امیرعبداللهیان: شهید سلیمانی یک ژنرال ارشد نظامی و یک دیپلمات به معنای واقعی بود

تهران (پانا) - حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: سردار سلیمانی انسانی کم نظیر در کشور بود و با اینکه یک ژنرال ارشد نظامی بود اما در مذاکره یک دیپلمات به معنای واقعی بود.

کد مطلب: ۱۰۰۶۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
امیرعبداللهیان: شهید سلیمانی یک ژنرال ارشد نظامی و یک دیپلمات به معنای واقعی بود

به گزارش ایسنا، امیر عبداللهیان در سخنانی در مراسم "ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید سپهپد حاج قاسم سلیمانی" در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه گفت: سردار سلیمانی انسانی کم نظیر در کشور بود و با اینکه یک ژنرال ارشد نظامی بود اما در مذاکره یک دیپلمات به معنای واقعی بود. بارها دیدم که دکتر ظریف به این موضوع اشاره کردند. سردار به عنوان یک مرد نظامی می توانست ده ها و صدها جلسه با وزیر امور خارجه داشته باشد و آقای ظریف جدای از موقعیت نظامی ایشان وقت می گذاشت و با او صحبت می‌کرد. برخی نظامی ها فقط در چارچوب نظامی خودشان هستند و می مانند ولی سردار سلیمانی به این شکل نبودند.

وی گفت: سردار سلیمانی ژنرال بود اما در عین حال یک دیپلمات تمام‌عیار بود، زمانی که مذاکرات سه جانبه با عراق و آمریکارا داشتیم، رهبری مسئولیت مذاکرات را به سردار سلیمانی سپرد، سردار برای هر مرحله مذاکره بیش از ۱۰۰ ساعت جلسه می گذاشت که گاهی تا ۲ بامداد ادامه می یافت، حتی درباره تشریفات، مثلا برای دعوت احتمالی ناهار از طرف آمریکایی می گفت دعوت آمریکارا رد نکنید اما به شرط حضور عراقی ها به عنوان طرف ثالث.

دستیار لاریجانی گفت: او فردی بود که با بصیرت سیاست ورزی را در مراحل مختلف طی کرده بود. این طور نبود که فقط با عراق، سوریه و غیره مواجه باشد با بسیاری از کنش گران بین المللی و منطقه ای در تماس بودند. او در اوج فعالیت هایش توجه اش به جزئیات و موضوعات انسانی و اخلاقی از بین نمی رفت. در سفری که به دمشق در مقطعی داشتم بعد از دیدار با بشار اسد قرار شد من دیداری با سردار سلیمانی داشته باشم. در اتاق عملیات روی میز میوه های مدیترانه ای از جمله انجیر جلوی ما بود و چهار، پنج تا از آنها را خوردم، ایشان وقتی دیدند من به انجیر علاقه دارم، گفت که بیشتر بیاورند. یک ساعت بعد که به هواپیما آمدم سرمهماندار گفت فردی به اسم سلیمانی یک کارتن انجیر برای شما فرستاده است و من تمام انجیرها را در هواپیما و در بین مسافران که اغلب مدافعان حرم بودند توزیع کردم. این توجه او در حالی بود که مشغول عملیات سنگین علیه داعش بودند اما تا این حد به مسائل جزئی دقت داشت.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که سردار سلیمانی شخصیتی بود که به راحتی نمی‌توان جای او را پر کرد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: یک بار در زمان مذاکرات برجام سردار سلیمانی از من خواست به آقای ظریف بگویم که اطلاعاتی هست که باید حتما با جان کری مطرح کند، موضوع درباره اعزام چند فروند سی ۱۳۰ آمریکابه موصل و جلسه امریکایی ها با داعش در بخش VIP بود و در این حین تخلیه تسلیحات در موصل و آقای سلیمانی گفت اگر کری مستندات خواست ما داریم‌ و می دهیم، بعدا آقای ظریف به کری این مطالب را گفت و مشخص شد گویا یک بخش نظامی در آمریکا آن اقدام را انجام داده بود.

وی در ادامه درباره رفتارشناسی آمریکا گفت: تصمیم در مورد ترور سلیمانی را نظام آمریکا نگرفت اما تصمیم برای عدم پاسخ به موشک های ایران به پایگاه عین الاسد را نظام سیاسی آمریکا گرفت. بعد از ترور شهید سلیمانی ترامپ شخصا آمد بیانیه خواند اما وقتی آمدند اعلام کنند که دنبال جنگ نیستند همه ژنرال های و تصمیم گیران آمدند پشت سر ترامپ ایستادند.

وی تاکید کرد: ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامونش اتفاق افتاد و در سطح بالاتر با هدف قدرت نمایی ایالات متحده آمریکا انجام شد که البته با قدرت هم به آن اقدام پاسخ داده شد.

دستیار رئیس مجلس تصریح کرد ترور شهید سلیمانی با هدف افزایش تنش در منطقه با ایجاد هرج و مرج در منطقه بود تا دولت سازی‌های جدی شان را در منطقه انجام دهند. اقدام آمریکایی ها توجیه جدید بود تا تداوم حضورشان در منطقه را تضمین کنند. دوستان نظامی معتقدند در پایگاه عین الاسد طرح اصلی نقشه جدید خاورمیانه رهبری می شود.

وی گفت: منطقه بعد از ترور شهید سلیمانی متفاوت از شرایط قبلش است. در عالی ترین سطح در ایران از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد که آمریکا باید از منطقه برود. من معتقدم به واقع منطقه پس از ترور سردار سلیمانی، منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود و حتما خروج آنها کار ساده ای نیست اما این که ایده آل ایران و محور مقاومت تحقق می یابد، به نظرم به اشکال مختلف آمریکایی ها حضورشان را حفظ می کنند اما از حضور نظامی شان کاسته خواهد شد.

امیر عبداللهیان درباره حضور روسیه در منطقه تصریح کرد: از 2012 تا 2017 که درگیر مباحث سوریه بودیم باید بگویم که معتقدم اگر فراتر از سوریه در حوزه ای دیگر منافع مشترک جدی تعریف کنیم روسیه فرصت خوبی است. روسیه پوتین متفاوت از روسیه قبل از آن است و با نگاه مثبت و تجربه سوریه می توانیم همکاری ها را گسترش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره انتقام جبهه مقاومت در رابطه با ترور سردار سلیمانی چرا که او در این حوزه بسیار حائز اهمیت بود، گفت: سردار سلیمانی را فراتر از حوزه مقاومت متعلق به همه حوزه های مقاومت می دانم نه صرفا متعلق به ایران. آنها با مسولیت خودشان اقدام می کند و پاسخگو هم خواهند بود.

دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی گفت سردار سلیمانی فقط کارهای تک بعدی نظامی انجام نمی داد و از چند ماه پیش از جمله درباره یمن پیام‌هایی و رایزنی‌هایی انجام می شد. اینها از حوزه های مسوولیت ایشان هم بود علاوه بر مسولیتی که وزارت خارجه در این رابطه دارد. درباره مسائل ما و عربستان دوستان ما در عراق از جمله آقای عادل عبدالمهدی سعی داشتند کمک کنند. سفر سردار سلیمانی همانطور که عادل عبدالمهدی تایید و پمپئو تکذیب کرد، در راستای بخشی از گفتگوی های سیاسی در رابطه با مساله ایران و عربستان بود.

امیرعبداللهیان در رابطه با پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی هم اظهار کرد: علاوه بر پیگیری های حقوقی وزارت خارجه، آقای رئیسی هم اعلام کردند در دادگاهی محلی به این موضوع رسیدگی می شود و در عراق هم این کار انجام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار