بازدید سرزده وزیر آموزش و پرورش از دبیرستان دخترانه کوثر منطقه ۱۱؛

حاجی میرزایی: مهم ترین کارکرد و ماموریت آموزش و پرورش بهتر زندگی کردن بچه‌ها است

از ساعت بوم برای افزایش مهارت اجتماعی آنان استفاده کنیم

تهران (پانا) - محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز ضمن بازدید سرزده از دبیرستان دخترانه کوثر در منطقه ۱۱ آموزش و پرورش شهر تهران، با مدیر و معلمان این مدرسه به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۰۸۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: مهم ترین کارکرد و ماموریت آموزش و پرورش بهتر زندگی کردن بچه‌ها است

در این بازدید خانم داوردوست مدیر مدرسه ضمن اعلام تعداد دانش‌‌آموزان محصل در این مدرسه گفت: حدود ۳۳۰ دانش‌آموز دوره اول متوسطه در یک شیفت صبح در این مدرسه تحصیل می‌کنند.

همکاری ۲۰ معلم در ۱۰ کلاس مجهز به بورد هوشمند و اینترنت از دیگر مطالبی بود که از سوی مدیر این مدرسه گفته شد. او افزود: همچنین انجمن اولیا مربیان نیز به صورت فعال در این مدرسه همکاری می‌کنند. ما در مدرسه ۲ مشاور داریم که با دانش‌آموزان پیرامون مشکلات صحبت می‌کنند.

مدیر مدرسه کوثر گفت: ما در سال، ۵ جلسه آموزش خانواده برگزار می‌کنیم که این جلسات برای دانش‌آموزان ۳ جلسه است. در این جلسات مطالبی پیرامون مسائل مختلف مطرح می‌شود. او در ادامه تراکم کلاس‌های این مدرسه را ۳۵ تا ۳۷ دانش‌آموز اعلام کرد.



در ادامه این بازدید دبیران این مدرسه به معرفی و میزان سابقه خود در شغل معلمی پرداختند و در حضور وزیر آموزش و پرورش از برخی دغدغه‌ها و مشکلات خود گفتند.

وزیر آموزش و پرورش در این بازدید در پاسخ به دغدغه یکی از معلمان به طرح شهاب، طرح استعدادیابی اشاره کرد و گفت: این طرح ۳ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. طرح شهاب یک طرح استعدادیابی است که با برگزاری یک آزمون تخصصی استعداد دانش‌آموزان شناسایی می‌شود. هدف این طرح این موضوع است، این طرح حتی می‌تواند در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان هم کمک کننده باشد.

حاجی میرزایی بر برگزاری دوره‌های ضمن خدمت معلمان تاکید کرد زیرا گفت‌وگوی بین افراد و تبادل تجربیات مفید است.

او همچنین درباره حجم بالای کتاب‌های درسی نیز خطاب به معلمان این مدرسه گفت: بحث ساعات درسی در حال بررسی است این استدلال در آموزش و پرورش وجود دارد که اگر ساعات درسی مطلوب اختصاص پیدا کند مشکلی در ساعت آموزش پیش نمی‌آید.

علی باقرزاده مدیرکل دفتر وزارتی نیز در این باره توضیح داد: زمان اختصاص یافته به دروس مبنای تولید محتواست که ما در این زمینه استاندارد نسبی داریم. ما اکنون کم بودن زمان آموزش داریم نه زیاد بودن محتوا.

او افزود: زمان حضور در مدرسه، کلاس و درگیر شدن یادگیری متفاوت است لذا آن چیزی که قصد کردیم با آنچه که اکنون در مدارس داریم متفاوت است باید زمان آموزش را مراقبت کرد.

باقرزاده به تاریخچه ساعات درسی مدارس اشاره کرد و گفت: در همه نظام‌های آموزشی ساعت حضور معلم در مدرسه خیلی بیشتر از ساعت حضور در کلاس درس است.

یکی از معلمان این مدرسه که به عنوان مشاور فعالیت می‌کند با بیان اینکه اکنون در نظام آموزشی به آموزش توجه می‌شود و از سلامت دانش‌آموزان غافل هستیم گفت: انتظار داریم دانش‌‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی این قدرت را داشته که مهارت‌های زندگی را کسب کرده باشند و به عنوان یک شهروند در جامعه دیده شوند.

او به تدریس درس تفکر و سبک زندگی در کلاس‌های درس اشاره کرد و گفت: باید صرفا به آموزش توجه نکنیم. حجم کتب بسیار زیاد و ساعات آموزشی کم است به نظر ما معلمان محتوای کتب درسی باید منطبق با کسب مهارت باشد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خطاب به معلمان گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی با طرح نماد به عنوان طرحی برای غربالگری و سنجش اولیه سلامت دانش‌آموزان اجرا و آسیب‌های روانی آنان بررسی می‌شود.

در این بازدید معلمان درباره موضوعات ورزشی دانش‌آموزان و تدریس درس هنر نیز دغدغه‌های خود را گفتند و به کمبود معلم درس هنر نیز اشاره کردند که وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه بوم گفت: ۲ ساعت به صورت آزاد در هفته در اختیار مدرسه است که فرصتی برای استفاده مطلوب خواهد بود.

حاجی میرزایی در ادامه صحبت‌های خود مهم ترین کارکرد و ماموریت آموزش و پرورش را بهتر زندگی کردن بچه‌ها دانست و گفت: اگر نتوانیم به این موضوع کمک کنیم یعنی نتوانستیم به درستی ماموریت خود را انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان برای زندگی بهتر بدون شک نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌ها هستند که به آنان امکان بروز و ظهور، اعتماد به نفس و مشارکت در فعالیت‌های موثر را می‌دهد.

حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه‌ریزی‌های آموزشی در حال بررسی است باید بر روی این موضوع وقت بگذاریم چراکه تاثیر مدرسه زمانی بر ذهن بچه‌ها پایدار است که در این عرصه‌ها وارد شویم.

او ادامه داد: فکرکردن، حل مساله و ارتباط برقرار کردن از جمله مهارت‌های مهم است که باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود. دانش‌‌آموزان باید نحوه مواجه با مسایل را آموزش ببینند تا آسیب‌های اجتماعی کم شود این موارد ذاتی نیست دانش‌آموزان باید تمرین کنند و یاد بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر ارتباط کلاس با بچه‌ها واقعی‌تر باشد و آنان احساس بهتری نسبت به محتوا داشته باشند، نشاط بیشتری در آن کلاس دیده می‌شود ما باید با والدین ارتباط منظم و سازمان یافته داشته باشیم، از طرفی با بچه‌ها ارتباط برقرار و از ساعت بوم برای افزایش مهارت اجتماعی آنان استفاده کنیم.

حاجی میرزایی با تاکید بر احیای طرح بوم برای حل بسیاری از مشکلات مطرح شده معلمان این مدرسه گفت: مهم ترین ماموریت آموزش عمومی این است که افراد به مهارت‌های پایه دست یابند باید به هر درسی از این زاویه توجه کنیم حتی مفاهیم ریاضی را می‌توان با مفاهیم تربیتی مرتبط کرد.

او همچنین از معلمان درباره اعمال طرح رتبه بندی پرسید که معلمان این ماه این اعمال را در حقوق خود دیده‌اند و معوقات خود را دریافت کرده‌اند‌.

فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در پایان این صحبت‌ها به احیای زنگ هنر و ساماندهی نیروی انسانی این موضوع اشاره کرد.

حاجی میرزایی در این بازدید با حضور در کلاس‌ها نیز با دانش‌آموزان این مدرسه به گفت‌وگوی صمیمی پرداخت.



عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، علی باقرزاده مدیرکل دفتر وزارتی، فریبرز حمیدی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی نیز وزیر آموزش و پرورش را در این بازدید همراهی کردند‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار