وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سالانه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد :

ایجاد چشم انداز مشترک مبتنی بر بوم؛ مهمترین ماموریت شوراهای آموزش و پرورش

مشهد(پانا)- وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی که عصر پنجشنبه در استانداری خراسان رضوی برگزار شد گفت : توسعه پایدار در هیچ جامعه ای رخ نخواهد داد مگر آنکه یادگیری جامعه را سازمان دهی نماییم.

کد مطلب: ۱۰۰۵۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد چشم انداز مشترک مبتنی بر بوم؛ مهمترین ماموریت شوراهای آموزش و پرورش

محسن حاجی میرزایی در این جلسه با بیان این که قانون شورای آموزش و پرورش قانونی خوب و مترقی است افزود : این قانون هم روش های مشارکت را مشخص کرده و هم به آن مشروعیت داده است و مسیر منحصر به فرد آموزش و پرورش و تمام آحاد جامعه جهت رسیدن به موفقیت و توسعه است و بدون طی این مسیر هیچ کدام به اهداف مان نمی رسیم.

وی افزود : امروزه با توجه به تجربیات گوناگون و الگوهای نظری باید به یک الگوی سنجیده ای در بحث مشارکت برسیم و اعتقاد داریم امروز مشارکت برای ما یک امر خطیر و راهبردی است و اهداف ما در آموزش و پرورش بدون مشارکت محقق نخواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد : ماموریت اصلی ما تربیت نسل جوان است که قرار است در جامعه نقش آفرینی کنند و عنصر کلیدی برای جامعه باشند و بطور خلاصه باید انسان هایی تربیت کنیم که بتوانند خودکفا باشند و با دوری از انفعال و درماندگی به سمت تعالی حرکت کنند و این کار مهم بدون مشارکت امکان پذیر نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : دانش آموزان حیاتی ترین دوره زندگی خود را در اختیار خانواده هستند و از همه تاثیر می پذیرند و ما قصد داریم او را برای زیستن شرافتمندانه آماده کنیم پس حتما خانواده، مدرسه و جامعه باید باهم هم راستا باشند.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش در طی سالیان و دهه های گذشته همچنان بر روی میز است و این مشکلات هنوز باقی مانده چرا که آموزش و پرورش قصد داشته خودش به تنهایی این مشکلات را حل کند و رفع این چالش ها و تحقق اهداف بدون پیوند با جامعه رقم نخواهد خورد.

وزیر آموزش و پرورش یکی از ماموریت های شورای آموزش و پرورش را ایجاد چشم اندازهای مشترک مبتنی بر بوم دانست و گفت: این شورا باید ظرفیت های جامعه را حول محورها و مسائل بکار گیرد و اگر نتوانیم به یک هدف گذاری و چشم انداز مشترک برسیم توفیقی حاصل نخواهد شد لذا تلاش های ما باید هم افزا باشد.

وی ادامه داد : از طریق قانون شوراهای آموزش و پرورش ارتباط و تعامل با سایر دستگاه ها و نهادها برقرار می شود و دستگاه تعلیم و تربیت از تمرکزگرایی به سمت تمرکز زدایی حرکت می کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد؛مبانی نظری و تجربیات عملی اتفاق نظر دارند که توسعه پایدار در هیچ جامعه ای رخ نخواهد داد مگر آنکه یادگیری جامعه را سازمان دهی نماییم و این مهم توسط آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

شوراهای آموزش و پرورش شورایی وی همچنین اضافه کرد: راهبردی، حرکت ساز، خلاق و راهگشا هستند و مشارکت یعنی اینکه ماموریت و درک خود را هم راستا و هم جهت کنیم تا دستیابی به اهداف مشترک میسرتر شود.

حاجی میرزایی ادامه داد : امروزه هر کسی که از آموزش و پرورش خارج می شود باید دارای یک مهارت باشد، مهارتی که متناسب با منطقه و نیازهای واقعی او باشد و این مهم به او اعتماد به نفس می دهد و او را برای مسئولیت پذیری و نقش آفرینی آماده می کند.

وی در همین رابطه گفت : برنامه ویژه مدرسه گامی در جهت تمرکززدایی است و خود مدرسه با توجه به نیازهای بومی محلی برای دو ساعت آموزشی خود برنامه ریزی می کند که بسیار می تواند مفید باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد و انسان ها را برای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش در آینده آماده کند.

حاجی میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین جایگاهی که می تواند در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد دستگاه تعلیم و تربیت است.
گفتنی ست در پایان این جلسه از شوراهای برتر آموزش و پرورش و شوراهای برتر پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار