آمادگی بخش‌های بیمارستانی در برابر کروناویروس

تهران (پانا) - رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس در کشور گزارش نشده است، از تمهیدات اندیشیده شده در بیمارستان‌ها و اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی برای درمان مبتلایان احتمالی کروناویروس خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۰۸۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی بخش‌های بیمارستانی در برابر کروناویروس

به گزارش ایسنا، دکتر حسین عرفانی در خصوص اقداماتی که وزارت بهداشت برای مقابله با ورود احتمالی این بیماری به کشور انجام داده‌ است، گفت: هماهنگی‌های لازم بین‌بخشی در این مورد صورت گرفته است و وزارت بهداشت با گردآوری آخرین اطلاعات مربوط به بیماری به همراه توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، تجارب گذشته و... در اسرع وقت دستورالعمل کشوری مراقبت و کنترل بیماری را تدوین کرده و به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و سایر نهادهای ذیربط ابلاغ شده است.

بیماریابی فعال در مرزهای کشور

وی افزود با اشاره به کنترل مسافران و انجام بیماریابی فعال در مبادی مرزی هوایی، زمینی و دریایی، اظهار کرد: کلیه پروازهایی که به صورت مستقیم از کشور چین وارد فرودگاه امام خمینی(ره) می‌شوند، مورد بیماریابی فعال قرار می‌گیرند. همچنین به مسافران پروازهای خروجی به سمت کشور چین آموزش‌های لازم در جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری و علائم و نشانه‌های آن ارایه می‌شود. در سایر مبادی مرزی نیز از آنجایی که ممکن است شخصی که مبدا اولیه سفرش کشور چین بوده اما از کشور ثانویه یا کشور ثالث وارد کشور ما شود، دستورات لازم به مسئولین ابلاغ شده تا مراقببت و بیماریابی استانداردی در مبادی مرزی انجام شود.

عرفانی در پاسخ به سوال ایسنا درباره نوع فعالیت متخصصان و مراقبان سلامت در فرودگاه امام‌ خمینی (ره) و برخی اظهارات درباره نوع پوشش افرادی که اقدام به بیماریابی می‌کنند، گفت: تشخیص بیماری و نوع فعالیت متخصصین در حوزه بیماریابی فعالیتی کاملا تخصصی است، اما آن کسی که اقدام به اظهار نظر دراین زمینه و نوع پوشش همکاران ما می‌کند چه اطلاعاتی نسبت به این بیماری و شرایط انتقال آن دارد؟ آیا به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در این زمینه واقف هستند؟ نباید اجازه دهیم اینگونه مباحث خستگی را بر تن همکاران ما برجای بگذارد. هر کشوری در هر مرحله از سیر یک طغیان یا همه‌گیری بیماری، برخورد متناسب با آن را انجام می‌دهد. به همین دلیل در ایران که تا کنون حتی یک مورد از کرونا ویروس گزارش نشده است، نمی‌توان همه را در شرایط ایزوله نگه داشت.

آخرین آمار ابتلا و مرگ ناشی از کروناویروس

وی اقدامات افرادی که در فرودگاه امام خمینی(ره) اقدام به بیماریابی می‌کنند را مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی خواند و افزود: بیماری کروناویروس هنوز از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک نگرانی بین‌المللی در زمینه تهدید سلامت عمومی اعلام نشده است. طی بررسی‌های صورت گرفته بر نوع جدید کروناویروس ۲۰۱۹ مشخص شده است که مرگ و میر ناشی از این ویروس کمتر از دو تا سه درصد است؛ به گونه‌ای که طبق آخرین آماری که به دست ما رسیده از بیش از دو هزار نفری که به کروناویروس مبتلا شده اند، تقریبا ۵۶ نفر فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در دنیای ارتباطات امروز نمی‌توان جلوی ورود بیماری‌ها را به کشورها گرفت، افزود: از این رو هنر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این است که بیماری را هنگام ورود تشخیص داده و نگذاریم چرخه انتقال و طغیان بیماری در کشور به راه افتد.

سابقه کروناویروس در چند سال گذشته

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تصریح کرد: کرونا ویروس‌ها تا ابتدای قرن ۲۱جزو ویروس‌های معمولی سرماخوردگی بودند که بر چهار قِسم شناسایی می‌شدند و جزو شایع‌ترین ویروس‌ها برای ابتلا به سرماخوردگی قلمداد می‌شدند. اما، از سال ۲۰۰۳ میلادی یک گونه جدید از این کرونا ویروس تحت عنوان «سارس» شناسایی شد که ظرف مدت زمان کوتاه ۲۷ کشور را درگیر خود کرد و با توجه به تمهیدات بین‌المللی حدود سه ماه پس از شناسایی، پرونده‌اش بسته شد و طغیان آن تحت کنترل قرار گرفت.

وی افزود:حدود هفت سال قبل نوع دوم خطرناک این ویروس به اسم «MERS» یا کروناویروس خاورمیانه از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بویژه عربستان،‌ امارات، عمان، قطر و کویت آغاز شد. این نوع از ویروس معمولا از شتر به انسان منتقل شده و سپس از انسان به انسان قابلیت انتقال دارد. آن زمان مواردی از این نوع ویروس چه در انسان و چه در حیوان در مبادی ورودی کشور ما شناسایی شد که با اقدامات به موقع صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت خوشبختانه این بیماری در کشور ما استقرار نیافت.

عرفانی با بیان اینکه سومین نوع خطرناک از دسته کروناویروس‌ها همین ویروسی است که اخیرا از کشور چین گزارش شده است، تاکید کرد: این ویروس از اواخر سال ۲۰۱۹ در چین شناسایی شد که موارد آن رو به افزایش است.

آمادگی وزارت بهداشت برای فرایند ایزوله‌سازی و درمان موارد احتمالی کرونا

وی در خصوص آمادگی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران احتمالی مبتلا به این ویروس، بیان کرد: طی جلساتی که با همکاران حوزه اورژانس پیش‌بیمارستانی و معاونت درمان داشتیم، تمهیدات لازم اندیشیده شده و آمادگی این را داریم که موارد احتمالی بیماری را در بخش‌های بیمارستانی بستری کرده و فرایند ایزوله‌سازی و درمان را انجام دهیم؛ هرچند که درمان اختصاصی برای این کروناویروس جدید تا امروز شناسایی نشده است، اما قطعا درمان‌های حمایتی را در واحدهای حمایتی و درمانی ارائه خواهیم کرد.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص آخرین آمار تلفات آنفلوآنزای فصلی نیز گفت: در هفته گذشته از ۲۸ دی تا ۴ بهمن، سه نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی فوت کرده‌اند؛ به صورتی که دو نفر در زنجان و یک نفر در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده‌اند که با احتساب موارد فوت شده قبلی، آنفلوآنزای فصلی تاکنون ۱۱۹ نفر را به کام مرگ کشانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار