روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب وارد تالاب انزلی می شود

انزلی (پانا) - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه تالاب ها دغدغه همگان در استان است، گفت: روزانه ۴۰۰ هزار تن رسوب و ۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب وارد تالاب انزلی می شود.

کد مطلب: ۱۰۰۵۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد
روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب وارد تالاب انزلی می شود

به گزارش پانا ،علی اوسط اکبری مقدم دیشب در جلسه مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان در رشت با اشاره به موقعیت تالاب انزلی افزود: تالاب انزلی در حوزه سه شهرستان است و حوزه آبریز تالاب با ۳۵۲ هزار هکتار در شش شهرستان استان قرار دارد.

برای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب، تاکنون بر اساس برنامه ریزی ۲۱ میلیون مترمکعب فاضلابی که وارد تالاب می شود، تصفیه می شود.

وی بیان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ با اقداماتی که انجام خواهیم داد، این میزان حجم تصفیه فاضلاب به ۳۵ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

به گفته اکبری مقدم، یک تصفیه خانه فاضلاب نیز در صومعه سرا در حال احداث است که قابلیت تصفیه دو میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب را خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: برای خروج کامل فاضلاب از تالاب انزلی نیازمند دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی هستیم.

وی همچنین با اشاره به رسوباتی که وارد تالاب انزلی می شود، گفت: در حال حاضر، ۳۳ هزار تن از رسوبات وارد شده به تالاب انزلی مهار می شود.

وی بیان کرد: همچنین دو تله رسوب گیر، بالغ بر ۲۵۰ هزار تن رسوبات تالاب را کنترل می کند.

اکبری مقدم با بیان اینکه در حال لایروبی ۳۰۰ هکتار از تالاب انزلی هستیم، اظهار کرد: روزانه ۵۰۰ متر مکعب شیرابه از رودخانه های زرجوب وگوهر رود وارد تالاب می شود.

وی با اشاره به وجود ۲۵ بیمارستان دولتی و خصوصی در استان بیان کرد : پیش از این پسماند عفونی بیمارستان ها وارد تالاب می شد اما در حال حاضر این پسماندهای بیمارستان ها مدیریت می شود.

این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه، بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.

تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمناً این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها، با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار