حاجی میرزایی: هیچ‌ تحول پایداری در هیچ زمینه‌ای شکل نمی‌گیرد مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول ایجاد شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که ظرفیت نظام تعلیم و تربیت باید در خدمت تحول باشد چراکه بدون تردید هیچ‌ تحول پایداری در هیچ زمینه‌ای شکل نمی‌گیرد مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول ایجاد شود.

کد مطلب: ۱۰۰۵۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: هیچ‌ تحول پایداری در هیچ زمینه‌ای شکل نمی‌گیرد مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول ایجاد شود

محسن حاجی‌میرزایی در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که صبح امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با قدردانی از تلاش اعضای شوراهای آموزش و پرورش در سراسر کشور، گفت: «قانون شوراها که در سال ۷۲ تصویب شده به حق یک قانون بسیار مترقی، مهم و تأثیرگذار است که می‌تواند مشارکت گسترده‌ای را فراهم کند و ارتقای کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت را موجب شود و گامی در جهت هم‌افزایی منطقه‌ای است. در این قانون مواد بسیار خوب و مهمی پیش‌بینی شده است، مواد مهمی درباره تامین منابع، پیوند آموزش و پرورش با سایر بخش‌ها، پیوند آموزش و پرورش با دغدغه‌های منطقه‌ای و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، توسعه عدالت آموزشی و تقویت و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و ‌... همه ظرفیت‌های مهمی است که در این قانون پیش‌بینی شده است.»

او ادامه داد: «علی‌رغم همه موفقیت‌هایی که در قالب این قانون کسب شده است اما به نظر می‌رسد بخش مهمی از ظرفیت‌های قانون شوراها معطل مانده است که باید برای اجرا و تحقق هدف نهایی این قانون تلاش کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «مشارکت یکی امر راهبردی است، هرچند که تقسیم کار اجتماعی ما را از هم جدا کرده است و هر کسی مشغول کاری است اما دستیابی به موفقیت پایدار و استمرار موفقیت و‌ حل پایدار مسایل، نیازمند تدبیر هوشمندانه‌ای از این جدا‌سازی‌ها است و این تفکیک‌ها باید در یک کل و در یک تصویر ملی برای دستیابی به یک هدف بزرگ جمع شود.»

محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه همه ما برای پیشرفت ایران، توسعه رفاه اجتماعی، کاستن از فقر و بیماری و توسعه عدالت، حفظ هویت ایرانی و اسلامی، نقش‌آفرینی در دنیای کنونی تلاش می‌کنیم گفت: «این پیوند به این معنی است که ما ذیل ماموریت‌های این قانون می‌توانیم یکی شویم.»

او با طرح این سوال که چه عاملی تقویت‌کننده و‌ تجمیع‌کننده همه بخش‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است، گفت: «وحدت نظری همه اندیشمندان علوم اجتماعی و اندیشمندان توسعه و آموزه‌های داخلی و بین‌المللی و همه تجربیات می‌گوید که کانون توسعه پایدار و گشایش در امر مردم و در توسعه، کمیت و کیفیت یادگیری است. هر چقدر کمیت و کیفیت یادگیری در جامعه متحول شد می‌توان انتظار داشت سایر بخش‌ها به تحول پایدار برسند. انسان محصول یادگیری است و انسان‌ها آنگونه عمل می‌کنند که یاد می‌گیرند.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «بدون تردید هیچ‌ تحول پایدار در هیچ زمینه‌ای شکل نمی‌گیرد مگر اینکه در جریان یادگیری جامعه تحول ایجاد شود. بنابراین با هر کسی در هر مسئولیتی در جمهوری اسلامی، نقطه اشتراک‌مان یادگیری جامعه است. وقتی از مشارکت حرف می‌زنیم ما در جست‌و‌جوی یک چشم‌انداز مشترک هستیم. ظرفیت نظام تعلیم و تربیت باید در خدمت یک هدف مشترک و تحول باشد. آموزش و پرورش باید با جامعه و مسائل واقعی جامعه ‌و‌منطقه و‌ محله پیوند بخورد. وقتی این اتفاق افتاد دانش‌آموزان می‌آموزند که مشکلات چیست، دشواری‌ها چیست و به این ترتیب زمینه‌های بروز خلاقیت شکل می‌گیرد.»

او با یادآوری بازدید خود از یک مدرسه در مشهد و‌ کمک آن مدرسه به حل مشکلات بهداشت محله گفت: «ما می‌توانیم با اجرای صحیح‌تر این قانون زمینه‌های لازم را به نسل نو بدهیم. به افراد فرصت دهیم تا بروز و ظهور پیدا کنند، به افراد فرصت دهیم اعتماد به نفس پیدا کنند و به مسائل پیرامون بیاندیشند و راه‌حل پیدا کنند. از سال ۶۶ در قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش آمده است، غیر از دوره‌های فنی و کاردانش، هر دانش‌آموزی که در دوره نظری هم تحصیل می‌کند باید با یک مهارت آشنا شود و با یک مهارت از آموزش و پرورش خارج شود.»

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید برای اجرای سند تحول بنیادین، این سند به پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه تبدیل شود و بسیج اجتماعی شکل بگیرد، گفت: «در ۷ دهه گذشته تغییرات متعددی در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شده است که آخرین آن در دهه ۹۰ سند تحول بنیادین است. اما رمز عدم دستیابی به تحول پایدار یعنی اینکه باید از لاک‌ خود خارج شویم و پیوند خود را با زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایجاد کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار