۴۰ تن چوب قاچاق در مهاباد کشف شد

ارومیه (پانا) - ۴۰ تُن چوب قاچاق طی ۹ ماه امسال در مناطق مختلف این شهرستان کشف و ضبط شده که ۳۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده‌است.

کد مطلب: ۱۰۰۵۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
۴۰ تن چوب قاچاق در مهاباد کشف شد

مجید پاتو، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: این مقدار چوب قاچاق در قالب ۹ عملیات مختلف براساس گزارش‌های مردمی کشف و در این ارتباط نیز ۶ دستگاه خودرو توقیف شده است.

او ادامه داد: محموله‌های چوب کشف شده از درختان جنگلی از جمله گردو، صنوبر، بید و انواع درختان میوه بوده که اغلب از شهرهای اطراف به صورت محموله با هدف انتقال به سایر استان‌های شمالی کشور بارگیری و با هوشیاری ماموران و طبیعت دوستان این شهرستان متوقف شده‌است.

پاتو با بیان اینکه میزان چوب قاچاق کشف شده طی سال جاری ۳۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است، افزود: افزایش مشارکت‌های مردمی، اجرای طرح‌های ضربتی مبارزه با قاچاق چوب و زغال، افزایش کنترل و نظارت توسط یگان حفاظت و قرق‌بانان و آگاه‌سازی مردم و استفاده از توان مردم برای حفاظت از منابع طبیعی و کسب مجوز قانونی را از مهمترین دلایل کاهش قطع درختان و قاچاق چوب است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد از مردم طبیعت‌دوست، همیاران طبیعت، دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا برای مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی، گزارش‌های خود را مبنی بر تخریب، تصرف و قطع غیرمجاز درختان، به شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

او تاکید کرد: هرگونه جابجایی و حمل چوب در بین شهرها و جاده‌های بین شهری بدون مجوز رسمی از اداره منابع طبیعی جرم محسوب و در صورت مشاهده پیگیری و برخورد قضایی می‌شود.

«پاتو» گفت: در این شهرستان بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یک‌هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های مهاباد بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع شده است.

جنگل‌های این شهرستان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار