نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۲۸)

در بیست‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - بیست‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از پرتنش‌ترین سالهای این جشنواره بود. از ماهها پیش از آغاز جشنواره تا روز اختتامیه همراه با حواشی متعددی بود که شرح آن را در این گزارش می‌خوانید.

کد مطلب: ۱۰۰۸۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
در بیست‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

بیست‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود شاهی، رئیس سازمان جشنواره، در بهمن‌ماه 1388 در تهران برگزار شد. پس از سالها، شخصی غیر از مدیرعامل بنیاد فارابی دبیر جشنواره شد.

از این دوره مرکز همایش‌های برج میلاد به عنوان مقر اصلی جشنواره در نظر گرفته شد و ضمن استقرار تیم مدیریتی جشنواره، سالن رسانه‌های جمعی و بازار فیلم به این مکان منتقل شد.

فیلم‌ها

آل(بهرام بهرامیان)، به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی کیا)، بیداری رویاها (محمدعلی باشه آهنگر)، پرسه در مه (بهرام توکلی)، پسر آدم دختر حوا (رامبد جوان)، تسویه حساب (تهمینه میلانی)، چهل سالگی (علیرضا رئیسیان)، خواب های دنباله دار (پوران درخشنده)، شکلات داغ (حامد کلاهداری)، طلا و مس (همایون اسعدیان)، طهران تهران (داریوش مهرجویی - مهدی کرم پور)، کیفر (حسن فتحی)، کیمیا و خاک (عباس رافعی)، ملک سلیمان (شهریار بحرانی)، هفت دقیقه تا پاییز (علیرضا امینی) و یک گزارش واقعی (داریوش فرهنگ) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

برگزیدگان

در این دوره 3 جایزه مهم جشنواره یعنی سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و منتخب تماشاگران به فیلم «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا اهدا شد. «به رنگ ارغوان» پس از 6 سال رفع توقیف شد و در بخش اصلی حضور پیدا کرد.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد به محسن تنابنده بازیگر 2 فیلم «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پاییز» رسید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به نگار جواهریان بازیگر فیلم «طلا و مس» رسید. مهدی فقیه (ملک سلیمان) و شیرین یزدان‌بخش (لطفاً مزاحم نشوید) نیز برنده سیمرغ‌های نقش مکمل شدند.

حواشی

پیش از برگزاری جشنواره دبیر جشنواره اعلام کرد که اسامی هیئت داوران بخش مسابقه ایران تا برگزاری اختتامیه اعلام نخواهد شد. کیومرث پوراحمد کارگردان ایرانی و با سابقه داوری در جشنواره در واکنش به این خبر اعلام کرد که از شنیدن این خبر حیرت کرده‌است چون بخشی از تشخص فستیوال‌ها به اعضای هیئت داورانشان بستگی دارد او این اقدام را درتاریخ جشنواره‌ها بی‌سابقه دانست. عباس کیارستمی، فرهاد توحیدی، مینو فرشچی، فاطمه گودرزی، عزت‌الله انتظامی و اصغر فرهادی از پذیرش داوری فیلم در این جشنواره خودداری کردند. با وجود خبر اعلام اسامی هیئت داوران در پایان جشنواره در روز ۷ بهمن اسامی داوران اعلام شد که نام فاطمه گودرزی در بین آنان قرار داشت فاطمه گودرزی اعلام کرد که به دلایل گرفتاری‌های شخصی نمی‌تواند داوری را بر عهده گیرد ولی دبیر جشنواره اعلام کرد قصد تغییر لیست داوران را ندارد.

تحریم جشنواره 28

از پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر زمزمه تحریم این جشنواره در اعتراض به حوادث پس از انتخابات 88 از گوشه و کنار به گوش می‌رسید. جمعی از سینماگران ایران در بیانی‌های از سینماگران خارجی درخواست کردند تا به نشانه اعتراض به سرکوب مردم به دست دولت ایران جشنواره فجر را تحریم کنند. کن لوچ کارگردان بریتانیایی، تئو آنجلوپولوس کارگردان یونانی و ایلیا سلیمان فیلمساز فلسطینی این جشنواره را تحریم کردند.

همچنین رخشان بنی اعتماد نیز در نامه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد نسبت به حضور بی اجازه فیلم مستندش با عنوان «حیاط خلوت خانه خورشید» در جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد و گفت موافق حضور فیلمش در این جشنواره نیست.

در اختتامیه

باوجود آن‌که در این دوره حمید فرخ‌نژاد نتوانست جایزه بخش بازیگری را به خود اختصاص دهد، حاضران در جلسه بشدت وی را تشویق کردند. محسن تنابنده هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگری مرد، یادی از فرخ‌نژاد کرد که با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «این فیلم ساخته شد تا جاودانه بماند. من خوشحال و ممنونم از عزیزانی که باعث این اتفاق شدند. چیزی که باید بگویم این است که به امثال ما اعتماد کنید.

مراسم اهدای جوایز بدون حضور خبرنگاران

مراسم اهدای جوایز برگزیدگان بخش داخلی در روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ با اجرای «علی معلم» برگزار شد. درابتدا فیلم‌های «شب واقعه» و «ملک سلیمان» و «هفت دقیقه تا پاییز» در بیشترین رشته‌ها برای دریافت سیمرغ کاندیدا بودند ولی فیلم «شب واقعه» که تهیه کنندگی آن بر عهده مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی بود در آخرین ساعت‌های کار هیئت داوران از نامزدی در بخش‌های «سیمرغ بهترین فیلم» و «سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی» انصراف داد.

این مراسم بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و درگیری‌هایی بین مسئولان حراست برج میلاد و خبرنگاران به وجود آمد. خبرنگاران با برخورد مأموران به لابی محل برگزاری مراسم هدایت شدند تا از پرده‌های نمایش مدار بسته مراسم را گزارش کنند. بسیاری از خبرنگاران به همین دلیل از پوشش مراسم خودداری کردند. پس از این رخداد دبیر جشنواره با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «از بی‌نظمی ایجاد شده عذر می‌خواهم ولی کاری نمی‌توانم بکنم.»

سایت جشنواره یک روز پس از برگزاری این مراسم برندگان سه رشته این جشنواره را دوباره اعلام کرد که برندگان آن با نتایج اعلام شده توسط مجری برنامه تفاوت داشت.

مسعود جعفری جوزانی به علت سفر به آمریکا و اسفندیار شهیدی به دلیل مشغله کاری در مراسم در میان هیئت داوران قرار نگرفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار