تجریشی: رفع آلودگی 48 شرکت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست از همکاری کنسیرسیوم دانشگاهی برای رفع آلودگی در 48 پتروشیمی کشور طی سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
تجریشی: رفع آلودگی 48 شرکت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد

مسعود تجریشی در مراسم رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوا درباره کنسرسیوم دانشگاهی اظهار کرد: 4 موضوع را رئیس‌جمهوری از سازمان محیط زیست درخواست کرده بود و تاکید شده بود که این اقدامات با مشارکت کنسرسیوم دانشگاهی انجام شود. اساسنامه کنسیرسیوم دانشگاهی در شهریورماه سال 96 تدوین شد و اولین قرارداد آن که سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوا یکی از خروجی‌های آن است به امضا رسید.

وی افزود: آلودگی هوا بزرگترین مساله‌ای است که برای کلانشهرها داریم اما یک برنامه جامع نداشتیم. با دستوری که رئیس‌جمهوری صادر کرد قرار شد برنامه‌ای برای کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور ارائه شود و اقداماتی که اثربخش است اولویت بندی شد. بخشی از آن سامانه‌ مذکور است که تاکنون نداشتیم.

تجریشی ادامه داد: مورد دومی که رئیس‌جمهوری از سازمان محیط زیست درخواست کرده بود، بحث گرد و خاک است که به هوا هم مرتبط می‌شود. در سال گذشته برنامه شناسایی کانون‌ها در کشور به اتمام رسید و سال جاری 350 میلیون دلار و سال آلاینده 150 میلیون دلار برای اقدامات اعتبار در نظر گرفته شد. سازمان محیط زیست هم بر اساس آن برنامه، اقدامات خود را انجام می‌دهد و باید گفت که امسال در کانون‌های داخلی وارد عملیات شدیم و امیدواریم برای برنامه رفع مشکل آلودگی هوای کلانشهرها هم بتوانیم در سال آینده ردیف اعتباری داشته باشیم که پرداخت شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سومین موضوعی که باید با مشارکت دانشگاه‌ها دنبال شود، پسماندها است. مدیریت پسماندها با اولویت شهرهای شمالی و دیگر شهرها در دستور کار است. با مشارکت کنسرسیوم دانشگاهی موضوع پسماندها را دنبال می‌کنیم و این موضوع را به کنسیرسیوم دانشگاهی سپردیم تا بتوانیم با ظرفیتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد این زنجیره را تکمیل کنیم. دانشگاه‌ها درباره پسماندهایی مذکور ورود کرده‌اند، از جمله موضوعات مهم در این خصوص پسماندهای خاص و پسماندهای الکترونیک است به ویژه با تخصیص بودجه ۱۵۰ میلیون یورو و ۲۶۰ میلیار تومان، همکاری با دانشگاه‌ها بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان این اقدامات تسهیل خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوا گفت: با سازمان هواشناسی هم رایزنی شده است که بتوانیم این سامانه را به سامانه هواشناسی یکپارچه کنیم تا بتوانیم اثربخشی اقدامات را در کلانشهرها داشته باشیم.

تجریشی یادآور شد: با نامه‌ای که رئیس‌جمهوری به سازمان محیط زیست در رابطه با بکارگیری ظرفیت‌های دانشگاهی داده است رایزنی‌ها از سال گذشته شروع شده است که اولین بسته صنعتی، پتروشیمی‌ها هستند. اکنون پتروشیمی‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی کنار هم قرار گرفتند و پروژه بعدی رفع آلودگی 48 پتروشیمی در کشور است که با کارخانه‌های سیمان و صنایع هم رایزنی شده است که با مشارکت کنسرسیوم دانشگاهی بتوانیم آلودگی را کاهش دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار