در نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

شهرام کرمی: در حسرت این ماندیم که یک نهاد، مرکز یا بنگاه اقتصادی به برگزاری جشنواره کمک کند

تهران (پانا) - نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، نادر برهانی مرند (دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر) و جمعی از مدیران بخش های مختلف این رویداد هم اکنون در سالن  مشاهیر تئاتر شهر در حال برگزاری است. 

کد مطلب: ۱۰۰۸۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
شهرام کرمی: در حسرت این ماندیم که یک نهاد، مرکز یا بنگاه اقتصادی به برگزاری جشنواره کمک کند

در ابتدای نشست رسانه ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، از اصحاب رسانه به عنوان یار همیشگی تئاتر ایران قدردانی کرد و گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان یک گردهمایی بزرگ خانواده تئاتر در طول سی و هفت دوره برگزاری، سهم بسیاری در رشد و رونق تئاتر ایران داشته است و علاوه بر آن توانسته هنر نمایش ایرانی را در سطح بین الملل معرفی کند.
وی افزود: این رویداد در سال 1361، در اوج شرایط بحرانی جنگ آغاز شد و با سرمایه عظیم و حمایت هنرمندان و امروزه ما میراث دار یکی از بزرگ ترین رویدادهای هنری منطقه هستیم که به عنوان یک جشنواره شناخته شده در حوزه هنرهای نمایشی توانسته خود را به خوبی معرفی کند.

کرمی ادامه داد: ما معمولا جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در یک تقویم 10 روزه می بینیم اما این رویداد بسیار پیش تر آغاز شده است، برگزاری 34 جشنواره تئاتر استانی یکی از بخش های زیرمجموعه جشنواره تئاتر فجر است که با مشارکت هنرمندان در شهرها و استان های ایران به خوبی برگزار شد و ما ثمره این برگزاری شایسته را می توانیم در جشنواره شاهد باشیم، آثار منتخبی که از جشنواره استانی به مرحله نهایی جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: در ارزش ها و اهمیت این رویداد بین المللی که برای خانواده تئاتر بسیار مهم است، اگر من بخواهم به نکته ای اشاره کنم تنها شرح ماجرا را بیشتر می کند اما جایگاه مهم این رویداد برای همه ما واضح و روشن است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این رویداد را به عنوان مهم ترین رویداد هنرهای نمایشی برگزار می کند.
وی افزود: جشنواره تئاتر فجر اگر از سرمایه خود بهره نبرد نمی تواند پویا شود و پیشرفت کند، مهم ترین سرمایه جشنواره هنرمندان و مخاطبان هستند که با شور بسیاری در این رویداد شرکت کرده و رونق بخش آن بودند.
کرمی خاطر نشان کرد: ما در برگزاری این دوره جشنواره با چند چالش مهم رو به رو بودیم، امیدوارم ما بتوانیم چالش ها برطرف کنیم، اولین چالش ما در زمینه برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر فقدان اعتبار در زمینه برگزاری این رویداد هنری بود که همچون سال گذشته با کسر بودجه رو به رو بودیم و از همان ماه اول برنامه ریزی ما این بود که با جذب اسپانسر بتوانیم بخشی از کسری خود را برطرف کنیم اما متاسفانه سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر بدون حضور اسپانسر برگزار می شود و ما همچنان در حسرت این خواهیم بود که یک نهاد، مرکز یا بنگاه اقتصادی به برگزاری جشنواره کمک کند، این حسرت همیشگی است و در سال های گذشته هم شاهد آن بودیم و برخلاف سایر هنرها، در حوزه هنرهای نمایشی اسپانسرها و حامیانی که می توانند پیشقدم شوند به برگزاری جشنواره کمک نکردند، من این موضوع را به عنوان گلایه مطرح می کنم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست رسانه ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به شرایط مالی این رویداد بیان کرد: ما تلاش کردیم به شکلی فشرده و با صرفه جویی جشنواره را برگزار کنیم و با حفظ بخش های اصلی جشنواره به شکلی برنامه ریزی کنیم که خلائی در برگزاری اتفاق نیفتاد و ارائه خدمات به هنرمندان مهم ترین نکته برای ما بوده است که سعی کردیم به آن توجه کنیم.

به انصراف‌ها احترام می‌گذاریم
وی ادامه داد: دومین چالش ما در برگزاری جشنواره تحریم های اقتصادی و سیاسی خارجی است که همه ما با آن دست به گریبان هستیم و می دانیم این تحریم های ظالمانه که جهت حفظ استقلال کشور متحمل می شویم به همه رویدادها از جمله جشنواره های هنری آسیب زده است. تلاش کردیم بهترین آثار را برای بخش ملل انتخاب کنیم و تلاش کردیم اتفاقات مثبتی در این بخش رخ دهد.
کرمی خاطر نشان کرد: چالش سوم حضور نیافتن برخی از چهره های هنری در جشنواره سی و هشتم بود که باعث شد آثار بخش های مختلف جشنواره را بار دیگر تنظیم کنیم. یکی از موضوعات مهم و جدی که می تواند منجر به شکوفایی تئاتر ایران شود، همدلی و هماهنگی خانواده بزرگ تئاتر ایران است. در هر شرایطی گروهی یا تعدادی از هنرمندان که همه جزو خانواده نجیب تئاتر ایران هستند تصمیم گرفتند آثار خود را به جشنواره ارائه نکنند، این تصمیم به خودی خود قابل احترام است. به هر حال هنرمندان با احساس پاک خود تصمیمی گرفتند که من به شخصه به این دوستان و بزرگان بابت رای و نظرشان احترام قائل هستم ولی برداشت دیگری از این انصراف ها نداشته باشیم.
وی ادامه داد: در این مدت همدلی و مشارکت هنرمندان را برای برگزاری جشنواره دیدم و آنچه اتفاق خواهد افتاد با حضور و همراهی همه هنرمندان است و با حمایت اصحاب رسانه و سرمایه های واقعی تئاتر یعنی جامعه هنرمندان می توانیم جشنواره سی و هشتم را به امید خدا به نحو شایسته ای برگزار کنیم.
کرمی در پایان بیان کرد: از ستاد برگزاری جشنواره و دبیر محترم بابت تلاش شبانه روزی که داشتند، به خصوص اعضای ستاد که از جامعه هنری کشور هستند قدردانی می کنم. برگزاری جشنواره می تواند شرایطی را ایجاد کند تا شاهد حاصل دست رنج شبانه روزی دوستان باشیم.

نادر برهانی مرند، دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشست رسانه ای این رویداد گفت: در سال گذشته من خوشبختانه این اقبال را داشتم در چندین نشست آسیب شناسی جشنواره تئاتر فجر که بانی یکی از آن ها ستاد برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود، شرکت کرده و نظرات دوستان هنرمند و برجسته را بشنوم. سعی کردم در حد توان در جشنواره امسال این موضوعات و نکات دوستان را عملی کنم.
وی افزود: نقطه نظرات دوستان را می توان در سه محور مطرح کرد: اول اینکه جشنواره بسیار گسترده شده است و این وسعت بر کاهش کیفیت نقش داشته است، دوم بحث رقابتی و غیررقابتی برگزار کردن جشنواره بود، بسیاری از دوستان معتقد بودند جشنواره تئاتر فجر رقابت زده شده است و آثار مذموم و نکوهیده رقابتی برگزار کردن جشنواره باعث اتفاقات نامطلوبی می شود. سومین محور به بخش بین المللی جشنواره اختصاص داشت.

بیشتر شرکت‌کنندگان خواهان حضور در بخش‌های رقابتی بودند

برهانی مرند خاطر نشان کرد: من سعی کردم به کمک دوستان و همکارانم در دبیرخانه و با مشارکت رییس جشنواره و شورای سیاستگذاری این آسیب شناسی ها را بررسی کنیم تا جشنواره با کیفیت تری داشته باشیم. اولین موضوعی که به آن پرداختیم کاهش بخش های رقابتی بود، جشنواره امسال در آثار صحنه ای فقط یک بخش رقابتی دارد، از سال 94 به بعد جشنواره در بخش آثار صحنه ای در سه بخش رقابتی حضور پیدا می کرد و برای هر بخش رقابتی هم بیش از 25 اثر شرکت می کردند. امسال خوشبختانه توانستیم خود و شورای سیاست گذاری را متقاعد کنیم تا تنها یک بخش رقابتی در بخش مسابقه تئاتر ایران داشته باشیم و یک بخش غیررقابتی هم تدارک دیده ایم.
دبیر جشنواره بیان کرد: جشنواره امسال به جز بخش تئاتر ملل قرار بود در بخش صحنه در 57 اثر خلاصه شود و جشنواره ای به لحاظ کمی کوچک اما با کیفیت باشد. هرچند ثبت نام ها حاوی پیامی بود که بد نیست با شما در میان بگذارم، علی رغم تمامی آسیب شناسی ها و مذموم دانستن رقابت، ما در بخش رقابتی 249 ثبت نام کننده داشتیم و در بخش غیررقابتی 50 شرکت کننده. در بخش غیررقابتی که قرار بود به عنوان بخش ویژه برگزار شود، هنگام طراحی فراخوان فکر کردم گروه های کیفی تر در بخش غیررقابتی بیشتر ثبت نام می کنند.
وی ادامه داد: ورودی بخش غیررقابتی را هم به نحوی طراحی کردیم که دوستان انگیزه بیشتری برای حضور در این بخش داشته باشند، ورودی بخش رقابتی را تا 20 میلیون تومان در نظر گرفتیم و در بخش غیررقابتی تا 30 میلیون تومان اما آمار اینچنین که گفتم بود.
برهانی مرند همچنین عنوان کرد: در جلسات آسیب شناسی بسیاری از دوستان در مذمت رقابت سخنانی را مطرح کردند اما امسال وقتی من از آن ها تقاضا کردم به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشته باشند، شرط حضور خود را شرکت در بخش رقابتی مطرح کردند و به هیچ وجه هم کوتاه نیامدند.

دبیر جشنواره درباره انتشارات این رویداد عنوان کرد: در بخش پژوهش و انتشارات مصمم بودیم اگر قرار است اثری منتشر شود مربوط به خود جشنواره باشد، خوشبختانه امسال یک کتاب جامع که حاصل سال ها پژوهش است منتشر خواهد شد که حدود 900 صفحه است و نسخه دیجیتال آن در طول جشنواره رونمایی می شود، این کتاب تاریخچه جشنواره بین المللی تئاتر فجر از دوره یکم تا سی و یکم خواهد بود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر خواهد شد. البته در گذشته بخش اول این کتاب توسط دوست هنرمند و پژوهشگر ما آقای اکبرزاده منتشر شده بود و بخش دوم این کتاب هم امسال تهیه و عرضه خواهد شد.
نادر برهانی مرند ادامه داد: کتاب به تفکیک سال های برگزاری جشنواره تنظیم شده است و هر جشنواره به تکفیک بخش ها و عوامل برگزاری و برگزیدگان و آثار حاضر معرفی شده است. جای این کتاب در حوزه تئاتر بسیار خالی بود و خوشحالم این کتاب جامع امسال رونمایی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: کتاب عکس و پوستر جشنواره هم به همراه کتاب نمایشنامه نویسی که شامل نمایشنامه های برگزیده جشنواره است، در این دوره منتشر خواهد شد. امسال خوشبختانه مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار شد و به دلیل آنکه دنبال کیفیت بهتر آثار بودیم، بازه زمانی ارسال آثار را کوتاه دیدیم اما زمان بررسی آثار را حدود سه تا چهار ماه در نظر گرفتیم تا دوستان داور بتوانند با دقت تمام آثار را بررسی کنند و برگزیدگان در اختتامیه معرفی خواهند شد.
برهانی مرند همچنین با اشاره به صرف نظر کردن از اقدامات فرعی برای صرف هزینه کمتر در جشنواره بیان کرد: به منظور صرفه جویی اقتصادی از ماموریت های فرعی عبور کردیم، رادیوتئاتر امسال قرار نبود در جشنواره حضور داشته باشد اما دوستان رادیو از جمله اداره کل هنرهای نمایشی مصمم به برگزاری این بخش بودند و هزینه برگزاری این بخش را تقبل کردند.
وی درباره بزرگداشت ها توضیح داد: ما امسال بزرگداشت چهار هنرمند شاخص حوزه تئاتر را در جشنواره خواهیم داشت که عزیزانمان کریم اکبری مبارکه، آندرانیک خچومیان، حسین عاطفی و مهدی لزیری هستند.

قیمت بلیت هاافزایش نیافته است
دبیر جشنواره افزود: امسال اتفاق و خجسته ای قرار است اتفاق بیفتد و آن هم راه اندازی سایتی جامع با اطلاعات جامع و دو زبانه است که دوستان و مخاطبان جشنواره تئاتر فجر بتوانند به راحتی به اطلاعات جشنواره دسترسی داشته باشند. امسال این سایت که شامل اطلاعات و اخبار دوره های مختلف می شود رونمایی خواهد شد که یکی از افتخارات خوب این دوره است.
وی درباره قیمت بلیت ها گفت: قیمت بلیت ها امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش نیافته است، در بخش به علاوه فجر هم با پیشنهاد و صلاحدید دوستان قیمت بلیت 25 هزار تومان است. سایت فروش بلیت هم تیوال است که از روز سه شنبه هشتم بهمن ماه تا ساعت 20 برای اهالی رسانه باز می شود و سپس برای مخاطبان جشنواره در دسترس خواهد بود. همچنین دوستان دانشجو می توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف برخوردار شوند. ظرفیت فروش هم بین 20 تا 30 درصد تدارک دیده شده است که من این اتفاق را دوست ندارم و معتقدم باید ظرفیت بیشتری در نظر گرفته شود اما متاسفانه جشنواره دست ما را برای فروش بیشتر می بندد.
وحید لک مدیر روابط عمومی تبلیغات و تشریفات جشنواره هم با اشاره به اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره گفت: سیدمجتبی حسینی، شهرام کرمی، نادر برهانی مرند، شهرام زرگر و حسین مسافرآستانه و دو نفر از هنرمندان عرصه تئاتر از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره امسال هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار