در جلسه کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان مقرر شد؛

تشکیل کارگروه تدوین پیش‌نویس مدل کنسرسیوم ملی خودروی الکتریکی

تهران (پانا) - جلسه کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل شرکت کروز با حضور نمایندگان بخش خصوصی، شرکت‌ها و نمایندگان بخش دولتی و حاکمیتی به همراه بازدیدی از خط تولید 2 این گروه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل کارگروه تدوین پیش‌نویس مدل کنسرسیوم ملی خودروی الکتریکی

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه که به ارائه الگوی تولید خودروی الکتریکی اختصاص داشت؛ دکتر علی‌آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا طی سخنانی گفت: یکی از نیازهایی اصلی صنایع، منابع مالی پایدار است و تا این مسئله حل نشود بخش خصوصی تمایلی به حضور در طرح‌های صنعتی نخواهد داشت.

وی افزود: یکی از مشکلات و معضلات اصلی صنایع ما این قید و بندهایی است که از جوانب مختلف بر صنایع تحمیل شده است. در موضوع خودروی الکتریکی باید توجه شود که این محصول در کشور ما یک طرح اقتصادی و سودآور است. در زمینه تولید برق زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و برای تأمین برق خودروهای الکتریک هیچ محدودیتی وجود ندارد.

دکتر علی‌آبادی افزود: نکته دیگر آن است که در زمینه فناوری این خودرو هم هیچ مشکلی نداریم و زیرساخت‌های لازم برای طراحی و تولید این خودرو در کشورمان فراهم شده است. بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت نیرو، سال آینده در همه نقاط کشور جایگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی راه‌اندازی خواهد شد.

علی‌آبادی گفت: در زمینه باتری این خودرو نیز با توجه به قیمت سوخت در کشور تولید باتری خودروی الکتریکی یک طرح اقتصادی و به صرفه است. هم‌اکنون در کشورهایی مانند چین، نروژ و... استفاده از خودروی الکتریکی بسیار رایج شده است.

پس از سخنان دکتر علی‌آبادی، گزارش تدوین شده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد تولید خودروی الکتریکی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به هزینه کم تعمیر و نگهداری خودروی الکتریکی، این موضوع نیز مورد تأکید قرار گرفت که علت بالا بودن قیمت خودروی الکتریکی بالا بودن قیمت باتری این خودرو است.

در بخش دیگری از این گزارش ضمن تأکید بر متناسب بودن تولید خودروی الکتریکی با توجه وضعیت کشور، این موضوع نیز مورد تأکید قرار گرفت که بازار مصرف مناسبی برای این خودرو در کشور وجود دارد.

در بخش پایانی گزارش تدوین شده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره تولید خودروی الکتریکی در کشور، لزوم در نظر گرفتن مشوق‌های مالی و از جمله معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان خودروی الکتریکی هم مورد تأکید قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: توجیه و آگاه کردن بازار هدف این خودرو در زمینه به صرفه بودن استفاده از خودروی الکتریکی، قابل رفع بودن برخی مشکلات فنی از جمله شارژ خودروی الکتریکی، مناسب بودن این فناوری در حمل‌ونقل شهری، ایمن بودن این خودرو از نظر تصادفات و سوانح رانندگی، لزوم رویکرد صادرات محور به این بخش، استفاده از تجربیات سایر کشورها در این زمینه، بازار اشتغال مناسب در صنعت تولید خودروی الکتریکی، لزوم ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، استفاده آزمایشی از خودروی الکتریکی به صورت پایلوت، تدوین پیوست فرهنگی و اجتماعی برای طرح خودروی الکتریکی، توجه به نظرات همه ذینفعان حوزه تولید خودرو، ایجاد زمینه مناسب برای ارائه خدمات پس از فروش، لزوم تربیت نیروی متخصص برای تعمیر و نگهداری این خودرو و اجتناب از دوباره‌کاری در زمینه طرح تولید خودروی الکتریکی.

پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء دکتر سوزنچی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: هدف برگزاری این جلسات ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: موضوع تولید خودروی الکتریکی نیازمند یک عزم ملی است و حوزه فناوری‌های نوین حوزه‌ای حساس است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخش‌های مختلف ذینفع در تولید خودروی الکتریکی باید برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه دهند.

پس از سخنان دکتر سوزنچی مقرر شد کارگروهی برای تدوین پیش‌نویس مدل تشکیل کنسرسیوم ملی خودروی الکتریکی تشکیل و این پیش‌نویس برای نهایی‌سازی در یک نشست نیم روزه با حضور همه ذینفعان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه شود.
اعضای کارگروه اولیه عبارت‌اند از گروه مپنا، شرکت‌های کروز و ایران خودرو، معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنایع، صباباتری و موسسه تحقیقات دفاعی، ستاد حمل‌ونقل معاونت علمی و سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی شهرداری.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار