حمایت از واحدهای فعال پرورش شتر در آذربایجان‌غربی

ارومیه (پانا) - سرپرست مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: توسعه این صنعت در دستور کار قرار گرفته‌است و از طریق تخصیص اعتبارات سرمایه در گردش برای متقاضیان، از واحدهای فعال استان حمایت می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۰۶۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
حمایت از واحدهای فعال پرورش شتر در آذربایجان‌غربی

یحیی خلیلی افزود: پرورش شتر از طرح‌های مقرون به صرفه و اقتصادی است و در حال حاضر ۳۸۵ شتر در سطح استان پرورش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده پرورش‌دهندگان شتر در میاندوآب،‌ ارومیه، سلماس و نقده استقرار دارد، گفت: نخستین جایگاه پرورش شتر شیری با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و ۳۸ شتر در روستای فسندوز میاندوآب راه‌اندازی شده‌ که قابلیت توسعه به ۲۰۰ نفر را داراست.

وی با اشاره به اینکه میاندوآب با پرورش حدود ۶۸ شتر شیری بیشترین تعداد شتر را در استان به خود اختصاص داده‌است، بیان کرد: محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و صادرات آن برای استان و کشور می‌تواند ارزآوری مناسبی داشته باشد.

خلیلی اضافه کرد: مشکل کم‌آبی در برخی از مناطق استان از جمله حواشی دریاچه ارومیه با توسعه پرورش شتر می‌تواند به مزیت و فرصت تبدیل شود زیرا صادرات آن بیشتر از سایر محصولات غذایی می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

سرپرست مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: شتر حیوانی نیرومند با توان بالاست و نسبت به سایر دام‌های سبک و سنگین، کمترین نیاز را به نهاده‌های تولید به ویژه علوفه و آب دارد و در مقابل اختلاف دما بسیار مقاوم است.

«خلیلی» درباره مزیت‌های دیگر پرورش شتر اظهار داشت: چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد؛ این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود و این ویژگی می‌تواند مانع طوفان‌های نمکی شود.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۹ میلیون واحد دامی اعم از دام و طیور و مرغ و ماکیان است که جوابگوی نیازهای داخل استان بوده و علاوه بر آن به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود.

گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مغذی و مورد نیاز بدن است؛ این نوع از گوشت حاوی پروتئین‌هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفر و کلسیم است.

شیر شتر نیز در مقایسه با شیر گاو از آهن، پتاسیم، کلسیم و سدیم بسیار بیشتری برخوردار است و برای درمان بیماری‌هایی نظیر یاب، سرطان، آلزایمر، هپاتیت، دیابت و زخم معده و سل به کار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار