علی مطهری : رد صلاحیت ها شائبه مهندسی انتخابات را به ذهن می آورد

تهران (پانا) - بسیاری از این رد صلاحیت ها مربوط به اظهارنظرهای افرادی است که در جایی نظری مخالف با نظر رسمی نظام داشتند؛ که این کار درست نیست. مجلس شورای اسلامی باید فضای بازی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
علی مطهری : رد صلاحیت ها شائبه مهندسی انتخابات را به ذهن می آورد

علی مطهری در گفتگو با عصر ایران می گوید : نوع رد صلاحیت‌ها تا حدودی این شائبه را به ذهن می‌آورد که شاید اراده‌ای وجود دارد که می‌خواهد ترکیب مجلس آینده را مهندسی کند ولی باید منتظر نتیجه کار باشیم و ببینیم این شورا در نهایت چه تصمیمی اتخاذ می کند.

وی درپاسخ به این سوال که سخنگوی شورای نگهبان علت رد صلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را مسئله اقتصادی عنوان کرده است و آیا با این اتهام این نمایندگان می توانند برای چندماه آینده در مجلس تصمیم گیری کنند گفت: خیلی از اتهاماتی که می گویند ثابت نشده است،در حد احتمال و اتهام است و شاید بیان آن هم درست نباشد. نحوه بیان سخنگوی شورای نگهبان در مورد علت رد صلاحیت افراد درست نبود، بسیاری از این اتهامات بعدا منتفی می شود و افراد تبرئه می شوند،ولی نگاه مردم به مجلس منفی می شود.

وی ادامه داد: ما قبول داریم اگر کسی فساد مهم مالی و اخلاقی داشته باشد نباید وارد مجلس شود ولی بسیاری از این رد صلاحیت ها مربوط به اظهارنظرهای افرادی است که در جایی نظری مخالف با نظر رسمی نظام داشتند؛ که این کار درست نیست.

مطهری تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید فضای بازی داشته باشد و هرکس حرف خودش را بزند،اگر انتقادی به نظام دارد و نظری مخالف نظر رهبری دارد بتواند حرفش را بزند. خود رهبری هم چندبار گفتند شاید کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد باید آزاد باشد که حرفش را بزند، ولی متاسفانه برخی نهادها خلاف نظر ایشان عمل می کنند، مجلس نماینده کل مردم است و حتی نماینده افراد مخالف نظام نیز باید در مجلس باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: ایرادات از نحوه اجرای نظارت استصوابی نشأت می گیرد. محتوای نظارت استصوابی این است که غیر از استعلامات از مراجع چهارگانه، تحقیقات راجع به کاندیداها از راه‌های دیگر هم وجود دارد و ما تا اینجا را قبول داریم، اگر این تحقیقات صرفا منتهی به کشف فسادهای مالی و اخلاقی شود وبه این دلایل افراد را رد کنند ما حرفی نداریم؛ اما اینها بیشتر در مورد موضع گیری ها، اظهار نظرات و مشی سیاسی افراد نظر می دهند که همین مسئله مشکل ایجاد کرده است، نباید برای ورود افراد به مجلس دنبال این مسائل بروند.

مطهری خاطر نشان کرد: ما معتقدیم هرکسی قانون اساسی را قبول دارد همین برای اینکه کاندیدای مجلس شود کافی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار