ادامه بحث تغییر اسامی در شورای شهر

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران، در مخالفت با اعتراض فرمانداری به تغییر نام معبری به نام مرحوم تختی واکنش نشان دادند.

کد مطلب: ۱۰۰۵۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
ادامه بحث تغییر اسامی در شورای شهر

اعضای شورای شهر تهران، در جلسه علنی روز سه شنبه شورا، اعتراض فرمانداری به دو نامگذاری معابر پایتخت را مورد بررسی قرار دادند.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی اعتراض فرمانداری با بیان اینکه رویه ۲۰ ساله شورا به این صورت بود که مصوبات کمیسیون نامگذاری مانند بقیه کمیسیون ها به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال می شده و چند مورد نیز فرمانداری به برخی از نامگذاری ها اعتراض کرده است، گفت: برخی اعضا معتقدند نیاز نیست مصوبات نامگذاری معابر به کمیته تطبیق ارسال شود و براساس قانون نامگذاری برعهده شورای شهر تهران است. اما براساس دیدگاه دیگری می توانیم مانند موارد گذشته بر مصوبه خود اصرار کرده و جواب فرمانداری را ارسال کنیم.

وی افزود: در جلسه امروز در خصوص تعیین روال برای مصوبات نامگذاری تصمیم گیری می شود با تأکید بر این نکته که در طول ۲۰ سال گذشته تمامی مصوبات به هیئت تطبیق ارسال شده است.

هاشمی تصریح کرد: هیئت تطبیق به تغییر نام یکی از کوچه ها از تختی به جلیل شهناز معترض بودند.

در ادامه میرلوحی یکی از اعضای شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اگر تغییر نامی نامناسب نباشد، نباید مورد اعتراض فرمانداری قرار گیرد، اظهار داشت: این موضوع به صورت تلفنی مورد بررسی قرار گرفت که استعلام تلفنی هیئت تطبیق که از سوی میرلوحی بیان شده بود، مورد اعتراض برخی از اعضای شورا قرار گرفت و اعلام کردند که برگزاری جلسات هیئت تطبیق به صورت تلفنی، درست نیست و نتیجه آن مورد اعتناد نیست.

مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران در ادامه با گلایه از اعتراض به برخی از مصوبات از سوی فرمانداری با یک تلفن، گفت: ما جلسات زیادی در خصوص سیاست های بودجه سال آینده برگزار کرده ایم. ساعتها در کمیته بودجه این موضوع بررسی شد و بعد با یک تلفن، این مصوبه را لغو کردند. در حالی که باید جلسات هیئت تطبیق از فرمانداری برگزار شود.

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به برخی از اظهارنظر ها در صحن، گفت: من انتظار داشتم از حیثیت و کیان شورا در برابر فرمانداری دفاع کنیم. ما باید شأن قانونی خود را حفظ کرده و نباید از اختیارات قانونی خود کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه پیش از این تغییر خیابانی از شهید باهنر به شهید باکری اتفاق افتاده اما صدای کسی در نیامده است، اظهار داشت: اینگونه نیست که نباید اسامی که مناسب است، تغییر یابد. زیرا مشکل آن است که چرا این به نام جلیل شهناز، معبری تغییر نام یافته است. فردی که ۴۰ سال برای هنر خون دل خورده است.

حق شناس یادآور شد: خیابان خانی آباد به نام تختی نامگذاری شده و تلاش کردم به عنوان فردی که علاقه زیادی به تختی دارد، نمادهایی از وی در محل سکونت وی نصب شود.

در ادامه ابراهیم امینی توضیح داد: مصوباتی مانند نامگذاری، تنها جهت اطلاع هیئت تطبیق ارسال می شود نه برای اظهار نظر. این موضوع در خصوص باغات نیز صدق می کند.

حجت نظری نیز گفت: شورای شهر در این مدت تلاش هایی برای احیای نمادهای تختی در شهر داشته از جمله ساماندهی زورخانه ای که در محله تختی بوده و یا نصب دوباره مجسمه قدیمی تختی که در یکی از انبارهای قدیمی پیدا شد و دوباره در آن محل برای هویت بخشی محلی نصب شد.

وی یادآور شد: نمی توانیم به دلیل اعتراض بخشی از جامعه ورزشی، مصوبه شورا را نادیده بگیریم زیرا ممکن است مدتی دیگر جامعه موسیقی به این تغییر نام اعتراض کنند. هر تصمیمی در شورا، موافقان و مخالفانی دارد.

در ادامه رئیس شورای شهر تهران، گفت: این رویه ۲۰ ساله است که تمام مصوبات شورا به جز مصوبات باغات که در قانون تأکید شده رأی شورا، رأی قطعی است به هیئت تطبیق ارسال می شود.

وی افزود: پاسخ این اعتراض به فرمانداری داده شود و پس از آن در خصوص روال مصوبات شورا در جلسه هم اندیشی بحث و بررسی شود.

احمد مسجد جامعی نیز در خصوص برخی از اظهارنظر ها در صحن شورا گفت: این مخالفت به اینکه این نامگذاری به نام جلیل شهناز بوده یا نه ربطی ندارد بلکه از نگاه حق و حقوق محلی به آن نگاه شده و من به شدت از حق و حقوق محلی دفاع می کنم.

وی پیشنهاد کرد: برای تغییر نام اسامی مشترک، ضوابطی مشخص شود.

حسن رسولی نیز در ادامه با بیان اینکه شورا، دولت و مجلس در این دوره همراه هم هستند، گفت: به نظر می آید اگر در یک جلسه آقای حق شناس و میرلوحی ۱۰ دقیقه در جلسه هیئت تطبیق حضور داشته باشند، این مسئله حل شود و بهتر است شورا با تعامل این موضوع را پیگیری کند. در نهایت اعضاء مخالفت خود را با اعتراض فرمانداری اعلام کرده و بر مصوبه گذشته خود پافشاری کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار