کلانتری : اگر هزینه نکنیم نمی‌توانیم هوایی بهتر داشته باشیم

تهران (پانا) - معاون سازمان محیط زیست کشور گفته است که سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو به خودروهای کشور افزوده می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
کلانتری : اگر هزینه نکنیم  نمی‌توانیم هوایی بهتر داشته باشیم

عیسی کلانتری در مراسم رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور با بیان اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی است، گفت: هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است ولی چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و مصرف انرژی کمتر بود هوای ما سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم. امروز با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک کم م به یک آرزو تبدیل شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کرد، گفت: امروز نزدیک ۸۳ میلیون نفر و با مصرف روزی ۱۴۰ میلیون لیتر در هر روز در کشور به‌خصوص تمرکز مصرف در چند کلانشهر، هوای پاک در بخش‌هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است. به دست آوردن هوای پاک بدون هزینه غیرممکن است.
کلانتری گفت: برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله پیش‌بینی نشده بود.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو به خودروهای کشور افزوده می‌شود، گفت: حداکثر کمتر از ۵ درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند. امروز ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور اسقاطی هستند. ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها اسقاطی هستند و بهره‌برداری می‌شوند. ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌ها نیز اسقاطی هستند.
کلانتری با بیان اینکه کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم، گفت: در حالی که انتظار هوای پاک داریم و این عملاً غیرممکن است، اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مثل پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل سکونت بود متاسفانه چون نیاز نداشتیم در گذشته برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای را انجام نمی‌دهیم برای آب سالم خدا را شکر هزینه شده هنوز سالانه شاید میلیاردها تومان در کشور هزینه آب سالم می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلت اسقاطی است، گفت: اما می‌گویند این‌ها ابزار رزق و روزی مردم است و توان مالی نداریم و ناچار باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند. هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. از طرفی ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال حرکت هستند. تمام آلایندگی‌های کشور به ویژه در فصل سرما، ۶۱ درصد را خودروهای دیزلی ایجاد می‌کنند که بخش عمده کامیون‌ها هستند و بعد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها.
وی با بیان اینکه ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم، گفت: تحریم‌ها از یک سو باعث شده وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند، وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها گرفتیم پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند و در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مصرف و نه صادر کنند. نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.
وی گفت: هوای پاک هزینه می‌خواهد اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌ گشا نیست. خودروهای سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ۶ درصد اسقاطی هستند ولی کل خودروهای دیزلی اسقاطی هستند.
کلانتری با بیان اینکه ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم، گفت: اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. می‌گویند ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و می‌خواهند هوای پاک داشته باشند در حالی که اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود.
وی ادامه داد: دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار ppm سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و اکنون به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده است اما این ناوگانی که داریم هوایی غیر از این به بار نمی‌آورد و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم که هوایی بهتر داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار