سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد

افرادی در رابطه با سقوط هواپیما بازداشت شده‌اند/ جعبه سیاه به فرانسه ارسال می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه درباره جزییات بازداشت سفیر انگلیس در تجمعات اخیر توضیحاتی ارایه داد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
افرادی در رابطه با سقوط هواپیما بازداشت شده‌اند/ جعبه سیاه به فرانسه ارسال می‌شود

غلامحسین اسماعیلی در هجدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: تسلیت می‌گوییم شهادت سردار سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان و یاران او که عزت و اقتدارو امنیت را برای کشور و مردم ما ارمغان آورد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: حضور بی‌نظیر مردم در تکریم و تشییع این شهیدان همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش انسجام همه نیروهای انقلاب در برابر دشمنان بود. خون به ناحق ریخته این شهیدان مردم را به صحنه آورد مردمی که نظام متکی به آنهاست. این حضور رزمایش بی‌نظیر نظامی و همایش بی‌نظیر مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندمی بزرگ و خیابانی بودکه مردم نظر خود را درباره مقاومت ابراز کردند.

وی گفت: در ادامه گام‌‌های بعدی سخت توسط ارادتمندان به شهید سلیمانی و اعضای بدنه مقاومت به حضور نامشروعان در منطقه پایان خواهند داد.

وی ادامه داد: این روزها داغدار حوادث دیگری از جمله شهادت جمعی از مردم در کرمان و عروج شهادت گونه مسافران پرواز خطوط هواپیمایی اوکراین بودیم. به نوبه خود و نمایندگی ازقوه قضاییه به خانواده های داغدار ایران و مردم ایران و اتباع سایر کشورها که جان خود را از دست دادند تسلیت عرض می‌کنم. این عزیزان و به ویژه جانباختگان و شهدای حادثه خطوط هواپیمایی اوکراین از ما و خانواده ما و هموطن ما و از این مردم بودند و تعدادی میهمانان جمهوری اسلامی ایران بودند. داغدار ماییم نه دیگران. آمریکا و انگلیس در این فاجعه نقش خونخواری را ایفا می‌کنند نه خونخواهی.

وی افزود: ما می‌دانیم اینان دلسوز ایران نیستند. اینها کسانی هستند که در سیل فروردین ۹۸ از رساندن کمک‌های بین المللی به مردم سیل زده ممانعت کردند.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین حادثه مصیبت بار دیگری را شاهدیم که سیل استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کشور است که امروز موضوع مهم جامعه ما امدادرسانی و کمک به سیل زدگان استان است.

هیچ کسی تعارفی نداریم و لو دارای مصونیت دیپلماسی باشد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره بازداشت سفیر انگلیس در تجمعات اخیر گفت: ما سیاست قضایی خود را بارها اعلام کرده‌ایم. بین آشوبگران و اعتراض‌گران تقاوت قائل هستیم. به هیچ عنوان از امنیت کشور کوتاه نمی‌آییم و با افرادی که علیه امنیت اقدام کنند در چارچوب قوانین برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: چون وظیفه ما تامین امنیت است با هیچ کسی تعارفی نداریم و لو دارای مصونیت دیپلماسی باشد. به کنوانسیون‌های بین المللی نیز احترام می‌گذاریم اما یکجانبه نیست. درست است کنوانسیون وین برای دیپلمات‌های خارجی در کشور پذیرنده مصونیت قائل است، ما هم قائلیم اما به موجب ماده ۴۱ این کنوانسیون کلیه افرادی که از مصونیت دیپلماسی بهره‌مندند موظف هستند قوانین کشورهای پذیرنده را محترم دانسته و از دخالت بپرهیزند.

اسماعیلی ادامه داد: اینکه سفیر کشور انگلیس در خارج از سفارتخانه آن در ایران در یک تجمع غیرقانونی شرکت کند و اقدام به تهیه فیلم کند و نقش تحریک کننده و استمرار تجمع را داشته باشد پذیرفته نیست. شیطنت و دروغگویی از این بالاتر وجود دارد؟ این فرد عنصر نامطلوب شناخته می‌شود و انتظار مردم و قوانین بین‌المللی نیز ایجاب می‌کند که او از کشور اخراج شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دولت پذیرنده بدون توجیه رفتار می‌تواند پیام دهد که رئیس یا هر شخص دیگری که عنصر نامطلبوب است و چنانچه امتناع کردند، می‌توان او را اخراج کرد. امروز توقع مردم این است و قوانین بین الملل نیز ایجاب می‌کند البته نهاد مسئول در این زمینه وزارت امور خارجه است.

همه ابعاد سقوط هواپیما در حال بررسی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت‌شدگان حادثه هواپیمایی اوکراین گفت: سپاه پاسداران آنچه باعث بروز این حادثه تا این مرحله شده بود را به مردم گزارش داد. ستاد کل نیروهای مسلح مامور است و در این زمینه کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده و ابعاد وقوع این حادثه در حال بررسی است که هنوز به پایان نرسیده است. شاید مناسبتر بود که در همان ابتدا اعلام می‌کردند که کمیسیون‌هایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

بازداشت برخی از مقصران سقوط هواپیما

وی ادامه داد: در قوه قضاییه نیز قرار است با بهره‌گیری از کارشناسان ستاد کل، سازمان هواپیمایی کشوری، سایبری، جنگ الکترونیک و همچنین بهره‌گیری از اطلاعات ضبط شده جعبه سیاه که قرار است به فرانسه فرستاده شود و با بازخوانی آن همه ابعاد بررسی شود. سازمان قضایی نیروهای مسلح از بسیاری افراد بازجویی کرده و اخذ مدارک کرده اما سوانح هوایی پیچدگی خود را دارد، در این بررسی‌ها به چند محور توجه کرده ایم، نکته اول استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان است که درباره آن کوتاه نمی‌آییم و پیگیر هستیم، محور دوم کشف حقیقت است و باید همه ابعاد را بسنجیم و محور سوم اجرای عدالت است.

به گفته وی، تحقیقات شروع شده و ۷۲ ساعت از تحقیقات گذشته و افرادی در این زمینه بازداشت شده‌اند.

حکم پرونده سکه ثامن صادر شد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم پرونده سکه ثامن اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده و بعد از اینکه پرونده به دادگاه رفت جلسه دادگاه برگزار و حکم صادر شد گرچه قطعی نشده است ولی متهم اصلی این پرونده که بیش از ۳ هزار شاکی داشت در چند فقره به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی افزود: علاوه بر آن به ۳۶۵۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۶۸ ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است که قبل از این حکم ۷۰۰ میلیارد ریال از اموال به شکات برگشت داده شده بود، همچنین متهم به ۱۸۱۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۴۴۱ ریال جزای نقدی در حق دولت به اتهام کلاهبرداری محکوم شده است.

وی افزود: متهم بابت اتهام پولشویی به ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون و ۴۹۷ هزار ریال محکوم شده است و این رای بیش از ۲۰۰ صفحه است، حکم قطعی نیست و به همین جهت هویت متهم پرونده را اعلام نکردم و بعد از قطعیت آن را اعلام می‌کنم.

جزییات دستگیری عناصر ضدانقلاب در اهواز

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری عناصر ضد انقلاب در اهواز در پرونده حمله به کلانتری توضیح داد: در حملات تروریستی که به کلانتری در استان خوزستان صورت گرفته بود، علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از افراد، معاندان بنا داشتند فیلم ضبط کنند که این افراد دستگیر و هفته گذشته محاکمه شدند از این افراد سه نفر به اعدام و سایران به حبس ۱۰ سال و ۱۵ سال و یک نفر با تخفیف به ۵ سال محکوم شدند.

تعدادی از نمایندگان پرونده قضایی دارند

اسماعلی در ادامه درخصوص گزارش تخلفات انتخاباتی مجلس و رد صلاحیت برخی از افراد گفت: مرجع تأیید صلاحیت داوطلبان در مجلس مشخص است و شورای نگهبان عهده دار این موضوع است که هنوز فرایند رسیدگی به اتمام نرسیده و فرصت اعتراض وجود دارد و چه بسا تغییراتی هم ایجاد شود. اینکه پرونده دارند، بله. تعدادی از این افراد پرونده دارند که البته عددش بالا نیست. البته تعدادی نیز رد صلاحیت شده پرونده قضایی ندارند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره رسیدگی قضایی به ترور سپهبد سلیمانی بیان کرد: ترامپ و دولت او رسما اقرار کردند که این اقدام تروریستی از سوی آنها انجام شده است. معتقدیم در حوزه کیفری سه مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد. مرجع اول دادگاه‌های کیفری جمهوری اسلامی است. مرجع دوم کشور عراق به لحاظ محل وقوع جرم است و مرجع سوم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه است.

وی افزود: بنای ما این است که هم در جمهوری اسلامی و عراق و در لاهه علیه ارتش و دولت آمریکا و علیه ترامپ اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده دهیم چه بسا شاید بعد از دوران ریاست جمهوری ترامپ بتوان او را به ایران فراخواند.

افرادی در رابطه با کیک‌های آلوده بازداشت شدند

غلامحسین اسماعیلی در هجدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر آخرین پیگیری‌های قوه قضاییه در ماجرای کیک‌های آلوده به قرص به کجا رسید و آیا در این موضوع فرد یا افرادی دستگیرشده‌اند، گفت: در این حوزه بخش‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظاماتی مطالعات گسترده‌ای را انجام دادند تا امروز آنچه مسلم است واحدهای تولیدی ما هیچ نقشی در ماجرا نداشتند، عاقلانه هم همین است چون به دنبال جلب مشتری هستند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این مطالعات هنوز ادامه دارد، گفت: این کار یک توطئه بود و مجموعه قرص‌ها در ۵۰ برند یافت شده بود و مطالعات نشان می‌دهد با هدف آسیب زدن به تولید ملی بوده است. در مطالعات ما هیچ محصول بسته‌بندی بازگشایی نشد که داخل آن قرص باشد، حتی یک مورد که ماموران در مقام بررسی در مراکز فروش،مدارس، دبیرستان‌ها و فروشگاه‌ها یک مورد هم برخورد نکردند که کیک حاوی قرص باشد. مطالعات زیادی انجام شده است، نفراتی بازداشت شده است تا این موضوع ریشه یابی شود. هنوز منشا قصه شناسایی نشده است و نهاد امنیتی، انتظامی و وزارت بهداشت در تعقیب این موضوع هستند.

بقایی و مشایی مانند دیگران از مرخصی استفاده می‌کنند

اسماعیلی در پاسخ به سوال درباره آخرین وضعیت پرونده بقایی و مشایی و اینکه آیا شایعات مطروحه درباره آزادی و بیماری آنها صحت دارد یا خیر؟ گفت: در پرونده بقایی و مشایی بارها اعلام شده و رسیدگی شده و محکوم شدند و محکومیت آنها در حال اجراست. در ارتباط با مرخصی و درمانی همانند سایر زندانیان از مرخصی استفاده می کنند و هر زندانی که نیاز به درمان در خارج از زندان داشته باشد مقدمات درمانی‌اش در خارج را فراهم می کنیم.

وی تاکید کرد: اتفاق جدیدی مانند آزادی به معنای مختومه شدن پرونده نیست و نیفتاده است و به تناوب مانند دیگران از مرخصی استفاده می کنند.

سخنگوی قوه در پاسخ به سوالی در رابطه با بازپرسی از معاون سابق نظارت بانک مرکزی در پرونده فساد ارزی گفت: این پرونده نواقصی داشت که بعد از رفع آن‌ها توسط دادسرا اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، گفت: اولین اقدام ما اقدام نظارتی از طریق سازمان بازرسی کل کشور است. تلاش اولیه ما در حمایت از تولید و رونق تولید آن است که به کالاهایی که مشابه خارجی دارند ارز تخصیص داده نشود و حتی بدون تخصیص ارز هم این کالاها وارد کشور نشوند و مجلس هم قوانین را اصلاح کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد گم شدن ۱۸ میلیارد دلار ارز گفت: برخی از بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار ارز صحبت کردند و برخی از گم شدن آن صحبت کردند و آنطور که باید موضوع تبیین نشد. ما در این بخش ارزهای تخصیص داده شده را بررسی کردیم و در حال انجام تحقیقات درباره بخشی از پرونده در بانک مرکزی هستیم. زمانی که ارز بالای ۱۰ هزار تومان بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد و افرادی برای سفر خارجی ارز دریافت کردند و ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و در بازار آزاد فروختند که این هم بخشی از باد دادن ارز است، البته بخشی از تخصیص ارز هم درست بوده است. بخشی از ارزهای تخصیص داده شده هم در پرونده مدیران بانک مرکزی است که بعد از رفع نقص در دادسرا، در دادگاه به آن رسیدگی می‌شود.

وی افزود: ارز برای واردات کالا و کاغذ نیز اختصاص داده شده که در جای خود مصرف نشده است و پرونده‌های زیادی در این رابطه تشکیل شده و به آن‌ها رسیدگی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد حمایت دستگاه قضا از واحدهای تولیدی گفت: دستگاه قضا از بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی حمایت کرده و از تعطیلی واحدهای زیادی جلوگیری کرده است. برخی معترض هستند که چرا در پرونده‌ها، مدیران شرکت‌ها با لباس عادی در دادگاه شرکت می‌کنند. ما تلاش داریم مدیران این شرکت‌ها بیرون از زندان باشند تا کارگران بیکار نشوند و در کنار آن به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم. به عنوان مثال در کرمان یک شرکت تولید رب و یک کارگاه فرآوری زیتون در معرض تعطیلی بودند که از آن جلوگیری شد. به عنوان مثال در هفت تپه برای اینکه این شرکت تعطیل نشود، فرد را آزاد گذاشتیم تا کارگران شرکت بیکار نشوند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بازدید قضات از زندان‌ها گفت: در ۹ ماهه اول امسال علاوه بر قضات ناظر زندان، حدود ۴۰ هزار مورد بازدید توسط روسای دادگستری، دادستان، قضات محاکم، دادیاران و بازپرسانی که متکفل رسیدگی به پرونده‌ها هستند از زندان‌ها انجام شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با گذشت دو ماه از اتفاقات آبان ماه، دلیل اینکه هیچ آماری از کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان از سوی مراجع رسمی اعلام نشده چیست؟ گفت: در ارتباط با بازداشت شدگان مسئول ما هستیم و آمار هم دست ماست. در جلسات قبل آمار را هم اعلام کردم اما این بازداشت‌شدگان از یک عددی شروع شد و به لحاظ سیاستی که داشتیم کاهش یافت زیرا بین معترض و اغتشاشگر که بانک و پمپ بنزین آتش زده و آدم کشته تفاوت قائل شدیم. در بحث جان‌باختگان نهاد متولی شورای امنیت است و قطعا شورای امنیت در مقطع مناسب در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی یادآور شد: تعداد بازداشتی‌های کل کشور مشخص است ولی آمار آن را الان ندارم. در تهران ۳۰۰ نفر بود که قبلا اعلام شد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی افراد نسبت به تضعیف سپاه در روزهای اخیر اقدام کرده اند؟ گفت: سپاه پاسداران، پاسدار امنیت مرزها، ارزش‌ها و پاسدار کیان انقلاب و نیرویی است که اثبات کرده که فدایی مردم است. سپاه برای دفاع از این کشور و مردم در برابر گلوله ایستاده و شهدای زیادی تقدیم کرده است و هیچ هراسی هم ندارد که در برابر هر دشمنی که بخواهد به این کشور و مردم آسیب برساند، بایستد ولو قدرت جهانی آمریکا باشد. در این حادثه هم دیدیم، در وضعیتی که هیچ کس جرات نمی‌کرد متعرض دولت آمریکا و نیروهای مسلح آمریکا شود، سپاه با سرافرازی اقدام کرد که اقدامی دقیق و اثرگذار بود و در عرصه‌های مختلف فداکاری خود را برای مردم به اثبات رسانده است. به هیچ عنوان نه تضعیف سپاه و نه هیچ یک از نیروهای مسلح و نه تضعیف هیچ یک از ارکان حاکمیت را برنمی‌تابیم و این را مضر به حال کشور و مردم می‌دانیم. اگر اقدامات فداکارانه سپاه در دفاع از کشور نبود، بدخواهان معلوم نبود چه به روز این مردم و مملکت می‌آورند. از اینکه شجاعانه و متواضعانه آمدند و آنچه اتفاق افتاده را توضیح دادند تشکر می‌کنیم و فرایند قضایی ما در مسیر استیفای حقوق جان‌باختگان و کشف حقیقت با همه ابعاد آن است.

اسماعیلی تاکید کرد: بیشترین تیم کارشناسی را برای این پرونده گذاشتیم تا همه ابعاد بررسی شود و قضاوت خودمان را نیز اعلام خواهیم کرد. این مسئله به هیچ عنوان نباید زمینه‌ساز نیروی مقتدر سپاه باشد.

بازداشت 30 نفر در تجمعات اخیر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تعداد بازداشت شدگان در تجمعات اخیر و اینکه اتباع دیگری در میان آنها بوده اند یا خیر؟ گفت: غیر از سفیر انگلستان گزارشی از بازداشت سایر اتباع نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ما به مفاد کنوانسیون‌های بین المللی متعهد هستیم گفت: با این وجود اجازه نمی دهیم امنیت کشور مخدوش شود؛ در حالی که شاهد اظهارنظرها و اقدامات صددرصدی مغایر با امنیت کشور بودیم. با کسانی که اعتراض مسالمت آمیز دارند برخوردی نمی کنیم و با رافت نگاه می کنیم ولی انجا که اقدام علیه امنیت باشد تعارفی نداریم.

وی افزود: در این حوادث حدود ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند.

اسماعیلی در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار مبنی براینکه تعدادی سلبریتی میان بازداشتی‌ها بوده‌اند؟ گفت: برای ما بین سلبریتی و غیرسلبریتی فرقی نمی‌کند و دستگیری توسط ضابطان در صورت مشاهده جرم انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار