وزیر نیرو: بارندگی سیستان و بلوچستان ۴۵ برابر پارسال بود

تهران (پانا) - به گفته وزیر نیرو با وجود اینکه سال گذشته سال پربارشی بود، اما از ابتدای مهر تا ۲۰ دی امسال در استان سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها ۴۵ برابر سال گذشته بود.

کد مطلب: ۱۰۰۸۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نیرو: بارندگی سیستان و بلوچستان ۴۵ برابر پارسال بود

به گزارش صدا و سیما، رضا اردکانیان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین تسلیت به خانواده شهدای حادثه سقوط هواپیما افزود: در این ایام دو بار به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان سفر کردم.

وی گفت: آخرین جمع‌بندی مجموعه‌های رسمی بین‌المللی حاکی از این است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی از مجموع حوادث سیلاب، توفان، زلزله، موج گرما، رانش، آتشفشان و خشکسالی، بزرگترین حادثه مربوط به سیلاب بود به نحوی که ۴۳ درصد بلایای طبیعی مربوط به سیل بود.

وزیر نیرو افزود: در این ۲۰ سال جمعیت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری (۵۶ درصد جمعیت کره زمین) تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند و ۱۵۷ هزار نفر در سیل جان باختند و خسارات قابل توجهی وارد شد به این ترتیب که ۲۵ درصد کل خسارات معادل ۶۶۲ میلیارد دلار در جهان مربوط به سیل بود.

اردکانیان گفت: ما باید آمادگی‌ها را برای کم کردن خسارات بالا ببریم. در سیل استان سیستان و بلوچستان در سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۴ خسارات جانی هم داشتیم. یکی از درس‌های سیلاب فروردین امسال که ۲۴ استان را دربر گرفت این بود که با هماهنگی میان سازمان هواشناسی، وزارت نیرو، سازمان‌های امداد و نجات خسارات جانی نداشتیم و همکاری مردم استان سیستان و بلوچستان هم در سیل اخیر بسیار چشمگیر بود.

وی افزود: نمودارها نشان می‌دهد که از مهر تا شهریور بارش تجمعی در استان سیستان و بلوچستان در خشک‌ترین سال (۹۷ ۹۶) حدود ۲۰ میلی متر و پر بارش‌ترین سال (۹۳ ۹۲) بارش تجمعی حدود ۱۲۰ میلی متر بود و بارش امسال تا دی ماه نزدیک ۱۴۰ میلی متر بود که بالاترین عدد در ۵۰ سال اخیر است.

وزیر نیرو گفت: این آمارها حاکی از بارش وسیع است و با وجود اینکه سال قبل هم ترسالی بود بارش امسال از اول مهر تا ۲۰ دی در استان سیستان و بلوچستان ۴۵ برابر سال گذشته بود و خساراتی هم در معابر، آبگرفتگی جاده‌های روستایی و قطع برق در تعدادی از روستاها داشتیم و البته در برخی از روستاها هم سیستم برق رسانی به صورت دستی قطع شد تا کسی دچار برق گرفتگی نشود.

اردکانیان افزود: در استان سیستان و بلوچستان ۱۱ شهر و ۳۱۰ روستا، در استان کرمان ۶۶ روستا و در استان هرمزگان ۱ شهر و ۲۴۲ روستا خسارت دیدند که در مجموع ۵۳ هزار خانوار تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند و ما در زمان معقولی توانستیم وضع را به شرایط مطلوب برسانیم به این ترتیب که در بخش برق ۸۷۷ روستا در روزهای نخست برق دار شدند.

وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان قبل از سیلاب اخیر نیز مشکل آبرسانی داشتیم و تعدادی از روستاها با تانکر سیار آبرسانی می‌شدند و ما همزمان با سیلاب برنامه‌ای داشتیم که آبرسانی به ۲۱۶ روستا افتتاح شود که تعدادی از این‌ها که از شبکه تأمین سد زیردان استفاده می‌کردند آبرسانی متوقف شده بود که البته وضع عادی شده است.

وزیر نیرو افزود: اکنون هر ۵ سد استان سیستان و بلوچستان آبگیری کامل و ۲ سد هم سرریز شدند.

اردکانیان با اشاره به اینکه در مجموع، شرایط استان سیستان و بلوچستان از حیث آب شیرین خوب است گفت: در بخش برق هم طرح‌های بزرگی را تا پایان سال در این استان با حجم حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌کنیم که شامل توسعه نیروگاه، پست و خطوط انتقال و زیرساخت‌های دیگر است.

وی افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان موافقت شد که منابع لازم برای سرعت دادن به تکمیل سد کهیر و شهری پور فراهم شود که در همین دولت به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضع آب و برق در استان‌های کرمان و هرمزگان هم گفت: وضع خوب و در استان کرمان مشکلی نداریم و در استان هرمزگان نیز حجم قابل ملاحظه‌ای آب شیرین در سد استقلال و میناب جمع آوری شده است و در خصوص روستاها هم مشکلاتی وجود دارد که در صدد رفع آن هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا همچنان جدای از سیلاب اخیر در برخی روستاهای استان سیستان و بلوچستان آبرسانی با تانکر انجام می‌شود؟
افزود: استان سیستان و بلوچستان پهناور است و روستاهای پراکنده فراوانی دارد و در موضوع آبرسانی روستایی در سال‌های اخیر به ویژه از سال ۹۳ به بعد با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی گرفته شد جهش در موضوع آب روستایی در کشور داشته ایم.

اردکانیان گفت: بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برای بهره مندی روستاییان اگر یک روستایی با حدود حداکثر ۳۰ دقیقه پیاده روی به منبع آب دسترسی داشته باشد روستای برخوردار تلقی می‌شود و ما اگر همین استاندارد را ملاک قرار دهیم بیش از ۹۰ درصد روستاهای ما برخوردار محسوب می‌شوند، اما ما دسترسی مناسب را اینگونه می‌دانیم که هموطنان روستایی مان مانند شهرنشینان به آب پایدار در منازل خود دسترسی داشته باشند و این دسترسی باید در همه ساعات شبانه روز باشد.

وی افزود: طبق این تعریف، جمعیت برخوردار ما در مقطع سال ۹۲ و آغاز کار دولت ۱ میلیون نفر بود و به مدد توجه دولت، مجلس و اجازه مقام معظم رهبری در ۶ سال گذشته ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از هموطنان روستایی ما در ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستا به شبکه آب سالم و پایدار دسترسی پیدا کرده اند که تا پایان سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد که شاخص مهمی در جهان است.

وزیر نیرو گفت: امروز با این شاخص می‌توانیم بگوییم که ۷۶ درصد جمعیت روستایی ما به شبکه آب سالم و پایدار دسترسی دارند که با اصلاح ساختاری صورت گرفته و یکپارچه کردن شرکت‌های آب و فاضلاب در شهر و روستا، آبرسانی به روستاها و فاضلاب روستایی به میزان قابل توجهی توسعه یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار