۲میلیارد تومان برای زمین لغزش سیمره تخصیص یافت

خرم آباد (پانا)- ۲ میلیارد تومان برای جلوگیری از بروز بحران و فرسایش خاک در محل زمین لغزش سیمره تخصیص یافته است.

کد مطلب: ۱۰۰۵۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
۲میلیارد تومان برای زمین لغزش سیمره تخصیص یافت

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در جمع خبرنگاران عنوان کرد:‌ طرح رفع نقاط بحرانی زمین لغزش سیمره حوزه چم مهر با انجام ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب عملیات سازه ای اجرا می شود.

او اظهار کرد:‌ زمین لغزش یکی از انواع مخرب فرسایش است که موجب ایجاد خسارت های مالی و جانی بسیاری می شود که برای جلوگیری از این امر در سطح اراضی جنگلی و مرتعی استان،۶ میلیارد تومان جذب شده است.

او با بیان اینکه ۲ میلیارد تومان به حوزه آبخیز شول آباد الیگودرز اختصاص داده شده تصریح کرد:‌ در این حوزه سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب عملیات سازه ای و ۲۵۰ هکتار عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی اجرا خواهد شد.

نجفی در خصوص حوزه آبخیز قلعه گل زرد نیز عنوان کرد: چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب عملیات سازه ای و ۱۰۰ هکتار عملیات بیولوژیکی و بیو مکانیکی برای کنترل زمین لغزش و کنترل ریزش های واریزه ای در این راستا انجام می شود.

او همچنین اضافه کرد:‌ ۲ میلیارد تومان برای زمین لغزش لنج آباد به منظور تثبیت زمین لغزش دورود با پیش بینی ۶ هزار و ۸۰۰ مترمکعب عملیات سازه ای نیز اختصاص داده شده است.

محدوده زمین لغزش سیمره در شهرستان پلدختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستانهای جایدر و جلوگیر واقع شده و مرداد ۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

این پدیده زمین ساختاری حدود یازده هزار سال قبل در دره سیمره رخ داده که این رویداد موجب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی با طول ۱۶ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت ۳۰۰ متر ، از دامنه شمال شرقی کبیرکوه شد.

انرژی حاصل از این زمین لغزش به حدی بود که سبب خرد شدن لایه های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول ۲۵ کیلومتر در امتداد شیب و تاقدیس شد، بدین ترتیب تکه زمین سیمره متولد و در نتیجه حرکت این واریزه ها، مسیر رودخانه های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب به وجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار