نژادبهرام: بزرگترین زمین خام پایتخت بلاتکلیف است

تهران (پانا) - رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت آزادسازی عرصه 270 هکتاری موسوم به بوستان ولایت به عنوان بزرگترین زمین خام پایتخت که می‌توانست بخش قابل توجهی از نیازهای خدماتی و حیاتی جنوب پایتخت را حل و فصل کند بلاتکلیف است.

کد مطلب: ۱۰۰۶۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
نژادبهرام: بزرگترین زمین خام پایتخت بلاتکلیف است

زهرا نژاد بهرام در یکصد و نود و یکمین جلسه شورا در تذکری به شهرداری تهران خواستار تعیین تکلیف طرح‌های موضعی و موضوعی شد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سالگرد واقعه پلاسکو و جانباختن آتش‌نشان در این حادثه از بنیاد شهید درخواست کرد جانباختگان در این حادثه شهید اعلام شوند.

نژاد بهرام در ادامه با اشاره به موضوع تعیین تکلیف طرح‌های موضعی و موضوعی گفت: مسئله تهیه و تعیین تکلیف اراضی نیازمند طرح‌های موضعی ویژه، فقدان تعیین تکلیف تعداد قابل توجهی از 52 طرح موضعی و 78 طرح موضوعی پیوست چهارم طرح جامع شهر تهران در طول 12 سال گذشته از معضلات جدی شهر تهران است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط طبق تبصره ذیل ماده 40 برنامه 5 ساله سوم شهر تهران، مقرر شد شهرداری تهران ظرف 6 ماه نخست سال 98 ضمن پالایش طرح‌های موضعی و موضوعی تکلیفی، نسبت به اولویت‌بندی و تنظیم برنامه زمانی تهیه، تکمیل و اجرای طرح های مذکور به شورا اقدام کند اما با گذشت 4 ماه از پایان مهلت مقرر، تا کنون پالایش و تنظیم برنامه زمانی برای تعیین تکلیف به سرانجامی نرسیده است.

نژاد بهرام ادامه داد: متاسفانه در زمینه عدم تعیین تکلیف اراضی و گستره‌های ویژه شهرداری تهران با مسئله تعدد انعقاد قرارداد با شرکت‌های مهندسی مشاور، صرف هزینه‌های چند باره و عدم تعیین تکلیف بخش قابل توجهی از عرصه‌های بزرگ مقیاس فرا منطقه‌ای، منطقه‌ای به عنوان گستره‌های حیاتی شهر مواجه است.

وی افزود: عدم تعیین تکلیف محدوده 15 هکتاری اراضی فوقانی تونل رسالت که تحت عنوان مسیر طبیعت نعرفی می‌شود از عرصه‌ها دارای ظرفیت‌های بالقوه شهر تهران است.

نژاد بهرام گفت: در راستای پیوند محلات شرقی و غربی و همچنین تجهیز دروازه‌ای برای مجموعه اراضی عباس آباد تهیه شد اما با عدم تایید جزییات این طرح ، شهرداری تهران در سال 94 مجددا اقدام به برگزاری مسابقه طراحی و برگزین سه طرح برتر و اهدا جوایز کرد که آخرین پیگیری در سال جاری بیانگر آن است که معاونت معماری و شهرسازی مجددا به دنبال انعقاد قرار داد با مشاور جدید برای تهیه طرح است.

ریس کمیته شهر سازی شورا گفت: در همین رابطه آزاد سازی عرصه 270 هکتاری موسوم به بوستان ولایت به عنوان بزرگترین زمین خام پایتخت که می‌توانست بخش قابل توجهی از نیازهای خدماتی و حیاتی جنوب پایتخت را حل و فصل کند، به رغم گذشت بیش از یک دهه از زمان واگذاری این اراضی به شهرداری تهران و انعقاد قرارداد با حدود 6 شرکت مهندس مشاور برای تهیه طرح و تحمیل هزینه‌های قابل توجه مادی و معنوی بر مدیریت شهری متاسفانه تا کنون به نتیجه نرسیده و در طول دو سال گذشته از زمان آغاز به کار مدیریت جدید شهری نیز گامی برای تعیین تکلیف، تهیه طرح یا فرا تحلیلی از طرح‌های پیشین به منظور بهره‌مندی ساکنین محدوده های جنوبی تهران از این عرصه برداشته نشده است.

نژاد بهرام افزود: آخرین گزارشات نشان می‌دهد برگزاری مسابقه طراحی مدل مفهومی محدوده بوستان ولایت به نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری سپرده شده اما در این زمینه نیز تاکنون اتفاقی حاصل نشده است. در همین راستا به شهرداری تهران تذکر می دهم نسبت به پیگیری جدی و مصمم برای تعیین تکلیف طرح‌های موضوعی و موضعی پیوست چهارم طرح جامع و روشن شدن سرانجام سایر اراضی و گستره‌های نیازمند تهیه طرح موضعی ویژه مصوب کمیسیون ماده پنج تحت تملک شهرداری تهران اقدامات لازم را انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار