتری در این پروژه به وجود آید و اکنون نیز خروج این دو کشور باب خیری است منوط به آنکه به محض اینکه در روابط بین‌المللی به وجود آید سرمایه‌ها و تلاش‌هایی را که در شرایط تحریم به وجود آمده است فراموش نکنیم.»

وی افزود:‌ « در دهه 90 توتال تقاضای زیادی برای کار در ایران داشت. با لابی‌هایی که این شرکت در عربستان و قطر انجام داد توانست بازار این کشورها را به دست آورد و ایران توانست به نوعی در رقابت با این کشورها از آن استفاده کند.»

صادقی تاکید کرد:‌ « به تدریج شرکت‌های داخلی می‌توانند در لیبی، سوریه،‌ الجزایر یا سایر کشورهایی که ارتباط کمتری با آمریکا دارند وارد شده و درپروژه‌های نفتی و گازی این کشورها حضور داشته باشد.»

قیمت نفت شدیدترین افت قیمت هفتگی را تجربه کرد و بیش از هشت درصد از ارزش خود را در یک هفته گذشته از دست داد.

مهمترین دلیل این کاهش نگرانی نسبت به شیوع بیشتر ویروس کرونا در چین است که می‌تواند سفرها را محدود کرده و تقاضای نفت را بیش از این کاهش دهد.

بر این اساس، نفت برنت که هفته را با قیمت ۶۴ دلار و ۸۵ سنت آغاز کرده بود در روز جمعه با افتی ۸.۲ درصدی به قیمت ۵۹ دلار و ۸۹ سنت رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۸.۲ درصدی ‌از ۵۸ دلار و ۵۸ سنت در روز دوشنبه به ۵۴ دلار و ۱۹ سنت سقوط کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار