روزهای بی‌رونق بخش‌هایی از بازار تاریخی خان یزد

یزد(پانا)- بخش‌های غربی بازار تاریخی و سنتی خان در شهر یزد که شامل بازارچه‌ها وراسته‌هایی مانند مسگری، ارسی‌دوزها، پنجه علی و محمدعلی خان است، روزهای بی‌رونق و کسالت‌آوری را سپری می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۰۷۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
روزهای بی‌رونق بخش‌هایی از بازار تاریخی خان یزد

مجموعه بازار قدیمی شهر یزد شامل بازارچه‌ها و راسته‌های مختلفی است که در دوران پهلوی اول هم‌راستا با نهضت خیابان‌کشی با ایجاد خیابان قیام فعلی بخش‌هایی از آن تخریب و باقیمانده‌اش به دو قسمت مجزا تبدیل شد.

به گزارش ایسنا این بازار که در دوره‌های مختلف تاریخی شکل گرفته، شامل بازارچه‌های مسگری(قرن نهم هـ. ق)، علاقبندی(قرن نهم هـ. ق)، محمدعلی خان( دوره زندیه)، صدری یا شاهزاده فاضل(قاجاریه)، افشار(قاجاریه)، خان(قرن سیزدهم هـ. ق) و همچنین بازارچه‌های پنجه علی، قیصریه، کاشی‌گری، چیت سازی، ملااسماعیل، حاجی قنبر، جعفرخان و غیره است ولی طی سال‌های گذشته قسمت غربی آن برخلاف بخش پررونق شرقی آن که موسوم به بازار زرگری است، به مرور زمان فرسوده و حتی در معرض تخریب قرار گرفته است.

هرچند بخش‌هایی از این بازار قدیمی همانند کسبه‌اش پیر و فرتوت شده است ولی هنوز هم در بین یزدیها حائز اهمیت است و از کانون‌های مهم گردشگری یزد نیز به شمار می‌رود که باید به نقش استراتژیک آن در گردشگری یزد به ویژه بافت جهانی این شهر اهتمام خاصی داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار