کاهش اهدای خون با سرد شدن هوا

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انتقال خون با اعلام کاهش میزان اهدای خون به دنبال سرد شدن هوا، در عین حال از کاهش سطح ذخایر خونی در کشور تحت تاثیر این موضوع، ابراز نگرانی کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کاهش اهدای خون با سرد شدن هوا

به گزارش ایسنا، بشیر حاجی‌بیگی با بیان اینکه ۱۶ تا ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در تهران هستند، گفت: در عین حال ۲۵ درصد خون مصرفی کل کشور در تهران مصرف می‌شود. زیرا تعداد مراکز درمانی در تهران بیشتر و جراحی‌های بزرگ در این استان گسترده‌تر هستند. همین موضوع مصرف خون و فرآورده‌های آن را در پایتخت بالا برده است.

وی با اشاره به کاهش اهدای خون به دنبال سردتر شدن هوا، اظهار کرد: باید توجه کرد که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و مختص زمان خاصی نیست. البته چه بسا در برخی استان‌ها با اهدای خون مردم، نیاز به خون و فرآورده‌های آن برطرف می‌شود، اما در برخی استان‌های بزرگ مانند تهران از طریق شبکه خون‌رسانی میزان مورد نیازمان را تامین می‌کنیم.

حاجی‌بیگی با تاکید بر اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن مستمر و همیشگی است، گفت: اما باید توجه کرد که میزان اهدای خون وابسته به شرایط مختلف اعم از وضعیت جوی، عوامل موثر در مشارکت‌جویی مردم و... است. بنابراین تغییرات آب‌وهوایی، ترافیکی و... می‌تواند باعث کاهش اهدای خون شهروندان شود. به همین دلیل است که در روزهای پاییز و زمستان که به دلیل نزولات جوی و برودت هوا، تردد شهروندان دشوار می‌شود، میزان مراجعه جهت اهدای خون کاهش می‌یابد. این درحالیست که نیاز به خون و پلاکت و... همیشگی و روزانه است.

حاجی‌بیگی ادامه داد: به طور کلی در کشور ۸۳۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که ۷۲۰ موردش دارای بانک خون بوده و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیازشان را از اداره‌ کل‌های انتقال خون دریافت می‌کنند. باید توجه کرد که تهران با ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی یکی از استان‌های پرمصرف خون و فرآورده‌های آن محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: در عین حال ۱۶ تا ۱۷ درصد خون اهدایی کشور در تهران اهدا می‌شود؛ درحالیکه مصرف خون در تهران ۲۵ درصد است که این میزان از طریق شبکه خون‌رسانی کشور تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان اهدای خون با سرد شدن هوا کاهش می‌یابد، گفت: در فصل سرما میزان تردد کاهش می‌یابد و بر روی اهدای خون نیز تاثیر دارد.

حاجی‌بیگی اظهار کرد: نگرانی ما تامین خون نیست؛ چراکه مردم همچنان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و به صورت روزانه خون را تامین می‌کنیم، اما نگرانی‌مان کاهش سطح ذخایر خون در کشور است. باید توجه کرد که ایران سالانه به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدایی نیاز دارد.

حاجی‌بیگی از رسانه‌ها درخواست کرد که با توجه به گستره مخاطبان و وسعت عملکرد و قابلیت‌های تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت و تاثیرگذاری رسانه‌ها، ضمن ترویج فرهنگ اهدای خون در فضای عمومی و نزد مخاطبان، ‌سازمان انتقال خون را در امر انسان‌دوستانه اهدای خون همراهی کنید.

گفتنی است که مراکز جامع اهدای خون در تهران هر روز از ساعت هشت صبح تا ۱۹ شب فعال هستند. مراکز استانی نیز از صبح تا بعد از ظهر باز بوده و اقدام به خون‌گیری می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار