طرح نماد در چه مرحله ای است؟

تهران (پانا) - «نماد»، عنوان اختصاری طرحی با نام «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» است که در سال 1394، در قالب ائتلاف 9 دستگاه و با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع و موثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و آغاز شد.

کد مطلب: ۱۰۰۷۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح نماد در چه مرحله ای است؟

در این طرح، به تمامی راهکارها در دو بعد مهم تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره آمیز در زمینه‌های گوناگون آموزشی، غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع، درمان، حمایت‌های روانی، مددکاری اجتماعی، معاضدت‌های انتظامی و قضایی، به همراه کوشش برای پیشگیری‌های وضعی، توجه شده است. مطابق برنامه زمان‌بندی طرح، مقرر شده است که تا سال 1400، این طرح در تمام مدارس کشور مستقر شود و به این ترتیب، با استقرار آن، ضمن اینکه همکاری بین دستگاه‌ها از طریق یک سامانه جامع نرم افزاری، نظام یافته و هوشمند خواهد شد، می‌توان امیدوار بود که میزان آمادگی کشور برای واکنش سریع در فوریت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، افزایش یافته و تقویت خواهد شد.
مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با پانا در ارتباط با همکاری دستگاه های مرتبط با این طرح گفت: طرح نماد هم اکنون یک کار ائتلافی است که با ۱۴ دستگاه عضو این ائتلاف در حال انجام است و این دستگاه های کمک می کنند تا این طرح به اهدافش برسد.
وی افزود: ‌به همین جهت در آموزش و پرورش برخی از دستگاه ها واقعا تلاش ارزنده ای دارند و پای کار آمده اند و کمک می کنند و بیش از امکانات و ظرفیت هایی که دارند همکاری می کنند.
وی در با اشاره به اینکه این طرح همچنان در مرحله پایلوت است، گفت: این طرح در مرحله پایلوت است و قاعدتا تغییرات زیادی را داشته ایم و در این مسیر تغییراتی خواهیم داشت. اما از جمله اقدامات خوبی که برای امسال انجام شد این بود که سامانه ای در نظر گرفته شده تا ارجاع ها بصورت هوشمند در سیستم قابل پیشبینی باشد. از اقدامات دیگری که انجام شده این است که میز نماد در تمامی شهرستان های پیشبینی شده تا راه اندازی شود.
شکوهی با اشاره به اینکه نقطه عطف این طرح در راستای عملی کردن سند تحول است مبنی بر اینکه همه دستگاه ها باید در امر آموزش و پرورش همکاری کنند، افزود: خوشبختانه این طرح باعث شده تا بسیاری از نهادها به موضوع آسیب های اجتماعی جدی تر نگاه کنند و فقط این موضوع را از وظایف آموزش و پرورش بیان نکنند اما ناگفته نماند متاسفانه نهادهایی هم هستند که اصلا ورود پیدا نکرده اند و ما در این زمینه پیگیر هستیم. با همه این تفاسیر همه تلاش مان را می کنیم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم به اهداف طرح نماد برسیم.
شکوهی افزود: در موضوع آسیب های اجتماعی در کشور سازمان های مردم نهاد و خیریه های زیادی هستند که فعال اند و از همینجا از این دوستان دعوت می کنم تا به کمک و یاری آموزش وپرورش بیایند تا بتوانیم هم افزایی و تاثیرگذاری بیشتری در اجرای طرح نماد داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار