گزارش پانا ازبرجسته‌ترین نکات بودجه ۹۹

افزایش سقف وام ازدواج

تهران (پانا) – دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است 30 میلیون تومان وام ازدواج پرداخت کند که با مصوبه کمیسیون تلفیق به 50 میلیون تومان افزایش یافته است و در صورت تصویب نهایی زوجین می‌توانند 100 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند.

کد مطلب: ۱۰۰۵۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سقف وام ازدواج

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ می‌گوید بر اساس مصوبه این کمیسیون، به هر یک از زوجین برای ازدواج، تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ارائه خواهد شد.

شادمهر کاظم زاده در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور، گفت: بخش هزینه ای تبصره 16 لایحه بودجه مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت. دولت در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، سقف وام ازدواج را در سال آینده برای هر زوج 30 میلیون تومان در نظر گرفته بود، اما اعضای کمیسیون تلفیق، میزان وام ازدواج را بسیار افزایش دادند.

وی گفت: بر اساس تبصره اصلاحی 16 لایحه بودجه سال 99، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف است از محل پس انداز و جاری نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن ها بعد از 96/1/1می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند را با اولویت نخست پرداخت کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 ادامه داد: بر اساس این مصوبه، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال آتی، 500 میلیون ریال با دوره بازپرداخت هفت ساله با اخذ ضامن معتبر و سفته است.

پرسش مطرح این است که اگر قرار باشد که سقف وام افزایش یابد ممکن است میزان پرداخت کاهش یابد؟ یعنی بانک‌ها نتوانند یا نخواهند که این وام را پرداخت کنند؟

برخی کارشناسان سیستم بانکی می‌گویند در این حالت نه تنها تبصره موجود نتوانسته گره‌ای از مشکلات زوجین باز کند، بلکه موجب می‌شود عده‌ای از این تسهیلات استفاده کرده و عده‌ای دیگر از آن محروم شوند.

علی ملکی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این خصوص به خبرنگار پانا می‌گوید دولت در روند آماده‌سازی لایحه بودجه، هر کدام از بخش‌ها را بررسی کرده و به مجلس پیشنهاد می‌کند؛ بنابراین اگر دولت رقم 30 میلیون تومان را برای وام ازدواج در نظر گرفته، قطعاً با بررسی بانک مرکزی از میزان منابع قرض‌الحسنه بانکی این کار انجام شده است و افزایش آن تا سقف 50 میلیون تومان می‌تواند با جواب منفی بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات همراه شود یا آنکه زوجین را با مشکل مواجه کند.

خبرنگار ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار