نیش زنبورداران بر تن محیط زیست

تهران (پانا) - منطقه «کاوه ده» واقع در شهرستان فیروزکوه در استان تهران برای اولین بار در سال ۸۱ به‌عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد. در این منطقه زنبورستان‌های متعدد وجود دارد بنابراین زنبورداران زیادی در حال فعالیت هستند. به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست فیروزکوه کاوه ده احتمال دارد برخی زنبورداران با شکارچیان همکاری کنند.

کد مطلب: ۱۰۰۷۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نیش زنبورداران بر تن محیط زیست

به‌گزارش ایسنا، فرشاد فیروزنیا اظهار کرد: حضور بیش از اندازه زنبورداران یکی از مشکلات منطقه فیروزکوه و ورود آنان به این منطقه طی سه سال اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فیروزکوه اضافه کرد: زنبورداران زمانی‌که به منطقه وارد می‌شوند در آنجا چادر نصب می‌کنند و به‌صورت موقت در آن مستقر می‌شوند همچنین اکثر آنان ساعت دو یا سه بامداد و قبل از طلوع آفتاب که زنبورها در شرایط خاصی هستند به منطقه وارد می‌شوند و از این نظر می‌توانند شکارچیان متخلف را به چادرهای خود بیاورند و بیتوته کنند و با آنان هم‌دست شوند و حتی ممکن است خود زنبوردار اسلحه به‌همراه داشته باشد که این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

او در ادامه با بیان اینکه برخی شوراها و دهیاری‌ها به‌‌منظور کسب درآمد، مناطقی که دارای سامانه مرتعی هستند را در اختیار زنبورداران قرار داده‌اند تا از آنان اجاره دریافت ‌کنند، گفت: قصد داریم تا اسفند ماه سال‌جاری یا فروردین‌ماه سال آینده با وزارتخانه‌ها و مراجع ذی‌ربط جلسه‌ای در فرمانداری فیروزکوه تشکیل دهیم تا پیشنهادات، انتقادات و راهکارهای مورد نظر خود را ارائه کنیم و تا زنبورستان‌هایی که قرار است در منطقه فعالیت کنند زیر نظر اداره حفاظت محیط زیست و با حداقل آسیب به منطقه باشند.

فیروزنیا افزود: یک بخش عمده مشکلات منطقه فیروزکوه سامانه‌های مرتعی بسیار زیاد آن و دامدارهایی است که در منطقه تعادل دام و مرتع را رعایت نمی‌کنند و نسبت به چرای بی‌رویه دام بی‌توجه‌ هستند.

او ضمن بیان اینکه شهرستان فیروزکوه یکی از زیستگاه‌های مهم استان تهران و حتی کشور است و تنوع زیستی غنی دارد، گفت: جمعیت استان تهران حداقل ۱۴ میلیون نفر است و بر این اساس جمعیت شکارچیان مجاز و غیرمجاز همراه با اسلحه مجاز و غیرمجاز در این منطقه نمی‌تواند کمتر از سه یا چهار میلیون نفر باشد و این تعداد بسیار زیادی است.

فیروزنیا ادامه داد: منطقه فیروزکوه از طرف استان‌های مازندران و سمنان که دارای مرز مشترک با آن‌ها است نیز تهدید می‌شود و شکارچیانی را دستگیر کرده‌ایم که از این استان‌ها به فیروزکوه آمده بودند.

او گران شدن قیمت گوشت را یکی از دلایل افزایش شکار در مناطق شکار ممنوع دانست و اظهار کرد: به‌دلیل بالا رفتن قیمت گوشت تخلفات شکار و صید غیرمجاز افزایش یافته است البته با گشت و کنترل شبانه روزی در تلاش هستیم این تخلفات را به حداقل برسانیم.

فیروزنیا با اشاره به اینکه منطقه شکار ممنوع «کاوه‌ ده» در شهرستان فیروزکوه قرار دارد، تصریح کرد: نمی‌توان حضور شکارچیان را در این منطقه انکار کرد و گفت که شکارچی در منطقه ما نمی‌آید و در هیچ‌جایی تخلف صورت نمی‌گیرد اما همکاران ما با حداقل امکانات خودرویی و نیروی انسانی این منطقه را پایش و آن را حفظ می‌کنند.

او در ادامه توضیح داد: به‌لحاظ استاندارد جهانی در هر ۴۰۰۰ هکتار از یک منطقه حفاظت شده یک محیط‌بان نیاز است. برخی نیز می‌گویند هر هزار هکتار یک محیط‌بان لازم دارد این در حالیست‌ که در ایران ما در هر ۴۰ هزار هکتار هم یک محیط‌بان نداریم.

فیروزنیا افزود: منطقه شکار ممنوع کاوه ده که مساحت آن حدود ۷۵ هزار هکتار بود و الان به ۹۰ هزار هکتار ارتقا پیدا کرده است دارای هفت محیطبان است که در دو پاسگاه محیط‌بانی یکی در «انزها» و دیگری در «پشت‌کوه» مستقر هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه درباره ارتقای منطقه شکار ممنوع کاوه‌ده به منطقه حفاظت شده گفت: «کاوه ده» بر اساس مصوبه شورای‌عالی محیط زیست به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کرده است اما ابلاغیه آن هنوز به دست ما نرسیده است تا از فرمانداری استان فیروزکوه مصوبه‌اش را دریافت کنیم و بتوانیم درخصوص تأمین خودرو و نیروی انسانی مورد نیاز اقدام کنیم.

او ادامه داد:‌ پس از دریافت ابلاغیه نسبت به تأمین امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای منطقه اقدام خواهیم کرد. به‌عنوان نمونه نیاز داریم حداقل دو پاسگاه محیط‌بانی دیگر یکی در منطقه «کبوتر ده» و دیگری در انتهای ضلع‌ جنوبی منطقه کاوه ده احداث کنیم تا بتوانیم این دو منطقه که آسیب‌پذیر است را پوشش دهیم و مأموران به‌صورت مستمر در پاسگاه مستقر باشند.

فیروزنیا همچنین درباره آمار تخلفات سال‌جاری در شهرستان فیروزکوه گفت: ۴۲ مورد تخلف از ابتدای سال ۹۸ ثبت شده است که شامل تخلف‌های شکار، صید غیرمجاز، حمل سلاح غیرمجاز و تخلف شروع به شکار می‌شود. از متخلفان نیز ۲۶ قبضه سلاح مجاز و ۷ قبضه سلاح غیرمجاز کشف و ضبط شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه در پایان با اشاره به اینکه یکی از این تخلفات روز ۲۸ دی ماه اتفاق افتاد، اظهار کرد: ماموران اجرائی مستقر در محیط‌بانی پشتکوه حین گشت و کنترل این منطقه حفاظت شده واقع در «سرانزا» به یک گروه متخلف برخورد و این شکارچیان غیرمجاز را دستگیر کردند. ماموران پس از بازرسی از داخل ادوات شکارچیان تعداد یک قبضه اسلحه ساچمه‌زنی با ۲عدد پوکه و یک قبضه اسلحه بادی ۵.۵ ، یک قبضه اسلحه بادی ۴.۵ وهمچنین تعداد چهار قطعه کبک وحشی و چهار قطعه کبوتر و یک سر خرگوش وحشی را کشف و ضبط کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار