ویتامین‌ها چاق و لاغرتان می‌کند

تهران (پانا) - کمبود ویتامین‌های B12 و B9 باعث کاهش وزن و لاغری و کمبود ویتامین‌های D ،A و E باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۰۴۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ویتامین‌ها چاق و لاغرتان می‌کند

به‌گزارش جام‌جم، کمبود ویتامین A: کمبود سطح ویتامین A در بدن می‌تواند باعث کم‌کاری تیروئید و افزایش وزن ناشی از آن شود. البته این افزایش وزن چیزی حدود پنج تا هفت کیلوگرم خواهد بود که اگر در رژیم‌های تجویزی کاهش‌ وزن در نظر گرفته شود، کمک زیادی به بهبود روند رژیم‌درمانی ‌خواهد کرد.

کمبود ویتامین B12 و کاهش‌ وزن: کمبود ویتامین B12 بیشتر در افراد گیاهخوار رخ می‌دهد و می‌تواند باعث عوارضی مانند افسردگی، کم‌خونی و کاهش عملکرد سیستم قلبی و عروقی شود. شاید خیلی‌ها ندانند که یکی از علائم و عوارض کمبود این ویتامین، کاهش‌ وزن است. این نوع کاهش‌ وزن که با ضعف و بی‌حالی هم همراه است، می‌تواند در صورت درمان نشدن کمبود B12، ابتلا به ناباروری را هم در پی داشته باشد. کمبود این ویتامین در بچه‌ها، علاوه‌بر کاهش‌ وزن، باعث ایجاد اختلال در رشد و حرکت‌های آنها هم می‌شود. از این‌رو به افراد گیاهخوار مخصوصا خانم‌های باردار توصیه می‌شود مصرف مکمل‌های ویتامین B12 را در برنامه خود داشته باشند.

کمبود ویتامین D و افزایش وزن: هرچند افزایش وزن ناشی از کمبود ویتامینD، چندان زیاد نیست و به اندازه عوامل دیگری مانند شیوه نادرست زندگی، تاثیری بر افزایش وزن ندارد، اما به‌هر حال باید این عامل را هم در رژیم‌های لاغری در نظر گرفت زیرا کسانی‌که کمبود ویتامین D دارند در کاهش وزن دچار مشکل خواهند شد. از این‌رو تجویز مکمل‌های ویتامین D برای افراد چاقی که مبتلا به کمبود این ویتامین هستند، می‌تواند به روند رژیم‌درمانی کمک کند.
کمبود ویتامین E و افزایش وزن: 20 درصد از افراد چاق، به‌طور معناداری دچار کمبود ویتامین‌های D،E،C و مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم بودند؛ کمبودهایی که می‌توانند بر وزن افراد تاثیرگذار باشند و باید در رژیم‌های چاقی یا لاغری، در نظر گرفته شوند.

کمبود فولات و کم‌وزنی نوزاد: فولات یا ویتامین B9، یکی دیگر از ریزمغذی‌هایی است که کمبود آن با دو نوع کاهش‌ وزن همراه است که اولی مربوط به کمبود وزن نوزاد هنگام تولد می‌شود. اگر مادران باردار به‌میزان اسیدفولیک یا فولات بدن خود بی‌توجه باشند، هم امکان اختلال در رشد مغزی جنین آنها و هم امکان کم ‌وزن شدن نوزادشان وجود دارد. دومین نوع کاهش‌ وزن در اثر کمبود فولات در بدن هم به‌دلیل کاهش اشتهای فرد رخ می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار