یادداشت مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران به مناسبت هفته شوراهای آموزش‌وپرورش؛

شورای آموزش و پرورش یک شورای راهبردی و برنامه‌ریزی است

ساری (پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران به مناسبت هفته شوراهای آموزش‌وپرورش در یادداشتی، این شورا را یک شورای راهبردی و برنامه‌ریزی برشمرد که نیاز است نسبت به آگاه‌سازی و ترویج مفاد قانون تشکیل آن، همت گمارد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

باسمه تعالی

وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ (سوره آل عمران.آیه159)

شورای آموزش و پرورش ،اتاق فکر نظام تعلیم و تربیت است. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، کانون انتشار دانایی و مقدمه‌ی توانایی است. نهاد آموزش و پرورش می‌تواند ضمن تربیت افراد آگاه و پرورش نیروی کار ماهر، تسهیل‌گر توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مقدمه وحدت سیاسی و ملی باشد که در نهایت به ارتقای مدیریت مؤثر سیاست داخلی می‌انجامد.بدون تردید رشد و توسعه پایدار یک کشور به تربیت انسان‌های آگاه، متعهد و متخصص بستگی دارد و پیشرفت همه‌جانبه، مرهون توسعه سرمایه انسانی است؛ از این رو اهتمام به آموزش و پرورش را می‌توان وظیفه کل جامعه و آحاد مردم دانست.

خداوند قادر متعال را شاکریم که توفیق خدمت در عرصه خطیر آموزش و پرورش را به خدمتگزاران خدوم و مخلص ملت شهید پرور استـان عطا فرمود. بدون شک طاعت خالق هستی در بهره جویی از تـفکر و اندیشه انسانها با عمل به آیـه شریفه (( و امرهم شوری بینهم )) راه هدایت ، توسعه و شکوفایی را هموار ساخته است.

با توجه به نقش تعیین کننده ، موثر و بنیادین آموزش و پرورش در توسعه استان، لزوم حضور آحاد مردم و کلیه دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی و اقدام و حرکتی همگانی تحت لوای برنامه ای جامع ضروری می نماید تا گامی بلند در عرصه رسالت عظیم هدایت نسل ها و رشد و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشته شود و لذا نقش شوراهای آموزش و پرورش که بعنوان جلوه گاه هم آوایی و جایگاه هم نوایی قلمداد می شود محل تجلی مشارکت هدفمند مسئولان و مردم بویژه خانواده ها در تحقق اهداف تعلیم و تربیت و بکارگیری خرد جمعی در تحقق اهداف متعالی تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم است تا با بهره گیری از کلیه منابع و امکانات در جهت ایجاد، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی زمینه های دستیابی به مراتبی از حیات طیبه میسور گردد.

قانون مترقی تشکیل شوراهای آموزش وپرورش که در 26 دیماه سال 1372 مجلس شورای اسلامی تصویب گردید گامی مهم و ماندگار در عرصه فرهنگ سازی و مشارکت و بهره گیری از خرد جمعی و عدم تمرکز و تصمیم گیری و بهره مندی از امکانات محلی و منطقه ای و نظارت مردم و مسئولین در آموزش و پرورش را فراهم آورده است و چارچوبی قانونمند برای بهره مندی از تمام ظرفیت های برون سازمانی در جهت رفع مشکلات وتنگناهای موجود در آموزش و پرورش است که می توان از آن برای ارتقای خدمت به دانش آموزان و هموار کردن مسیر پیشرفت جوانان و آینده سازان کشور بهره برد .

در آستانه گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش، ضمن ارج‌نهادن به زحمات و پیگیری‌های مجدانه اعضای محترم شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق، نکاتی برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر تقدیم می‌شود:

1- با عنایت به اینکه یکی از راهبردهای جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بحث عدالت پرورشی آموزش و پرورش است و اهتمام به گسترش آن قطعاً به پایداری، پیشرفت و توسعه جامعه کمک خواهد کرد، شایسته است این موضوع به‌عنوان دستورکار جلسات شوراهای آموزش و پرورش مدنظر قرار گیرد.

2- در تهیه و تنظیم دستور جلسات شوراهای آموزش و پرورش در سطح استان/شهرستان/منطقه نسبت به اهمیت یادگیری همراه با مهارت‌آموزی در تحقق شعار سال «رونق تولید» توجه ویژه شود.

3- با توجه به اهمیت مبحث منابع مالی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که موجب تسهیل و تسریع در اجرای روند امور می‌شود شایسته است کارگروهی توسط شورای استان تعیین و در کوتاه‌ترین زمان، آیین‌نامه اجرایی بند 3 ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش تدوین و عملیاتی شود.

4- با عنایت به لزوم آگاه‌سازی و ترویج مفاد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، به نحوی برنامه‌ریزی و عمل شود تا با مدد اصحاب محترم رسانه و دغدغه‌مندان نظام تعلیم و تربیت، همه مدیران و مسئولان دولتی با ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش آشنا شوند و در تعاملی سازنده زمینه اجرایی شدن آن را بیش از پیش فراهم نمایند.

5- با توجه به ترکیب اعضای شـوراهای آموزش و پرورش منـدرج درماده 5 شـورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه ، شوراها به عنوان نماد مشارکت فکری مردم، مسئولان وصاحبنظران درفرایند تعلیم وتربیت کشور از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است و می‌تـوان آن رایک «شورای راهبردی وبرنامه‌ریزی» دانست که تامین منابع مالی غیردولتی برای فعالیت های آموزش وپرورش ‌نیزیکـی از وظایف آن می‌باشد.

امید است با عنایت به سیاست راهبردی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت گسترده و عظیم مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش وپرورش در پیشبرد اهداف مقدس نظام تعلیم و تربیت اسلامی و در اجرای دقیق قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش وظرفیت های آن اقدامات لازم بعمل آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار