در سفر وزیر آموزش و پرورش به سوریه رخ داد :

توافقات ایران و سوریه؛ از انتقال تجربه و دانش فنی برای بازسازی مدارس تا همکاری‌های دوجانبه آموزشی و تربیتی

حاجی میرزایی: آمریکا نقشه‌های پیچیده‌ای برای منطقه خاورمیانه دارد ولی شهادت سردار سلیمانی سیاست‌های آمریکایی‌ها را بیشتر آشکار کرد

تهران (پانا)‌ _ وزیرآموزش‌وپرورش در بدو ورود به دمشق تاکید کرد همکاری‌های دوجانبه میان ایران و سوریه در حوزه آموزش‌وپرورش، به شکل‌گیری فرهنگ مشترک میان دو ملت خواهد انجامید.

کد مطلب: ۱۰۰۷۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
توافقات ایران و سوریه؛ از  انتقال تجربه و دانش فنی برای بازسازی مدارس تا همکاری‌های دوجانبه آموزشی و تربیتی

وزیر آموزش و پرورش شب گذشته به همراه تعدادی از معاونان خود به دعوت وزیر آموزش سوریه برای انجام سفری دوروزه راهی این کشور شد. محسن حاجی میرزایی در بدو ورود به فرودگاه دمشق از آمادگی کشورمان از ارائه دانش فنی و مهندسی و انتقال تجربیات برای بازسازی واحد‌های آموزشی سوریه که بر اثر جنایات جنگی تروریست‌های تکفیری داعش آسیب‌دیده است، خبر داد.

او گفت: «با توجه به تجربیات کشورمان در زمینه بازسازی، بهسازی، نوسازی و تجهیز واحد‌های آموزشی که در جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام، دچار خسارات فراوان شده بود، آماده همکاری و انتقال تجربیات به دوستان سوری در این زمینه هستیم.»

وزیر آموزش‌ و پرورش کشورمان که پس از تصدی وزارت آموزش‌وپرورش، سوریه را به‌عنوان اولین مقصد خارجی خود برگزیده است، از تولید محتوای آموزشی و تربیت‌معلمان به‌عنوان زمینه‌های همکاری میان تهران و دمشق نام برد.

حاجی میرزایی اشاره کرد: «همکاری‌های دوجانبه میان ایران و سوریه در حوزه آموزش‌ و پرورش، به شکل‌گیری فرهنگ مشترک میان دو ملت خواهد انجامید که بی‌شک، پایگاه اصلی مکتب مقاومت اسلامی هستند.»

در اولین برنامه وزیر آموزش و پرورش، ظهر امروز اولین دور مذاکرات بین محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش کشورمان و هیات همراه با عماد موفق العزب، وزیر آموزش و تربیت جمهوری عربی سوریه در وزارت تربیت این کشور برگزار شد.

غلامرضا کریمی ، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل درباره جزئیات اولین دور مذاکرات دو وزیر آموزش ایران و سوریه در دمشق به خبرنگار پانا گفت: «ظهر امروز دور اول مذاکرات دوجانبه وزاری آموزش و پرورش ایران و سوریه برگزار شد. در این ملاقات آقای موفق العزب، وزیر آموزش و پرورش سوریه ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی به ملت ایران و تکریم شخصیت ایشان تاکید کرد ایشان با شجاعت و رشادت و نه به صورت مخفیانه کار مبارزه با گروه‌‌های تروریستی را در کل خاورمیانه و به ویژه سوریه انجام داد و لذا ملت سوریه از این تلاش‌های سردار سلیمانی در جهت مبارزه با داعش از این رشادت‌ها تشکر می‌کنیم.»

حاجی‌میرزایی: سیاست‌های آمریکا با شهادت سردار سلیمانی بیشتر آشکار شد

کریمی ادامه داد: «محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز خوشحالی از حضور در سوریه از همدردی ملت و دولت سوریه برای شهادت سردار سلیمانی، شهید مقاومت، شهید مبارزه با استکبار و شهید مقابله با تروریست تشکر و اظهار کرد آمریکا نقشه‌های پیچیده‌ای برای منطقه خاورمیانه دارد و به طرق مختلف تلاش می‌کند تا آرامش و همبستگی کشورهای اسلامی و منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و به دنبال شکل‌دهی گروه‌های تروریستی و تکفیری و اقدامات آشوبگرانه است که سیاست‌های آمریکایی‌ها با شهادت سردار سلیمانی بیشتر آشکار شد و آن‌ها علاقه‌مند نیستند که آینده همراه با آرامش برای منطقه خاورمیانه رقم بخورد.»

او افزود:‌ «همچنین وزیر آموزش و پرورش پیوندهای دو ملت ایران و سوریه را عمیق و تاریخی توصیف کرد که به ویژه در سال‌های اخیر هم این روابط عمیق شده است. وزیر آموزش و پرورش سوریه با اشاره به تلاش‌‌های دولت سوریه برای تحت پوشش قراردادن دانش‌آموزان استعدادهای درخشان از تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در این زمینه استقبال و اظهار کرد که ایران به موفقیت‌‌های چشم‌گیری در حوزه المپیادها در سطح جهان دست پیدا کرده است که ما علاقه‌مند هستیم از این تجربیات ایران استفاده کنیم.»

العزب: توانمندی ایران باعث نگرانی غربی‌ها شده است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: «وزیر آموزش و پرورش سوریه به توانمندی‌های دانش‌آموزان ایران و پیشرفت‌های کشورمان که باعث نگرانی قدرت‌های غربی شده است اشاره کرد و گفت ایران توانسته است با بهره‌گیری از آموخته‌ها و پیشرفت‌‌های علمی، آموزشی و صنعتی که پیدا کرده توانسته است موقعیت ویژه‌ای را در منطقه خاورمیانه پیدا کند.»

به گفته کریمی «در ادامه این نشست آقای حاجی‌میرزایی اشاره کرد نکته اصلی در جامعه و پایدارترین وضعیت و موقیعت در گرو یادگیری و آموزش در جامعه است و اگر بخواهیم آینده یک جامعه را مشاهده کنیم باید به مدرسه‌ امروزی آن کشور برگردیم و بدانیم در آن مدرسه چه می‌گذرد. او به طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای درخشان اشاره کرد و گفت این طرح همه مدارس کشور را در برگرفته است و تلاش می‌شود همه دانش‌آموزان ویژه و استعداد برتر کشور مورد شناسایی قرار بگیرند.»

العزب: در جنگ سوریه 10 هزار مدرسه تخریب شد

در ادامه جلسه وزیر آموزش و پرورش سوریه اشاره کرد که سوریه قبل از جنگ 22 هزار و 500 مدرسه داشته است که بسیاری از این مدارس در طول این جنگ داخلی نابود شده‌اند. به طوری که تقریبا 10 هزار مدرسه تخریب شد و امروز جامعه سوریه نیاز مبرم به تربیت نیروی کار و تحصیل دانش‌آموزان در مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای دارد. العزب از تجربیات ایران در زمینه آموزش‌های فنی و‌حرفه‌ای استقبال کرد و قول داد از این تجربیات در زمینه ساخت و تجهیز مدارس کشورش استفاده کند.»

حاجی‌میرزایی:‌ سند تحول با نظر برجسته‌ترین اساتید و علمای ایران تدوین شده است

به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور «وزیر آموزش و پرورش کشورمان در این دیدار به موضوع سند تحول بنیادین و نحوه شکل‌گیری آن اشاره کرد و با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی در ایران اعم از تعداد دانش‌آموزان، معلمان و ظرفیت نظام آموزشی ایران گفت سند تحول بنیادین متناسب با شرایط فرهنگی داخلی کشور و بهره‌گیری از دستاوردها و تجربیات بین‌المللی و با نظر برجسته‌ترین اساتید تعلیم و تربیت و علمای دینی و کارشناسان برجسته آموزشی تدوین شده است. او به تربیت شش ساختی موجود در سند اشاره کرد و گفت سند به دنبال این است که شخصیت کاملی را برای دانش‌آموزان رقم بزند.سپس طرفین درباره یادداشت تفاهم مشترک و محورهای پیرامون آن به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند که توانمندسازی مدیران و معلمان و متحول ساختن کتب درسی و حمایت از آموزش‌های صنعتی و حرفه‌ای و تبادل سفرهای معلمان و دانش‌آموزان و کارشناسان و نیز چاپ کتب درسی و استعدادهای درخشان از جمله محورهای این یادداشت بود که دو طرف درباره آن‌ها توافق کردند و قرار شد در جلسات کارشناسی که ظرف امروز و فردا برگزار می‌شود متن یادداشت تفاهم برای تبادل آن در فردا آماده شود.»

در ادامه سفر وزیر آموزش و پرورش کشورمان به سوریه، بعداز ظهر امروز پروژه STEM مربوط به دانش‌آموزان استعداهای درخشان از سوی محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش کشورمان و عماد موفق العزب، وزیر آموزش و تربیت کشور سوریه در دمشق افتتاح شد.

هدف از راه‌اندازی این پروژه این بوده است که ظرفیت و توانمندی‌های دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف شناسایی شود و مقرر شده است که طبق این پروژه کتاب‌های درسی متحول شوند و در آینده نزدیک کتاب‌های جدید و نظام آموزشی سوریه بر مبنای این پروژه جدید اجرایی شود.

این پروژه با همکاری کارشناسان و توانمندان آموزش سوریه و همچنین متخصصان وزارت ارتباطات و بخش‌های مختلفی که مرتبط با این پروژه می‌شدند، به مرحله راه‌اندازی رسیده است.

آمادگی ایران برای همکاری در اهدای جایزه سالانه به مخترعان پروژه STEM

در این پروژه دانش‌آموزان برجسته ریاضی و علوم و تعدادی از مشهورترین هنرمندان سوریه فعال بوده‌اند و هدف از آن این بوده که آموزش را به عنوان یک فرآیند لذت‌بخش برای دانش‌آموزان تعریف کند. پروژه STEM با بازی‌های ساده شروع می‌شود و قدم به قدم دانش‌آموزان را وارد مراحل دشوارتر می‌‌کند.

قرار است جایزه سالانه‌ای هم برای معلم و مدیران و دانش‌آموزانی که اختراعی در قالب این پروژه داشته باشند به آن‌ها پرداخت شود . وزیر آموزش و پرورش ایران هم اعلام آمادگی کرد در اهدای جایزه به یک دانش‌آموز و یک معلم موفق سوری که اختراعاتی در این زمینه داشته باشند، همکاری کند.

وزیر آموزش و پرور‌ش در حاشیه این افتتاح گفت: «مهمترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش آماده‌کردن افراد برای زیستن و هم‌زیستی و ارتباط با محیط و توانمندی ارتباط با دیگران است و باید دانش‌آموزان را آماده کنیم که روی پای خود بایستند و از حقوق خود دفاع کنند و عضو موثری برای جامعه خود باشند. باید مدرسه را زنده نگه داریم و دیوارهای بین مدرسه و جامعه برداشته شود.

شایان‌ذکر است، وزیرآموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه‌شب در رأس یک هیات ارشد از این وزاتخانه برای انجام سفری سه‌روزه به سوریه، وارد دمشق شد و در فرودگاه دمشق مورد استقبال "دارم طباع" معاون وزیرآموزش‌وپرورش سوریه و نیز جواد ترک آبادی سفیر ایران در دمشق قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار