درگفتگو با پانا تشریح شد

جزئیات رخداد زلزله ۵.۲ ریشتری هرمزگان + نقشه

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیات رخداد زلزله ۵.۲ ریشتری زلزله شامگاه گذشته در سرگز استان هرمزگان گفت در یکسال گذشته( تا 22-01-2020 میلادی)، براساس بولتن زمین لرزه های ایران، 1556 زلزله با بزرگی 2.5 تا 5.7 در جنوب کشور رخ داده است.

کد مطلب: ۱۰۰۷۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات رخداد زلزله ۵.۲ ریشتری هرمزگان + نقشه

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به زلزله ۵.۲ ریشتری شامگاه گذشته در استان هرمزگان گفت: بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه‌‌ای با بزرگی 5.2 در ساعت 22:53:15 شب گذشته 2-11-1398 در مرکز بین استان‌های هرمزگان و کرمان، در 26 کیلومتری شمال شرق سرگز احمدی هرمزگان و 36 کیلومتری غرب فاریاب کرمان رخ داد. عمق زمین لرزه 21 کیلومتر گزارش شده است. دو سایت EMSC و USGS نیز بزرگی زلزله را 5.2 ولی عمق کانونی آن را 10 کیلومتر گزارش کرده و جانمائی رومرکزهای اعلامی آنها حدود 10 تا 13 کیلومتری جنوب غربی محل نقطه تعیین شده مرکز لرزه نگاری است.

وی افزود: رومرکز زلزله در نقطه تغییر تقعر گسل اصلی جوان زاگرس در شمال تنگه هرمز واقع می‌شودکه بدلیل تغییر انحناء سامانه گسل‌های زاگرس، گره تکتونیکی مهمی در این گستره تشکیل شده و راستای گسله‌های زاگرس در این ناحیه تغییر انحناء قابل ملاحظه پیدا می‌کنند. با این تغییر انحناء و نیز در شرق آن گسل زندان - میناب در راستای جنوب به شمال و در ادامه آن در سوی شمالی گسله‌های اصلی و لرزه زای سبزواران، سیرچ، گوک، لکرکوه ساختار تکتونیکی ایران مرکزی را شکل می‌دهند.

بیت اللهی گفت: در اطرف رومرکز زلزله در محدوده شدت 5 محاسباتی و تقریبی آن 94 آبادی با جمعیتی در حدود 16600 نفر واقع هستند. حداکثر فاصله آنها از رومرکز 30 کیلومتر است. در محدوده شدت 5 و 4 که انتظار می‌رود زلزله توسط مردم احساس شود، تعداد 99500 نفر(آمار 1395) در 490 آبادی زندگی می‌کنند. تعداد واحدهای مسکونی این آبادی‌ها حدود 24200 واحد بوده بوده که نزدیک به 70% آنها فاقد اسکلت است.

وی ادامه داد: همچنین سه شهر سرگز، فاریاب و زیارتعلی نیز در محدوده شدت‌های 5 و 4 قرار می‌گیرند که تعداد کل جمعیت آنها حدود 8800 نفر بوده و دارای 2095 واحد مسکونی با بیش از 50% از نوع بنائی است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در یکسال گذشته( تا 22-01-2020 میلادی)، براساس بولتن زمین لرزه‌های ایران(مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران)، 1556 زلزله با بزرگی 2.5 تا 5.7 در جنوب کشور در نوار به عرض 9 و طول 17 درجه رخ داده است.

بیت‌اللهی افزود: زلزله‌های با بزرگی 3.5 و بالاتر از آن 260 زمین‌لرزه بوده است. در دو پهنه انتهای غربی خلیج فارس و شمال تنگه هرمز زلزله های جدیدتر متمرکز شده‌اند. این دو ناحیه در واقع محدوده تجمع تنش بالاتری در جنوب ایران در یک سال اخیر بوده اند. بویژه در ناحیه شمال شرقی بندرعباس و در شمال تنگه هرمز رخداد زلزله‌های تاثیرگذار تعداد بیشتری را دارا بوده است. شاخص سازه‌ای در نواحی اطراف هر دو گستره نامطلوب است و رخداد زمین لرزه‌های سترگ می‌تواند ویرانگری بالائی را با خود به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار