فولادوند: ایجاد تغییرات برای فرهنگ مصرف آب در دانش‌آموزان را از پیش دبستانی شروع کنیم

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد اگر می‌خواهیم فرهنگ درست را توسعه دهیم باید از پیش دبستانی شروع کنیم. ایجاد تغییرات برای فرهنگ مصرف آب در دانش‌آموزان کلاس دوزادهم مشکل‌تر است تا سنین پایینتر.

کد مطلب: ۱۰۰۵۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: ایجاد تغییرات برای فرهنگ مصرف آب در دانش‌آموزان را از پیش دبستانی شروع کنیم

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، درباره اینکه سهم آموزش و پرورش چنددرصد درآمد تولید ناخالص ملی است؟ گفت: «سهم آموزش و پرورش حدود 2 درصد است. یک نکته مهم دیگر اینکه گردش مالی پسماند تهران مساوی با گردش مالی آموزش و پرورش شهر تهران و هر دو، دوهزار میلیارد تومان است.»

او افزود: «از این عدد بخوانید که جایگاه آموزش و پرورش کجاست. 98 درصد اعتبارات ما صرف حقوق و مزایای پرسنلی می‌شود و دو درصد برای اداره تمام برنامه‌ها باقی می‌ماند. بودجه وزارت آموزش و پرورش از 14 هزار میلیارد در سال 92 امسال به بیش از 50 هزار میلیارد رسیده است. بودجه افزایش یافته اما بار شرایط اقتصادی همین است.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه هرچه از آموزش و پرورش انتظار دارید به دودرصد بودجه باقی مانده برمی‌گردد گفت: «روزی یک ماموریت جدید هم به دوش آموزش و پرورش گذاشته می‌شود. یکی از ماموریت‌های ما حرکت به سمت مهارت محوری است اما آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند. برخی موسسات به دنبال فرهنگ سازی مهارت نیستند و تنها وقتی مثلا با کمبود آب روبرو می‌شویم به دنبال تغییر فرهنگ الگوی مصرف می‌روند. در صورتی که باید آینده پژوه باشیم و نه آینده نگر.»

فولادوند تاکید کرد: «اگر می‌خواهیم فرهنگ درست را توسعه دهیم باید از پیش دبستانی شروع کنیم. ایجاد تغییرات برای فرهنگ مصرف آب در دانش‌آموزان کلاس دوزادهم مشکل‌تر است تا سنین پایینتر.»

او ادامه داد: «مطالبه ما از دستگاه‌هایی که از ما انتظار دارند این است که همراهی کنند. ترویج فرهنگ مصرف صحیح یک روز و دو روزه، شدنی نیست.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با طرح این سوال که شهرداری از این 2000 میلیارد تومان گردش مالی پسماند، چقدر صرف فرهنگ سازی می‌کند گفت: «وظیفه ما تدریس برنامه درسی ملی است و از آن عدول نکرده‌ایم. آموزش و پرورش به ماموریت خودش عمل می‌کند. بخشی از آموزش‌ها باید آموزش‌های غیررسمی باشد. نیازهای اولیه دانش‌آموزان لباس و خوراک و آموزش و درمان است اما نیازهای ثانویه چه؟ کسب مهارت‌ها، گسترش نشاط اجتماعی، افزایش سطح مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، سبک زندگی، ارتقای سطح جامعه پذیری و زیست جمعی جزو نیازهای ثانویه است.»

او ادامه داد: «برای رفع نیازهای ثانویه باید سایر نهادها کمک کنند. طبق سند تحول بنیادین، دستگاه‌های مختلفی شرکای سند هستند. آنها از ما مطالبه دارند در حالی که خودشان باید پاسخ دهند چه کمکی کرده‌اند. این شرکا در شورای آموزش و پرورش هر استان عضو هستند. مشکل ما عدم حضور شرکا در برنامه‌هاست. حتی دربحث مهارت‌های زیستی، طرح بوم یعنی برنامه ویژه مدرسه را در متوسطه اول اجرایی کردیم اما باز آموزش و پرورش در این طرح هم تنهاست.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تمام افراد جامعه از مسیر آموزش و پرورش عبور می‌کنند گفت: «برای ایجاد سلامت جسمی، روحی و رفتاری چندطرح بزرگ را در دست اجرا داریم که طرح نماد با مشارکت هشت سازمان از جمله آنها است. المپیادهای درون مدرسه‌ای در راستای ایجاد فرهنگ ورزش همگانی و قهرمانی اجرا می‌شود و میانگین اضافه وزن دانش‌آموزان حدود یک کیلوگرم کاهش یافته است. اما اینکه انتظار داشته باشیم سریع فرهنگ را تحت تاثیر قرار دهد مشکل است و باعث می‌شود درجا بزنیم.»

او افزود: «در ژاپن کار پشتیبانی مدارس با شهرداری‌هاست. اگر بنا باشد همه کارها را خود مدیر انجام دهد دیگر وقتی برای ابداع و خلاقیت ندارد. آموزش و پرورش به تنهایی متولی تعلیم و تربیت نیست و تمام بودجه را هم به آموزش و پرورش نمی‌دهند. باید مهندسی فرهنگی تغییر کند و فضایی ایجاد شود که مدیران با دست باز با خلاقیت و نوآوری برنامه‌هایی برای نهادینه سازی فرهنگ زیست محیطی و سایر حوزه‌ها اجرا کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار