بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت؛ یک هفته کم رونق

تهران (پانا) - تالارهای نمایشی تهران این هفته نیز به علت حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و پس‌لرزه‌های این رویدادهفته کم‌رونقی و پرتننشی را پشت سرگذاشته اند.

کد مطلب: ۱۰۰۵۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت؛ یک هفته کم رونق

در روزهای پایانی دی ماه هستیم و عموما هر سال در چنین روزهای جامعه تئاتری و تماشاخانه‌های تهران خود را برای استقبال از جشنواره تئاتر فجر آماده می‌کنند. این هفته اما فضای فرهنگ و هنر از جمله تئاتر کشور تحت تاثیر چند رویداد و البته پس‌لرزه‌های آن قرار گرفته و روزهای بحرانی و پرتنشی را تجربه می‌کند.

شهادت سردار سلیمانی و درپی آن سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که منجر به از دست رفتن جمعی از هموطنان‌مان شد و سپس اعلام همدری برخی هنرمندان کشور با این رویداد تاسف‌بار باعث شد و برخی از گروه‌های تئاتری نیز داوطلبانه اجرای یک‌شنبه و دوشنبه ( 22و23 دی‌) خود را تعطیل کنند.

علاوه بر رکود فضای تئاتر شاهد اعلام انصراف برخی فعالان عرصه تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی و موسیقی از حضور در جشنواره‌های فجر بودیم که خود باعث ایجاد تنش‌هایی در فضای فرهنگی کشور شد و واکنش‌های موافق و مخالف بسیاری را برانگیخت. نادر برهانی‌مرند، دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در بیانیه‌ای، از هنرمندانی که اعلام کرده‌اند در جشنواره تئاتر فجر امسال حضور نخواهند یافت، خواهش کرد افتراق‌های ناچیز را کنار بگذارند و در خانه خویش بمانند.

این هفته امیرکاووس بالازاده پژوهشگر، اسطوره شناس و مدرس تئاتر دار فانی را وداع گفت.

البته علیرغم این تنش‌ها، سالن‌های تئاتر بیشتر روزها فعال بود و با نمایش‌های خود میزبان دوستداران هنر نمایش شدند. این هفته همچنین شاهد آغاز اجرای چند نمایش جدید در سالن‌های پایتخت بودیم. نمایش‌های این هفته در تماشاخانه‌های تهران از این قرار بودند:

تئاتر شهر

متساوی الساقین، سقوط در کوه مورگان، کَر، جنایات قلب، فرانکنشتاین و چُنور از جمله آثار نمایشی هستند که پیش از برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن‌های مختلف مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌روند.

«متساوی الساقین» به نویسندگی و کارگردانی عمادالدین رجبلو عنوان تازه‌ترین اثر نمایشی مجموعه تئاتر شهر است که با پایان گرفتن نمایش «فردای شب» به کارگردانی جواد اسفندیاری از روز یکشنبه ۲۲ دی ماه در کارگاه نمایش روی صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت ۱۸ به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود سمیرا سرچاهی، محدثه شیر علی، رعنا زیادلو، نازنین شهسواری، اسما دهمرده، مارال روشنیان، فتانه شمس آبادی، پروا آقاجانی به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش «جنایات قلب» به نویسندگی بث هنلی و کارگردانی دلارا نوشین نیز تا هفتم بهمن ماه ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان در تالار سایه روی صحنه می‌رود.

«چنور» نوشته و کار قطب‌الدین صادقی ساعت ۲۰ در سالن چهارسو این مجموعه روی صحنه است. فرشید گویلی در این نمایش ایفای نقش می‌کند.

«فرانکنشتاین» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان ساعت ۲۰ در سالن اصلی این مجموعه اجرا می‌شود. پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، آناهیتا افشار، محمد پویا، سوده شرحی، سیاوش میری، حامدابریشمی، امید رضایی، فرید کیامرثی، محمد حقیقی پور، مهدی روحانی، مجتبی نصرت، سعید زینلی، حسین آیرمی، مبین تقوی، توحید لواسانی، امین رجایی و پویا نجفی بازیپران این نمایش هستند.

پردیس تئاتر شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد این هفته با میزبانی از ۹ اثر نمایشی به فعالیت خود ادامه داد که در این میان نمایش «آشپزخانه» حسن معجونی و «بازتاب حلقه» سیاوش البخشی از آثار جدید این سالن هستند.

همچنین نمایش‌های «هرکسی شب می میرد یا روز من شبانه روز» سجاد افشاریان، «ماسک» بهزاد اقطاعی و «تیمارستان سیاه و سفید» حسن نورعلی نیز در پردیس تئاتر شهرزاد به اجرای خود در هفته پیش رو ادامه می‌دهند.

«مانستر» کوروش شاهونه، «پاتوق» مهدی پاشایی، «دراکولای سفید» محسن میرزاخانی و «تولد بازی» کیمیا فیضی دیگر آثاری هستند که در این سالن تئاتر اجرا می‌شوند.

خانه نمایش مهرگان

نمایش «خرس» اولین تجربه کارگردانی کیوان ظهرابی از متن مشهور آنتوان چخوف از 20 دی تا یکم بهمن‌ماه هر شب رأس ساعت 19 در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان اجرا می‌شود.

در این اجرا که براساس ترجمه ناهید کاشی‌چی است،‌ لیلی صبری، نیما قربان‌زاده، فرید گلریز، لاله حشمت‌پسند، نیما نیکمنش، عرفان سیف الهی، الیکا تصدیقی و محمد سعوه بازی می‌کنند.

نمایش «مجلس قتل رئیس جمهور» به کارگردانی امیر امیری از 23 دی تا 8 بهمن هر روز رأس ساعت 17:30 در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌برد.

«زندگی یک رؤیاست» به قلم مهدی میرباقری و به تهیه‌کنندگی مهدی ابراهیمی از دوم بهمن ماه در تماشاخانه مهرگان تا نیمه بهمن ماه، هر شب رأس ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود. آرون مزین، آرام نیک‌بین، آوا صدر، غزاله امینی و سعید تقوایی بازیگران این نمایش هستند.

«زندگی یک رؤیاست» قصه خانواده پنج نفره ای را روایت می‌کند که بعد از فوت پدر خانواده در آستانه فروپاشی می‌باشد. این نمایش روابط خانوادگی و ارتباط بین مادر، پدر، فرزند، صحبت می‌کند و علل فروپاشی خانواده مدرن را بررسی می‌کند و اینکه پدر و مادر هرچقدر هم که مشکلاتی داشته باشند بازهم ستون خانواده هستند و اگر روزی نباشند گویی نخ تسبیح پاره شده باشد.

تالار محراب

«زیر پلک ماه» کار مشترک مجید یاراحمدی و نازنین پاشا از 15 دی تا 16 بهمن در سالن اصلی تالار محراب اجرا می‌شود.

پریسا سلمانی، صفورا کاظم‌پور، فاطمه زمانی و مرجان زاغریان بازیگران این نمایش هستند. «زیر پلک ماه» داستان قسالخانه‌ای در جنوب کشور است که درام عاشقی و حماسی دارد و جایگاه زنان در هشت سال دفاع مقدس را نشان می‌دهد.

تالار مولوی

سالن اصلی تالار مولوی از 20 دی‌ماه میزبان نمایش «مرثیه‌ای برای ژاله.م و قاتلش» به کارگردانی و نویسندگی میلاد فرج‌زاده شد.

این نمایش که هر شب رأس ساعت 18 روی صحنه می‌رود تا 7 بهمن به اجرای خود ادامه می‌دهد. صبا سرور، سپهر زمانی، الهام جدی، علی پوراحمدیان، فرنوش نیک‌اندیش، رضا مرشد نیز بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» براساس متنی از رضا گشتاسب توسط جواد صداقت و الهام ابنی، دو هنرمند بوشهری از 20 دی تا 7 بهمن هر شب رأس ساعت 19:30 در سالن کوچک تالار مولوی اجرا می‌شود.

زوج جواد صداقت و الهام ابنی خود ایفاگر نقش‌های این نمایش هستند.

***

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار