اعلام جزئیات برگزاری جشنواره جابربن‌حیان در سال تحصیلی جاری

تهران (پانا) - معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری نهمین جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری در سال تحصیلی 99-1398 را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات برگزاری جشنواره جابربن‌حیان در سال تحصیلی جاری

طبق دستورالعمل معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری (فعالیت پروژه‌های علمی، ادبی و فناورانه دانش‌آموزان ابتدایی) برای ایجاد زمینه و شرایط افزایش انگیزه دانش‌آموزان در یادگیری و تعمیق، توسعه وکاربست آموخته‌های آن‌ها و با تاکید بر فراهم‌کردن زمینه برای مشارکت حداکثری آن‌ها و براساس تجارب به دست آمده از هشت دوره برگزاری، در سال تحصیلی 99-98 اجرا می‌شود.

این جشنواره در دو بخش دانش‌آموزی شامل سطح مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی و بخش منتخب معلمان، مدیران، کارشناسان و راهبران آموزشی به صورت کشوری برگزار خواهد شد.

اصیل بودن اثر دانش‌آموز، ارائه آثار به صورت خلاقانه و بدیع، توجه به مضامین با اهمیتی مانند اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و احترام بیشتر به حفظ محیط زیست، اولویت دادن به انجام فعالیت صورت کار گروهی، توجه به توسعه شایستگی‌های دانش‌آموزان محورهایی است که آثار دانش‌آموزان باید براساس آن‌ها ارزیابی شود.

در این دستورالعمل تاکید شده است: «با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم اجرای برنامه جابر بن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری تقویت مهارت‌های کلامی و گفتاری دانش‌آموزان است، بنابراین به هیچ عنوان قالب خاصی برای ارائه دانش‌آموزان تعیین نشود و خلاقیت در ارائه مورد تاکید قرار گیرد و به دانش‌آموزان کمک شود تا دلایل، فواید و نتایج کار خود را در مدت زمان کوتاه ارائه و با تسلط کامل بیان کنند. همچنین از توصیه به دانش‌آموزان برای حفظ کردن متن برای ارائه پرهیز شود.»

برگزاری پنل‌های آموزشی برای ارتقای شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای شرکت‌کنندگان، ارائه تجربه از سوی تعدادی از شرکت‌کنندگان و برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان معرفی شده به جشنواره از برنامه‌های مرحله کشوری جشنواره جابر بن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری است.

مسئولین اجرایی جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری در مدرسه (شورای مدرسه)، در منطقه (معاون آموزش ابتدایی یا معاون آموزشی منطقه با کمک کارشناسان مقاطع وگروه های آموزشی ابتدایی) و در استان (معاون آموزش ابتدایی استان با کمک روسای ادارات دوره اول و دوم و گروه‌های آموزشی ابتدایی) هستند.

همچنین در این دستورالعمل آمده است با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این فعالیت تاکید بر فراهم‌آوردن زمینه مشارکت حداکثری دانش‌آموزان به صورت داوطلبانه است و انتظار می‌رود این فعالیت در تمامی مدارس ابتدایی اجرا شود.

نحوه ارائه دستاوردهای علمی و مهارتی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری به شرح زیر است:

همچنین علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات برگزاری مراحل دانش‌آموزان و مدیران و معلمان در سطوح مختلف، چگونگی برپایی نمایشگاه جشنواره و دیگر جزئیات این دستورالعمل می‌توانند چارچوب اجرای جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری را مطالعه کنند.

معاونت آموزش ابتدایی همچنین در اطلاعیه‌ای که همراه با این دستورالعمل منتشر کرده است به استان‌ها تاکید کرده با توجه به اینکه مقرر است با حضور مدیران، معلمان، راهبران آموزشی و کارشناسان منتخب سراسر کشور جشنواره توانمندسازی و تجلیل از فعالان برنامه جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری هم برگزار شود، بنابراین باید نسبت به شناسایی و انتخاب و معرفی آن‌ها اقدام شود و متعاقبا هم سهمیه هر استان اعلام خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: «برنامه در مراحل مدرسه، منطقه و استان در فضایی همکارانه و مشارکتی و به دور از جو رقابت، مسابقه و ... اجرا شود. باید ارائه دانش‌آموزان خلاقانه بوده و از الزام آن‌ها به حفظ کردن متن خاصی خودداری شود. همچنین از ایجاد الزام برای دانش‌آموزان برای خرید وسایلی مانند کارتن پلاست، قطعات، وسایل گران قیمت و ... خودداری شود.»

طبق اطلاعیه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این معاونت هیچ فرد یا گروهی را در زمینه ارائه و راهنمایی برگزاری کارگاه‌های آموزشی به رسمیت نمی‌شناسد و همه اطلاع‌رسانی و راهنمایی‌ها از سوی این معاونت در سطح ستاد و معاونت‌های آموزشی ابتدایی در استان‌ها ارائه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار