نگاهی به فیلم‌های بخش نگاه نو (۴)

«پدران»: فیلمی که ساخت آن سال‌ها به طول انجامید

تهران (پانا) - فیلم «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی و تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی فیلمنامه جذابی دارد که سینماگران شناخته شده‌ای مثل رضا میرکریمی و پوران درخشنده را در مقاطع زمانی مختلف به‌عنوان تهیه‌کننده با خود همراه کرده است.

کد مطلب: ۱۰۰۸۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
«پدران»: فیلمی که ساخت آن سال‌ها به طول انجامید

فیلم بلند سالم صلواتی درباره حادثه‌ای است که دو نسل را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. ایده اولیه این فیلم سینمایی متعلق به محمدرضا گوهری از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران است و داستان آن در فضایی شهری روایت شده است.

سالم صلواتی پیش از این در حوزه کارگردانی فیلم‌های کوتاه فعالیت داشت و اتفاقاً جزو چهره‌های شناخته شده سینمای کوتاه بود. صلواتی سال گذشته جایزه ویژه هیات داوری جشنواره «ماکائو» چین را برای فیلم «آینه‌های پریده رنگ» دریافت کرده بود که زمستان سال گذشته در سری سوم اکران‌های سراسری فیلم کوتاه با عنوان «زمستانه فیلم کوتاه» در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفت.

صلواتی که پیش از این فیلم بلند «زمستان آخر» را در قالب ویدئویی کارگردانی کرده بود، درباره «پدران» گفته است: «در فیلم‌های کوتاه و داستانی دیگرم، مثل «اگر بروم»، «رویاهای برفی» و یا «زمستان آخر» به روابط انسانی و فاصله بین افراد، پرداخته‌ام. اینجا هم از منظری دیگر که قرار است تاثیر دیگری بر مخاطب خود داشته باشد، به این رابطه‌ها می‌پردازم با این تفاوت که این بار قصه فیلم با توجه به همان دغدغه‌ها، در فضایی غیر از کردستان و با زبانی غیر از زبان کردی تعریف می‌شود.»

علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

باتوجه به اینکه صلواتی پیشتر فیلم بلند «زمستان آخر» را کارگردانی کرده بود، حضور فیلم «پدران» در فهرست فیلم‌های اول جشنواره سی‌وهشتم با انتقاد مواجه شد، اما بنابر مقررات جشنواره فیلم قبلی این کارگردان پروانه ساخت سینمایی نداشته و به همین علت «پدران» به عنوان فیلم نخست او به این بخش از جشنواره راه یافت.

سالم صلواتی حدود پنج سال به‌دنبال ساخت این فیلم بود و سینماگران شناخته شده‌ای از رضا میرکریمی تا پوران درخشنده در مقاطع زمانی مختلف به‌دلیل علاقه به متن فیلمنامه به‌عنوان تهیه‌کننده با او همراه شدند اما هر بار این پروژه به دلایلی به نتیجه نمی‌رسید. حالا «پدران» به تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی به جشنواره فجر رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار