کالاهای فرهنگی امروز نقش بزرگی در اقتصاد جهان دارند

تهران (پانا) - محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری جایزه فیروزه اظهار امیدواری کرد که جایزه فیروزه به شبکه علمی کارآمد برای تولید، ایجاد بازار بین‌المللی و مصرف برسد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
کالاهای فرهنگی امروز نقش بزرگی در اقتصاد جهان دارند

ظهر امروز نشست خبری جایزه فیروزه با حضور علی فریدونی دبیر جشنواره و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در بخشی از این نشست، محسن جوادی معاون امور فرهنگی ارشاد با اشاره به برگزاری جایزه فیروزه گفت: این جایزه برای حمایت تشویق و تقدیر فعالان حوزه فرهنگی است و جهت‌دهی به تولیدات کالاهای فرهنگی خواهد بود تا در مسیر درست تولید قرار بگیرند.

وی ادامه داد: باید چرخه‌ای، شبکه‌های برای تولید و پژوهش‌های کالاهای فرهنگی صورت بگیرد. امیدواریم در جشنواره فیروزه به شبکه علمی کارآمد برای تولید، ایجاد بازار بین‌المللی و مصرف برسیم و راهی که آغاز کردیم را ادامه دهیم و امیدوارم در دوره جدید با توجه به اقوام راهی برای دیده شدن استان‌ها در دوره‌های بعد باز کنیم و برای کالاهای فرهنگی بازارهای منطقه‌ای ایجاد کنیم.

جوادی همچنین با اشاره به این مطلب که سهم کالای فرهنگی در اقتصاد جهان بسیار بیشتر از ایران است، اظهار کرد: کالای فرهنگی سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارد که ما در سطح جهان شاهد این موقع هستیم اما در کشور ما مهجور مانده است در نتیجه می‌توانیم با پرداختن به کالاهای فرهنگی، اقتصاد فرهنگ را به مرحله رونق برسانیم.

در بخش دیگری از این نشست علی فریدونی، دبیر جشنواره جایزه فیروزه با اشاره به این مطلب که از چند سال پیش تصمیم گرفتیم در حوزه فرهنگ و کالاهای فرهنگی و به تبع آن تولید در این حوزه فعالیت‌های گسترده انجام دهیم، گفت: کالای فرهنگی و به تبع آن تولید مفهومی است که همه قشرهای جامعه با آن سروکار دارند، آنچه در آئین‌نامه جایزه فیروزه آمده است نگاه گفتمان سازی و ترویج محصولات فرهنگی است و به نوعی تولید در مصرف‌گرایی فرهنگی است و به ارتقا تولیدکننده و مخاطب بیاندیشیم.

فریدونی یادآور شد: آنچه جامعه در حال حاضر به آن احتیاج دارد پرداختیم همانند نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، هدایای فرهنگی و… موضوعات مهم و فرهنگی جشنواره فیروزه هستند.

دبیر این دوره ازجایزه فیروزه در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: حوزه عروسک نیازهای جامعه‌شناسی، روانشناسی و نیاز زمانه است که با هویت ایرانی و اسلامی درهم آمیخته شده و به آن پرداخته شده است، ما نیاز به شبکه‌سازی در حوزه فرهنگی و کالاهای فرهنگی هستیم، تشکل و صنف شبکه‌مندی می‌تواند این حوزه‌های صنایع فرهنگی را به قورت زنجیره‌ای به هم متصل می‌کند و باعث خواهد شد این حوزه‌ها تقویت شوند.

فریدونی همچنین با اشاره به اهمیت مدرن سازی کالاهای سنتی گفت: باید سعی کنیم کالاهای سنتی را مدرن‌سازی کنیم تا این محصولات به تولید انبوه برسند. زیرا یکی از دلایل در محاق ماندن صنایع خلاق فرهنگی سنتی ماندن آن است و همچنان مدرن‌سازی و صنعتی‌سازی نشده‌اند.

وی اضافه کرد: ۴۰۰ اسباب‌بازی، ۲۰۰ عروسک، ۴۰۰ نوشت‌افزار، ۱۰۰۰ هدایای فرهنگی و ۸۰ استارت‌آپ به دبیرخانه جایزه فیروزه رسیده است که در هر بخش اثرها بررسی شده‌اند و در اختتامیه داوران از میان این آثار، سه اثر برگزیده را انتخاب می‌کنند.

فریدونی به استانهای حاضر در این دوره جایزه فیروزه اشاره کردو افزود: در راستای گسترده شدن و تعمیم دادن جایزه فیروزه سه استان خوزستان، گلستان و سیستان و بلوچستان به موضوعات اضافه شد که آثار منتخب هم انتخاب خواهد شد و بیشتر هدف تمرکز زدایی در کالاهای فرهنگی داشتیم.

در ادامه جشنواره فیروزه با حضور محسن جوادی و علی فریدونی افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار