سیدجمال ساداتیان*

داوری جشنواره

ترکیب هیات داوران جشنواره مشخص شد تا این رویداد به روزهای مهم خود برسد. جشنواره فجر طوری طراحی شده که عموم برنامه‌ها در این 10روز برای مردم شادی‌بخش و نشاط‌آور باشد.

کد مطلب: ۱۰۰۸۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد

سال‌های دور جشن‌های مختلفی در این 10 روز برگزار می‌شد اما در حال‌حاضر این جشن‌ها به جشنواره‌های تئاتر، ‌موسیقی و فیلم خلاصه شده است و صد البته که جشنواره فیلم فجر در میان این رویدادها با استقبال بیشتر و با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود و مخاطبان این رویداد سینمایی خود را آماده می‌کنند تا عصاره تولیدات سینمایی را در این 10 روز ببینند. خوشبختانه در سال‌های گذشته فیلم‌های خوبی در جشنواره فجر شاهد بودیم و همین موضوع خود باعث تشکیل شدن صف‌های طولانی مخاطبان تا ساعت‌های پایانی شب مقابل سینماها بود.

به‌عنوان مثال، سال گذشته فیلم «متری شیش و نیم» با استقبال زیادی از سوی تماشاگران مواجه شده بود و ارتباط خوبی هم با مخاطب برقرار کرد و همین خود باعث تلاطم فضای جشنواره شد. همچنین فیلم «سرخ‌پوست» و «شبی که ماه کامل شد» جزو فیلم‌هایی بودند که تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما کشاند. امسال هنوز فیلم‌های جشنواره دیده نشده و نباید قضاوتی در مورد کیفیت فیلم‌ها کرد اما آنچه در هفته‌های اخیر در جامعه رخ داده باعث شده که جشنواره فیلم فجر تحت‌تاثیر همان فضا پیش رود و در این میان هنرمندانی هم از سر دلسوزی و ناراحتی همسو با فضای غم‌بار جامعه از حضور دراین رویداد خودداری کردند.

ولی فیلمسازانی هم بودند که در راستای فعالیت‌های فرهنگی هنری خود فیلم ساختند و علاقه‌مندند که مخاطبان فیلم‌های‌شان را در این رویداد ببینند. همان‌طور که ماهی به آب نیاز دارد، اثر هنری هم با مخاطب حیات پیدا می‌کند. وقتی اثر هنری با استقبال مخاطب مواجه شود جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و همین خود باعث شور و نشاط در فضای اجتماعی می‌شود. جامعه در اوقات فراغت خود نیاز به انرژی و هیجان و انبساط خاطر دارد.

نه هیجان کاذب بلکه شادمانی که باعث سلامت و تقویت روحیه مردم شود و از آنجایی که سینما جزوی از رویدادهای اجتماعی است، باعث دور هم‌نشینی خانواده‌ها می‌شود، از این جهت وقتی مخاطبی با اثر فرهنگی خوب مواجه شود، باعث تحکیم روحیه او خواهد شد و فضای ذهن او را دگرگون می‌کند. اساسا خاصیت استفاده از تولیدات فرهنگی هنری ایجاد غلیان روحی روانی در انسان است. این تغییرات برای سازندگان اثر یک جور است و برای استفاده‌کنندگان جور دیگر. ختم کلام اینکه امسال تحت فضای غم‌باری که در جامعه به‌وجود آمده یک‌عده تصمیم گرفتند از جشنواره فاصله بگیرند اما یک‌عده هم دوست دارند آثارشان توسط منتقدان و مخاطبان مورد ارزیابی قرار بگیرد. روحیه هنرمند به‌گونه‌ای است که از زوایای مختلف به رویداد‌های اطراف خود نگاه می‌کند.

عده‌ای در مقابل اتفاقات به‌وجود آمده در مقام موضع برمی‌آیند و از جامعه کناره‌گیری می‌کنند و عده‌ای هم دوست دارند در کنار مردم باشند تا باعث تلطیف فضا شوند. امسال برگزاری جشنواره فیلم فجر با موافقان و مخالفانی همراه است. روز گذشته ترکیب داوران هم با تاثیر از این فضا مشخص شد. داورانی که عملکردشان را باید بعد از جشنواره به ارزیابی بنشینیم اما در نظر بگیریم که فیلمسازی کار سختی است و فیلمسازان هم همیشه با توقع اینکه فیلم‌شان در جشنواره جایزه بگیرد در این رویداد حضور پیدا می‌کنند ولی در نهایت یک عده برنده می‌شوند ویک عده هم دست خالی جشنواره را ترک می‌کنند. من در سال‌های گذشته به‌عنوان داور در این رویداد حضور داشتم و می‌دانم داوری چه کار دشواری است. از آنجایی که بعضی فیلم‌ها شبیه هم هستند و بعضی کیفیت نزدیک به‌هم دارند کار قضاوت سخت است. باید صبور باشیم و به‌نظر داوران احترام بگذاریم. به‌نظر من امسال برخلاف سال‌های گذشته داوران ترکیب سینمایی بهتری دارند و از آنجایی که از میان اهالی سینما انتخاب شده‌اند، من به نظرشان احترام می‌گذارم.

*تهیه‌کننده

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار