معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران: آموزش و پرورش باید یک نظام تعلیم و تربیت اجتماعی باشد

ساری (پانا) - معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران تأکید کرد که آموزش و پرورش دولتی اگر تبدیل به یک نظام تعلیم و تربیت اجتماعی شود، همگان نسبت به آن دغدغه و حساسیت خواهند داشت و همین دغدغه و حساسیت باعث خواهد شد که در فضای آموزشی مدیران دقیقتر و ظریف‌تر اقدام خواهند کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران: آموزش و پرورش باید یک نظام تعلیم و تربیت اجتماعی باشد

حسین حسن‌نژاد در همایش شوراهای آموزش و پرورش که امروز در اردوگاه شهدای دانش‌آموز شهرستان ساری برگزار شد، ضمن اذعان به اینکه مشکلاتی مانند کمبود فضاهای آموزشی در آموزش و پرورش وجود دارد، برجسته کردن این نوع مشکلات را باعث کمرنگ شدن مشکلات دیگری همچون بهره‌برداری درست و منطبق بر مجموعه فعالیت‌های آموزشی از اماکن آموزشی برشمرد که خود عامل استفاده نادرست از مکان می‌شود.

او استفاده نکردن کامل از توان و مشارکت اجتماعی را عامل فاصله افتادن میان خانه و جامعه با مدرسه دانست که تحت عنوان مشارکت قابل حل است و تأکید کرد که درصورتی معلم و دانش‌آموز مشارکت‌پذیر خواهیم داشت که مشارکت به عنوان روح سازنده تعلیمات در حوزه آموزش‌وپررش وارد شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران گفت: «اگر همگان بتوانند نقش مراقبت و نظارت داشته باشند، به مفهوم مشارکت می‌رسیم. مشارکت با تغییر نگرش اتفاق می‌افتد و ضعف مشارکت در جامعه ممکن است قابل‌پذیرش باشد اما در آموزش‌وپرورش که تربیت‌کننده منابع انسانی کشور است، قابل پذیرش نیست.»

حسن‌نژاد انتظار جامعه از آموزش و پرورش را مبنی بر تغییر نگرش در خانواتده و دانش‌آموزان دانست که نتیجه آن مشارکت همگانی در امر آموزش و پرورش باشد: «معلمان و اولیای مشارکت‌پذیر بهترین مدل برای مدیریت یک جامعه هستند و اگر امروز یکی از جدی‌ترین معضلات ما در وضع موجود، عدم همراهی دیگران است، راه حل آن فراهم آوردن زمینه‌ی مطرح شدن موضوعات مختلف و اندیشه‌های متفاوت است که تنها در سایه مشارکت اتفاق می‌افتد.»

او قانون شوراهای آموزش و پرورش را بسط و افزایش توانمندی آموزش و پرورش در کنار توانمندی همه‌ی سازمان‌های عمومی و مردیم و دولتی دانست و گفت: «با این رویکرد برای اینکه بتوانیم هم در حوزه آموزش و پرورش و هم در افزایش مشارکت و هم در جلب کمک مردمی موفق شویم نیاز به مدیران مشارکت‌پذیر داریم.»

حسن‌نژاد تأکید کرد که آموزش و پرورش دولتی اگر تبدیل به یک نظام تعلیم و تربیت اجتماعی شود، همگان نسبت به آن دغدغه و حساسیت خواهند داشت و همین دغدغه و حساسیت باعث خواهد شد که در فضای آموزشی مدیران دقیقتر و ظریف‌تر اقدام خواهند کرد.

او یکی از آفت‌های جدی امروز آموزش و پرورش را تجاری شدن آموزش اعلام کرد که خانواده‌ها هزینه می‌کنند تا دانش‌آموزانشان تست‌ خوب بزنند: «آموزش و پرورش یک مقوله یک وجهی نیست بلکه یک مقوله اجتماعی است و باید اجتماعی‌اش کرد.»

حسن‌نژاد با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش فرصت خوبی برای مدیران در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، مشارکت و نظارت همگان فراهم کرد ه است، گفت: «در مورد تنوع مدارس باید فکری جدی کرد. آموزش و پرورش و شوراهای آموزش و پرورش اگر بستری برای تصمیم‌سازی است، باید به این موضوع بیندیشد. اینکه برخی از دانش‌آموزان را از برخی دیگر جدا کنیم چهاستدلالی دارد؟ این به تعامل بین دانش‌آموزان ختم می‌شود یا فشار روحی برای آنان به وجود می‌آورد؟»

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خواستار بازنگری در تعریف و تنوع مدارس شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار