اسحاق جهانگیری: آموزش و پرورش از اولویت خارج نخواهد شد

وقتی گفته می‌شود اقتصاد باید با دنیا ارتباط داشته باشد بعضی‌ها فکر می‌کنند این حرف غیرانقلابی است در حالی که این حرف عین انقلاب است

تهران (پانا) - معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد اگر قرار باشد اولویت‌های کشور را مشخص کنیم باید بدانیم که اولویت اول کشور آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۰۰۶۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اسحاق جهانگیری: آموزش و پرورش از اولویت خارج نخواهد شد

اسحاق جهانگیری صبح امروز در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: «دی‌ماه امسال خیلی دی‌ماه سختی بود. دی‌ماهی پر از دلهره و اضطراب و پر از خبرهای غیرمنتظره که شنیدیم و داغ‌های بزرگی که دیدیم. سردار بزرگ سپهد شهید سردار سلیمانی واقعا از سرمایه‌های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران بود. یه ملت ایران هم عشق می‌ورزید و هم خدمت کرد و نهایتا جان خود را در این راه تقدیم کرد و‌ از سوی شقی‌ترین افراد و دولت‌هایی که در کره زمین هستند به شهادت رسید. حادثه کرمان که جمعی از هموطنان در مراسم تشییع باشکوه جان خود را از دست دادند و حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی که جمع زیادی از ایرانیان و مسافران خارجی و خصوصا جمعی از نخبگان علمی که در آن هواپیما بودند، حوادث خیلی دردناکی بود. »

او ادامه داد: «مردم با حضور در مراسم تشییع کار بزرگی کردند و قدرت‌نمایی عظیمی از خود به نمایش گذاشتند. آمریکایی‌ها واقعا باورشان این بود که برداشت مردم نسبت به سردار سلیمانی همان برداشتی است که آن‌ها دارند و این بدبختی آمریکا از این است که از یک گروه‌های تررویستی که دست آن‌ها به خون ملت ایران آغشته است خبر می‌گیرند و بر مبنای این خبر و اطلاعات عمل می‌کنند، که یکدفعه با موج مردمی هم در ایران و هم در عراق روبه‌رو شدند و شوکه شدند که این‌گونه سردار در بین مردم جایگاه داشته است که مردم به آن عشق می‌ورزیدند. شهید سلیمانی به خاطر صداقت، اخلاص، خاکی بودن و دلسوزی به مردم بوده که این جایگاه را پیدا کرد.»

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از جاهایی که باید بیشترین صحبت را درباره شرایط کشور در آن کرد آموزش و پرورش است تا به دلیل فرصت ارتباط گیری وسیعی که دارند در جریان مسایل قرار گیرند، گفت: «شرایط کشور دشوار است. از نظر سیاست خارجی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم. آمریکایی‌ها برای اولین بار در تاریخ خود سردار بزرگ یک کشور را رسما و عملا ترور می‌کنند و می‌دانند که ما هم عکس‌العمل داریم و تهدید هم می‌کنند که اگر عکس العمل نشان دهید عکس العمل نشان می‌دهیم و ۵۲ نقطه را می‌زنیم. برادران سپاهی اما عکس‌العمل فوق العاده‌ای انجام دادند. این سیستم رسانه‌ای متاسفانه چون در انحصار آن‌ها است هر طور می‌خواهند راجع به هر موضوعی فکر می‌کنند و می‌توانند افکار عمومی را جهت بدهند.»

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم کسی به آمریکایی‌ها نگاه چپ نکرده بود، گفت: «آمریکایی‌ها اگر کسی بخواهد از کنار پادگان آن‌ها رد شود، در همان عراق باید کیلومترها دورتر رد می‌شد اما ایران پادگان آن‌ها را موشک باران کرد و اکنون تلفات را اعلام می‌کنند، چرا که نمی‌توانند خیلی از مسایل را مخفی کنند البته هیچ کس در این دنیا نمی‌تواند مسایل را مخفی کند. هرکس در هر مساله‌ای پنهان‌کاری کرد ضرر کرد. ما خودمان یکی از بزرگترین ضربه‌ای که خوردیم این بود که در داستان هواپیما چند روز مبهم نگه داشتیم . مردم بعد از آن خیلی عصبانی شدند که چرا چند روز واقعیت را نگفتیم. بیان واقعیت و شفاف بودن واقعا مهم است و باید انجام شود.»

​​​​معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: «آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و ما گام‌های مختلفی برداشتیم. اروپایی‌ها حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند با این که می‌دانند ما کشوری نیستیم که برجام را بر هم بزنیم. رسما هم اعلام کردیم که ما در حد موادی که در برجام اختیار دادند که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند اجازه و حق داریم به همان اندازه تعهدات‌مان را کاهش دهیم و به همین خاطر تعهدات خود را به همان نسبت کاهش دادیم. به نظرم آن‌ها بیشتر در این فضا می‌خواهند کاری کنند که بحث سردار و حمله به پایگاه آمریکایی تحت اخبار دیگری قرار گیرد و در دنیا خیلی بزرگ نشود.»

آموزش و پرورش و تربیت سرمایه انسانی مهمترین و اصلی‌ترین سرمایه کشور است

او افزود: «ما امروز برای بحث آموزش و پرورش اینجا جمع شده‌ایم. آموزش و پرورش و تربیت سرمایه انسانی مهمترین و اصلی‌ترین سرمایه کشور است. کشورهایی که توانسته‌اند مسیر توسعه خود را پیدا کنند یک سرمایه انسانی خوب داشتند و همه آن کشورها وقتی سرمایه‌های بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تربیت کردند تبدیل به یک کشور توسعه یافته شدند. اگر ما به همین موضوع سرمایه انسانی توجه کنیم می‌بینیم که آموزش و پرورش مهمترین کانون تربیت سرمایه انسانی است. آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاهی که مسئولیت تربیت نیروی انسانی را دارد، می‌تواند نیروهایی را تربیت کند که آن شخص بداند دنیا و کشور به چه سمتی باید حرکت کند و در راستای توسعه کشور کمک کند، بنابراین اصلی‌ترین سازمان، آموزش و پرورش است.»

جهانگیری در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: «وضعیت معشیت مردم دشوار است. ما در دو مقطع ۲ شوک تورمی داشتیم یکی در سال ۹۰ یکی هم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ یعنی در یک دهه ۲ شوک تورمی پشت سر هم که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش می‌دهد. آمریکایی‌ها هم بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و بدترین تحریم‌ها را علیه کشورمان اعمال کردند. شرایط اقتصادی ما نسبت به آن چیزی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند می‌توانند آن را دچار فروپاشی کنند، بهتر است. وضع اقتصاد ما چه در تولید و چه صادرات و واردات در ثبات قرار دارد، ما هر کالایی امروز بخواهیم می‌توانیم وارد کنیم. منبع بودجه دولت نفت خام است و نفت یکی از منابع مهم درآمدی است که وقتی کاهش پیدا کند دستگاه های دولتی در بودجه خود این کاهش را احساس می‌کنند.»

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «وقتی گفته می‌شود اقتصاد باید با دنیا ارتباط داشته باشد بعضی‌ها فکر می‌کنند این حرف غیرانقلابی است در حالی که این حرف عین انقلاب است.»

اولین نقطه مهم برای ما توسعه آموزش و پرورش است

جهانگیری گفت: «هر چقدر زمان به سمت رشد پیش می‌رود، می‌بینیم که هر چیزی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نیروهایی که در آموزش و پرورش و در نهایت در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند می‌توانند در توسعه یک کشور نقش‌آفرین باشند. ملت ایران یک قرن اخیر به دنبال توسعه و پیشرفت بوده است اما اگر بخواهیم ایران را در مقایسه با کشورهایی که همزمان با ما تلاش و پیشرفت را شروع کردند مقایسه کنیم و بدانیم چرا نسبت به آنها عقب‌‌تر هستیم، باید بگویم که عدم استمرار سیاست‌ها می‌تواند این مسئله را تشدید کنند. گاهی اوقات دولت‌ها تغییرات زیادی ایجاد می‌کنند و از این رو استمرار دولت‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. اما غیر از آنچه که در ظاهر می‌بینیم آن شاکله اصلی قطعاً نظام تعلیم و تربیت است باید نکات کلیدی و ضعف‌ها را ببینیم و آن‌ها را شناسایی کنیم. می‌دانیم که اصلاح‌ها باید در نگرش‌ها، ساختارها و روندهای متناسب باشد، اما باز هم اولین نقطه مهم برای ما توسعه آموزش و پرورش است. در جنگ جهانی اول بعد از پشت سر گذاشتن شرایط نامطلوب و قحطی‌ها اولین کاری که انجام شد این بود که مرکز دارالمعلمین را تأسیس کردند و فهمیدند که جرقه‌ها باید از همین جا شروع شود.»

معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: «شاید برخی انتقاد کنند که آموزش و پرورش سیاستگذاران دقیق یا نیروی انسانی کافی ندارد، اینطور نیست بلکه آموزش و پرورش یک مجموعه بسیار دلسوز است و خوشبختانه یکی از نقاط مرجعی که اکثریت مردم ایران نسبت به آن مقبولیت دارند معلم و نظام آموزشی است. اگر قرار باشد اولویت‌های کشور را مشخص کنیم باید بدانیم که اولویت اول کشور آموزش و پرورش است، زیرا آموزش و پرورش است که می‌تواند با تربیت نیروی انسانی به آینده کمک کند، اما برای تحقق این هدف باید دو کار دنبال شود. اول اینکه آموزش و پرورش از حالت بخشی به حالت فرابخشی تبدیل شود و باید هزینه‌های جاری کاهش پیدا کند، البته سرمایه گذاری در آموزش و پرورش جزو سرمایه‌های اصلی است.»

آموزش و پرورش در راس اولویت‌ها است

او افزود: «کار دوم این است که بدانیم آموزش و پرورش را بدون مشارکت عموم نمی‌توان پیش برد. باید همه احساس کنند در آن شریک هستند و باید برای پیشرفت آن کمک کنند. شوراهای آموزش و پرورش یک ظرفیت است که شکل گرفته و می‌توان از آنها برای تحقق مشارکت عمومی استفاده شود. یکی از کارهای شوراها این است که بدانیم چطور می‌شود از منابع و همچنین ظرفیت‌ها استفاده کنیم. از این رو شورای شهرستان‌ها نیز می‌توانند مشکلات را تشخیص داده و در حل مسائل کمک کنند. آموزش و پرورش از اولویت خارج نخواهد شد و از همه نهادها و دستگاه‌ها می‌خواهیم که کمک کنند. خیرین و کسانی که دنبال توسعه هستند کمک کنند. مسئولیت اجتماعی یعنی همین که بتوانیم به نقاط محروم کمک کنیم. آموزش و پرورش راس اولویت‌ها است. دولت ما دارایی زیادی دارد، دولت ایران جزو ثروتمندترین دولت‌های دنیا است ما در زمینه نفت و گاز رتبه اول جهان هستیم ما باید از دارایی‌های راکد به عنوان دارایی‌های مولد بهره ببریم.»

جهانگیری همچنین خبر داد امسال در قانون بودجه سال ۹۹ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای مولدسازی در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار