در دیدار مدیران دو معاونت آموزش و پرورش مطرح شد؛

علیرضا کاظمی: باید زمینه استفاده از تشکل‌های دانش‌آموزی در سازمان استثنایی فراهم شود

سیدجواد حسینی: پارلمان مجازی ۲۴ هزار معلم استثنایی از هفته آینده اجرایی می‌شود

تهران (پانا) - نشست مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بعدازظهر امروز با حضور سیدجواد حسینی و علیرضا کاظمی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا کاظمی: باید زمینه استفاده از تشکل‌های دانش‌آموزی در سازمان استثنایی فراهم شود

علیرضا کاظمی در این نشست گفت: «ظرفیت‌های این معاونت در خدمت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور خواهد بود زیرا هیچ جامعه و مخاطبی لذت‌بخش‌تر و بهتر از جامعه مخاطبان آموزش و پرورش استثنایی برای خدمت‌رسانی و کار فرهنگی وجود ندارد. در حوزه تشکل‌های دانش‌آموزی باید در سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت کنیم. این مساله‌ای مهم است باید زمینه‌ای فراهم شود تا از تمام فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم.»

او سازمان آموزش و پرورش استثنایی را یک ذی‌نفع مهم و موثر در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی دانست و گفت: «در بخش آسیب‌های اجتماعی باید بیشتر کار کنیم و در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم چراکه سازمان استثنایی در فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی، قرآنی و ورزشی بسیار موفق بوده است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تولیدات دانش‌آموزان استثنایی در حوزه فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: «می‌توانیم در کنار این مسابقات فرهنگی هنری و قرآنی سهمیه جدایی قرار دهیم تا این فعالیت‌ها در سطح ملی دیده شود.»

او در پایان نگاه سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ار یک نگاه تعلیم و تربیتی و تعالی نظام آموزشی دانست.

سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در ادامه این نشست گفت: «ما در مباحث ْموزش و پرورش باید به چند نکته توجه کنیم و بر آنان تمرکز داشته باشیم؛ توسعه مشارکت یکی از این موارد است. دانش نظام تعلیم و تربیت، مفاد سند تحول بنیادین و تجارب جهانی به ما می‌گویند توسعه آموزش و پرورش در گرو مشارکت است.»

پارلمان مجازی 24 هزار معلم استثنایی از هفته آینده اجرایی می‌شود

حسینی با بیان اینکه بخشی از این مشارکت، مشارکت درون سازمانی است افزود: «پارلمان مجازی ۲۴ هزار معلم استثنایی را از هفته دیگر اجرایی می‌کنیم همچنین شیوه‌نامه مشارکتی را از کف تا ستاد از دو هفته دیگر اجرایی خواهیم کرد. طرح جام و جمع‌آوری ایده‌های‌ مطلوب را نیز خواهیم داشت.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به وجود ۱۵۳ هزار دانش‌آموز استثنایی، ۱۶۰۰ مدرسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی، ۱۳ هزار مدرسه پذیرا اشاره کرد و گفت: «این مدارس ۷۲ هزار دانش‌آموز دارند.»

او به بیان برخی از طرح‌های در حال اجرای این سازمان پرداخت و گفت: «اکنون ۱۱۰ میلیارد اعتبار داریم و در تلاش افزایش بودجه هستیم لذا توسعه مشارکت را مهم می‌دانیم و آن را جدی می‌گیریم.»

حسینی بر فعالیت‌های پرورشی تاکید کرد و گفت: «برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت باید تربیت‌محور شود اگر به سمت پرورش حرکت نکنیم ْموزش بیهوده خواهد بود. این موضوع باید در برنامه درس ملی دیده شود. ارزش‌های والا و فضیلت‌های انسانی در بچه‌های استثنایی بیشتر است لذا به فعالیت‌های مهارتی، ورزشی و پرورشی نیازمندتر هستند.»

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست به ۴ اصل حاکم بر فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: «آماده هستیم کمافی سابق در حوزه دانش‌آموزان استثنایی فعالیت داشته باشیم ما نیز در حوزه خود بر توسعه مشارکت و کار گروهی تاکید داریم. در حوزه مربوطه نیز ۳۰۰ نسخه قرآن بریل را به آموزش و پرورش استثنایی اهدا کردیم.»

مسعود شکوهی، مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی نیز در این نشست خطاب به سیدجواد حسینی گفت: «در تمام فعالیت‌های حوزه آمادگی داریم با شما همکاری داشته باشیم. در بحث غربالگری نیز به دنبال این هستیم که این طرح در ۴ مقطع تحصیلی انجام شود لذا درخواست داریم در ابتدای کار از ظرفیت مشاوره استفاده کنیم.»

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز گفت: «دانش‌آموزان استثنایی چیزی کمتر از دیگران ندارند در سنوات گذشته دانش‌آموزان حضور بی‌نظیری در جشنواره‌های ما داشته‌اند. در حوزه خود آمادگی همکاری مشارکتی را با آموزش و پرورش استثنایی داریم.»

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی سابق وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست پیشنهاد داد که چند مجموعه جدید به مناسبت دهه فجر کلنگ‌زنی شود که ویژه دانش‌آموزان استثنایی باشد. او همچنین بر تجهیز مجموعه‌های موجود هم تاکید کرد و افزود: «اقبال جامعه و نگاه جواد حسینی در برابر دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد. براساس تاکید رئیس سازمان استثنایی خوب است مجتمع‌های بزرگی که ساخته می‌شود چندساحتی باشند.»

اسماعیل بحری‌زاده، سرپرست قائم مقامی سازمان دانش‌آموزی نیز در این نشست گفت: «رویکرد منطبق بر فعالیت‌ها باید توانمندکردن دانش‌آموزان استثنایی در جامعه باشد تا در طراحی‌ها از مشارکت آنان اطمینان پیدا کنیم. عدالت آموزشی مورد تاکید سند است که ما را موظف به پرداختن به این موضوع می‌کند. اخبار موفقیت‌های دانش‌آموزان استثنایی در زمینه‌های مختلف شگفت‌انگیز است و این موضوع نشان می‌دهد معلولیت محدودیت نیست.»

بحری‌زاده با بیان اینکه ما سابقه همکاری‌های خوبی در حوزه‌های مختلف با سازمان استثنایی داشته‌ایم گفت: «فعالیت‌های پرورشی می‌تواند در رشد شخصیت و توانمندسازی این دانش‌آموزان مفید باشد ما در سازمان آمادگی همکاری‌های لازم را با این سازمان خواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار