مرمت مسجد تاریخی سیریزجان کازرون

شیراز (پانا) - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون از مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده این شهرستان با هزینه‌های مردمی خبرداد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مرمت مسجد تاریخی سیریزجان کازرون

محمد جواد جوکاری اظهار کرد: با توجه به نفوذ رطوبت به پی مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده ، اقدامات حفاظتی شامل خاک برداری در مجاورت بیرونی دیواره ها، مرمت پی سنگی با سنگ و ملات سیمان، اجرای بلوکاژ در کانال حفر شده و بتن شیب بندی به ضخامت ۱۰ سانتی متر با نظارت کارشناس حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث جهانی بیشاپور و با همکاری اداره میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی شهرستان کازرون انجام شد.

او با اشاره به ویژگی‌های این مسجد تاریخی گفت : سقف این بنا با مصالح چوب و گل پخته و دیواره‌ها از سنگ و گچ ساخته شده است.

او ادامه داد: بر روی پشت بام، تعدادی طاق هلالی شکل در دو ردیف موازی قرارگرفته که پوشش آن بیشتر از نی است و بعد با ملاط گل روی آن را کاهگل و اندود کرده‏ اند و سقف جناغی شکل مسجد بر روی ستون‏ های قطور گچی قرار گرفته است.

جوکاری اضافه کرد : بودجه مرمت این بنای تاریخی توسط هیات امنا مسجد و اهالی تامین شده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون بیان کرد : این بنا در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۲۵۲ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است.

جره و بالاده یکی از بخش های شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار