سد «پل‌رود » در شرق گیلان، دومین سد بزرگ مخزنی پس از سد سفید رود

لاهیجان (پانا) - اختصاص ندادن اعتبار کافی موجب کندی روند اجرای عملیات ساخت «پل‌رود» بزرگترین سد مخزنی در شرق گیلان و به تاخیر افتادن زمان بهره برداری آن شده است.

کد مطلب: ۱۰۰۶۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
سد «پل‌رود » در شرق گیلان، دومین سد بزرگ مخزنی پس از سد سفید رود

سد پل‌رود، دومین سد بزرگ مخزنی پس از سدسفیدرود (منجیل) در استان گیلان به شمار می رود که در شهرستان رودسر در حال ساخت است که عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۸۹ توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شد.

صدها تن خاک رس، سنگ و شن و ماسه در محدوده این سد توسط وسایل نقلیه سنگین در حال برداشت و حمل برای انباشت در دیواره ای به طول تاج ۵۷۲ متر و عرض ۱۲متر است تا سدی به ارتفاع ۱۰۰متر احداث شود.

در حالی که مجریان سدهای گیلان و مدیران آب منطقه ای در انتظار اعتبارات کافی برای سرعت بخشیدن به عملیات سدسازی از جمله پلرود بسر می برند ولی پیمانکاران و عاملان سد از عدم پرداخت به موقع مطالبات و معوقعات خود گله مند هستند.

عملیات اجرایی سدپلرود در سال ۱۳۸۹ توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شد و خاتمه اولیه این پروژه ملی سال ۱۳۹۴ پیش بینی شده بود که به دلیل تاخیر در پرداخت کارکردهای پیمانکار تا سال ۱۴۰۲ تمدید شده است.

این سد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دومین سدمخزنی به شمار می رود که با بیشترین پیشرفت فیزیکی کاندیدای بهره برداری در دولت دوم حسن روحانی بود.

پل‌رود سدی از نوع خاکی با هسته GC مخلوط رس و مصالح رودخانه ای است که حجم بدنه سد ۴۵ درصد معادل چهار و یک دهم میلیون مترمکعب تاکنون اجرا شده است و تونل های انحراف آن به تعداد دو رشته به طول های ۶۴۰ و۶۰۷ متر بصورت کامل احداث و در اسفند سال ۱۳۹۵ خاتمه یافت و بهره برداری از تونل های انحرافی عملا در همان سال آغاز شد .

بنا به گفته مجید صابر مجری سد پلرود ، دیوار آب بند سد به مساحت ۶۱۰۰ مترمربع به صورت کامل اجرا و گالری تزریق بتن زیر پی به طول ۴۷۸متر بصورت کامل حفاری و بتن ریزی انجام شده است .

مجری این سد می گوید: تاکنون در مجموع دو هزار و ۳۷۰میلیارد ریال معادل ۲۳۷ میلیارد تومان برای احداث این سد هزینه شده است و برای بهره برداری کامل آن به اعتباری بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۳۵۰میلیارد تومان دیگر نیاز است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار