افتتاح دانشکده پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

همدان (پانا) - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت و گو با خبرنگار پانا ضمن اشاره به فعالیت های صورت گرفته در مرکز رشد و فناوری دانشگاه از قبیل نوآوری در صنایع بسته بندی، نوآوری در ایمنی صنعتی و سلامتی شغلی، شرکت در نمایشگاه محصولات فناورانه در تبریز، اختراع المان تولید کننده و تولید کیت تشخیص تب کنگو، از اختصاص بخشی از ساعات کاری اساتید به کارخانجات و مراکز صنعتی و عملیاتی کردن طرح های پیشنهادی آن ها در این مراکز برای ایجاد ارتباط عمیق تر بین دانشگاه و صنعت خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۰۷۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح دانشکده پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

مرتضی قائمی با اشاره به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال ٦٦، گفت: تا کنون بیش از یکصد هزار نفر در مقاطع و رشته های مختلف از دانشگاه های آزاد اسلامی استان همدان فارغ التحصیل شده اند. او با بیان این که هم اکنون ٥٣١ رشته در دانشگاه فعال هستند، تصریح کرد: از این رشته ها ٢٤ رشته مربوط به مقطع دکترا، ١١٥ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ٢١١ رشته مقطع کارشناسی و ١٨٣ رشته مقطع کاردانی هستند. قائمی با اشاره به سیاست گذاری های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر توجه ویژه به حوزه پژوهشی، گفت: دانشگاه سعی دارد تا رشته ها، طرح ها و فعالیت های پژوهشی و فعالیت های مرکز رشد را با تمرکز به نیازهای اساسی مردم و جامعه توسعه دهد. او ادامه داد: دانشگاه با برقرار کردن ارتباط با فعالان و صنعتگران حوزه های مختلف سعی دارد تا نیازهای آن حوزه را شناخته و متناسب با آن ها سیاست گذاری های خود را تنظیم کند.
قائمی اظهار کرد: در راستای ارتباط دانشگاه با صنعت قراردادها و تفاهم نامه های متعددی با اصناف، مخابرات، بهزیستی، درودگران، مجتمع سیاحتی علیصدر، کمیته امداد، بانک ها، شهرداری، قطعه سازی، شرکت نفت، نیروی انتظامی، فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش و دیگر ارگان های استان بسته شده تا علاوه بر استفاده آن ها از امکانات، تجهیزات و همچنین دوره هایی که دانشگاه برگزار می کند، منبع درآمدی نیز برای دانشگاه باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح پایش گفت: در این طرح چالش های واقعی و موجود در تمام حوزه ها معرفی می شود که با پرداختن به مشکلات مردم، انتظار جامعه از دانشگاه و صنعت برآورده و ضرورت و تأثیر وجود دانشگاه ها برای کشور به مردم ثابت خواهد شد. او افزود: تا کنون ٣٠٠ موضوع برای این طرح تعریف شده و برای افزودن به آن محدودیتی وجود ندارد.
قائمی با اشاره به برگزاری دوره های مهارت افزایی در دانشگاه آزاد و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان، تصریح کرد: اگر طرح پایش به درستی عملیاتی شود از سردرگمی در پژوهش رهایی می یابیم ضمن این که زمینه های اشتغال نیز افزایش پیدا می کند. او در ادامه گفت: مرکز آموزش عالی دانشگاه در نظر دارد تا دانشجویان علاوه بر گذراندن دوره های علمی، دوره های مهارت افزایی را نیز بگذرانند تا پس از فارغ التحصیلی ضمن توانمندی و برتری نسبت به سایر دانشجویان کشور بتوانند ادعا کنند که یک متخصص واقعی در رشته ی دانشگاهی خود هستند. قائمی از برگزاری حدود یک صد دوره مهارتی همزمان با آغاز ترم جدید در دانشگاه واحد همدان خبر داد و گفت: ثبت نام دوره های بدون آزمون مقطع کاردانی و کارشناسی شروع شده و تا اوایل اسفند حذف و اضافه ادامه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد همدان با اشاره به وجود ١٤ طرح درون دانشگاهی و طرح های متعدد برون دانشگاهی، تصریح کرد: ما به دنبال تجاری سازی طرح ها و ایده ها در حوزه های مختلف هستیم که علاوه بر حل مشکلات موجود در استان و درآمدزایی برای دانشگاه، شرایط علمی دانشگاه را نیز بیش از پیش بهبود بخشیم تا برند علمی دانشگاه محفوظ بماند. او گفت: هم اکنون دانشگاه آزاد امکان تحصیل در دو رشته را به صورت هم زمان برای دانشجو فراهم کرده تا آن ها بتوانند در فعالیت های بین رشته ای مهارت های بیشتری را کسب کنند.
قائمی با بیان این که دانشگاه آزاد امکانات و ظرفیت بالایی در بحث نیروی انسانی، فضای آموزشی و تجهیزات دارد، گفت: ما دارای ١٥٠ کارگاه و آزمایشگاه منحصر به فرد در استان هستیم که ١٠٢ عدد از آن ها در همدان است. او ضمن تقدیر از زحمات و پیگیری های تیم های مدیریت قبلی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری معاون بهداشت، معاون امکانات آموزشی و تمام مسئولان مربوطه با تأمین امکانات لازم و تجهیزات آزمایشگاهی موفق به اخذ موافقت اصولی رشته پزشکی شده که پس از برگزاری چند دوره موافقت قطعی نیز اخذ می شود.
قائمی ادامه داد: دانشگاه واحد همدان از اول مهر سال آینده در رشته پزشکی پذیرش دانشجو دارد که پس از تکمیل مجموعه، تمام رشته های زیر مجموعه پزشکی نیز در این دانشگاه تعریف خواهد شد. قائمی در ادامه با بیان این که امیدوار هستیم تا دانشگاه آزاد واحد همدان بتواند پزشکان خوبی را از لحاظ علمی و کیفی تربیت و تحویل جامعه دهد، گفت: دانشگاه در پی این است که با حمایت مسئولین استانی برای آموزش بهتر و با کیفیت بیشتر دانشجویان رشته پزشکی بیمارستان آموزشی نیز در نزدیکی دانشگاه افتتاح کند.
او افزود: قرارداد و تفاهم نامه های متعددی با دانشگاه علوم پزشکی در خصوص پذیرش دانشجویان دانشگاه آزاد در بیمارستان های استان نیز انعقاد شده است.
قائمی از تولید واکسن نیوکاسل و کیت تشخیص تب کریمه کنگو و همچنین کیت تشخیص پاپیرومای انسانی توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: کیت تشخیص پاپیرومای انسانی تا مرحله پیش تولید هم پیش رفته که به علت محدودیت در زمان نگهداری آن، دنبال بازاریابی برای فروش این کیت تشخیص هستند تا اقدام به تجاری سازی آن کنند.
او همچنین با معرفی سیستم ساها، گفت: دانشگاه آزاد از طریق سیستم ساها امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی را برای دانشجویان سایر دانشگاه ها جهت انجام تحقیقات و آزمایش هایشان فراهم کرده است.
قائمی تصریح کرد: اهداف و اولویت های دانشگاه آزاد رفع نیازهای علمی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کشور است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار کرد: دانشگاه آزاد با حمایت و همکاری مسئولین استانی در پی افتتاح هنرستان بهیاری در قالب مدارس سما در استان است که این هنرستان اولین هنرستان بهیاری در منطقه غرب کشور خواهد بود و در حوزه اشتغال زایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
قائمی با بیان این که در پی ایجاد مراکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد هستیم، گفت: تعدادی از این مراکز مثل مرکز طراحی بازی های کامپیوتری، انرژی معماری و حرکات اصلاحی کار خود را شروع کرده اند. او با اشاره به فعالیت گسترده دانشگاه در حوزه فرهنگی گفت: قطعاً فارغ التحصیل شدن بدون تربیت کافی، اعتقاد و فراگیری آموزه های اسلامی، بسیار ضعیف و یک جانبه خواهد بود، بنابراین دانشگاه وظیفه و مأموریت اصلی خود را تربیت انسانی می داند که علاوه بر تخصص، تعهد نیز دارد و هویت ملی، اعتماد به نفس و فضایلی از این قبیل را در خود رشد داده است. قائمی با بیان این که امسال ٢ هزار نفر در یادواره شهدا شرکت کردند، افزود: راهیان نور، اردوهای جهادی و حیات طیبه از جمله فعالیت های دانشگاه در حوزه فرهنگی است. او در خصوص برنامه حیات طیبه گفت: این طرح که یک دوره ی بصیرتی- فرهنگی است تابستان سال جاری و با حضور ٤٠٠ دانشجو از دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه برگزار شد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در ادامه گفت: در راستای خدمات رسانی به شهروندان، دانشگاه دارای امکانات ورزشی مناسب به همراه ظرفیت اسکان ورزشکاران است و ارگان ها می توانند برای برگزاری مسابقات و دوره های مختلف از آن ها استفاده کنند که این ظرفیت می تواند یکی از منابع درآمدزا برای دانشگاه نیز باشد. رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد دارای سه نشریه علمی پژوهشی با عنوان های عرفانیات، هفت حصار (در حوزه معماری) و بیومکانیک است. قائمی در ادامه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای هزار نفر پرسنل تمام وقت است که از این تعداد ٤٠٠ نفر هیئت علمی (که ١٣٠ نفر آن ها استادیار، ١٥ نفر دانشیار و مابقی مربی و اکثراً دانشجوی دکترا هستند، ٣ نفر نیز در شرف استاد تمامی اند) و ٦٠٠ نفر کارمند هستند همچنین هزار نفر به صورت حق التدریس و پاره وقت با دانشگاه همکاری می کنند. او با بیان این که دانشگاه از نظر مالی وضعیت مطلوبی ندارد اما در عین حال بحرانی هم آن را تهدید نمی کند، گفت: در دانشگاه آزاد همدان هیچ دانشجویی وجود ندارد که به خاطر عدم بضاعت مالی از ادامه تحصیل بازمانده باشد چراکه دانشجویان می توانند از تسهیلات و وام های دانشجویی استفاده کنند که برخی از آن ها از طریق منابع داخلی دانشگاه و تعدادی نیز از طریق تفاهم نامه ها تأمین می شود. قائمی خاطر نشان کرد: جامعه هدف دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه واحد همدان بیشتر از ٢ هزار و ٤٠٠ نفر است که تمام یا بخشی از شهریه آن ها را بنیاد شهید به دانشگاه پرداخت می کند. او از کسب مجوز اولیه جهت پذیرش دانشجوی خارجی در دو ماه گذشته خبر داد که از مهر سال آینده این امر عملیاتی خواهد شد. قائمی از رشته های پرستاری، اتاق عمل، مامایی، روانشناسی بالینی، حقوق، کامپیوتر، حسابداری، تربیت بدنی و معماری به عنوان رشته های پرطرفدار دانشگاه آزاد در استان همدان نام برد.
او از تعریف رشته های جدید از قبیل مهندسی صنایع، اُپتیک و لیزر، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت صنعتی و مهندسی فضای شهری در دانشگاه واحد همدان و کارشناسی حقوق در دانشگاه واحد ملایر خبر داد.
قائمی در پایان با اشاره به این که دانشگاه آزاد اسلامی در استان همدان دارای ٤ واحد و ٨ مرکز (مرکز کوچکتر از واحد است) فعال است، گفت: تاکنون هیچ رشته ای در دانشگاه آزاد همدان به علت کمبود دانشجو حذف نشده است اما با توجه به کاهش جمعیت کشور، نسبت به ٥ سال گذشته ٣٠ درصد کاهش تعداد دانشجوی ورودی را داشته ایم که در سال تحصیلی جاری این تعداد ١٤ درصد افزایش یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار