در نشست صمیمی با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع؛

وزیر آموزش و پرورش: باید نگاه به مجموعه منابع و مصارف در آموزش و پرورش متحول شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به اهمیت استفاده از ابزارهای قاعده‌گری و تنظیم‌گری در مدیریت امور اشاره و تاکید کرد باید نگاه‌‌ها به مجموعه منابع و مصارف در آموزش و پرورش متحول شده و منابع آموزش و پرورش به یک پایداری برسد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: باید نگاه به مجموعه منابع و مصارف در آموزش و پرورش متحول شود

محسن حاجی‌میرزایی در نشست صمیمی با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز در ساختمان مرکزی این وزارت‌خانه برگزار شد، با تشکر از همه تلاش‌ها و زحمات مدیران و کارکنان این معاونت گفت: «بیشترین بار روانی و‌ مسائل و مشکلات متوجه این معاونت است و شما کار سخت و دشواری دارید و امیدواریم در این مسیر موفق باشید.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «متاسفانه فرهنگی در مجموعه مناسبات اداری شکل گرفته است که همه مطالبه‌گر هستند و مشکلات را از فردی به فرد دیگری منتقل می‌کنیم و بنابراین هیچ‌وقت مشکل حل نمی‌شود. خوشبختانه اما مجموعه کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درک روشنی از حوزه کاری خود دارند و این موجب امتنان است.»

او به تعبیری از نهج‌البلاغه در عهدنامه مالک اشتر اشاره کرد و گفت: «حضرت می‌فرمایند چرا تمدن‌ها سقوط می‌کنند، دو دلیل را ذکر می‌کنند، اول اینکه آدم‌های ضعیف و بد جای آدم‌های خوب و قوی و دانا را بگیرند، این یکی از نشانه‌های افول جامعه است؛ بنابراین باید در هر کاری توجه کنیم مسئولیت‌ها را به کسی بدهیم که برتر و توانمندتر باشد. رمز دوم سقوط و افول یک جامعه این است که مسائل حاشیه‌ای و فرعی جای مسائل اصلی را بگیرند و مسائل اصلی به حاشیه بروند. با اطمینان می‌گویم طبق تجربه‌ای که در حوزه اداری کشور دارم مسائل فرعی و مسائل حاشیه‌ای ماموریت اصلی مجموعه را از نگاه‌مان دور کرده است.»

تبدیل هزینه‌ها به سرمایه مهمترین ماموریت آموزش و پرورش است

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: «تبدیل هزینه‌ها به سرمایه مهمترین ماموریت آموزش و پرورش است و باید یک خروجی قابل اعتنا برای جامعه داشته باشیم. ما ماموریت داریم یک ارزش واقعی در جامعه ایجاد کنیم. زمانی قادر خواهیم بود این ماموریت را به درستی پیش ببریم که بتوانیم بین خود، بین واحد‌های مختلف، بین وزارت با مجلس و دولت و بین همه این‌ها و خانواده‌ها یک هم‌راستایی و یک‌ چشم‌اندار مشترک ایجاد کنیم. تاکنون در خلق این چشم‌انداز موفق نبوده‌ایم. آن چیزی که به زندگی ما معنا می‌دهد و برای ما اثربخش است تلاش برای خلق چنین موقعیتی است. تلاش برای خلق چنین تصویری شاید مهمترین ماموریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع است.»

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی در آموزش و پرورش انجام شده و با نگاه به اشتراکات همه برنامه‌ها متوجه می‌شویم جز اندکی از موارد نتوانسته‌ایم مسائل و مشکلات ۷۰ و ۸۰ سال گذشته را حل کنیم، در توضیح دلیل این اتفاق گفت: «این عدم تحقق ناشی از آن است که مسائل اصلی را به حاشیه رانده‌ایم و مسائل حاشیه‌ای در ذهن و فکر ما مرور می‌شود. ایده حساب ملی آموزش و پرورش، حساب مدرسه، تجمیع سامانه‌ها و ... که شما مطرح کردید، اجزایی از یک پازل است که می‌خواهد یک چشم‌اندار مشترک ایجاد کند. بنابراین باید همه چیز در راستای آن هدف به کار گرفته شود.»

لزوم به کارگیری ابزارهای قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری در مدیریت آموزش و پرورش

او ادامه داد: «از نظر حکمرانی خوب، دو ابزار که به کار گرفته می‌شود و گاهی در مجموعه‌های آموزش و پرورش کمتر به آن توجه می‌شود، اول تنظیم‌گری و دیگری قاعده‌گذاری است. مجموعه اداری ما در کشور به ویژه در درون آموزش و پرورش مهمترین ابزارهایی که با آن کار می‌کند ابزارهای مالی و اقتداری است یعنی یا پول یا زور و برنامه‌های خود را به مدد این دو پیش می‌برد. در حالیکه ابزارهای قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری می‌توانند بهتر ما را به نتیجه برسانند. در درون حوزه یک معاونت یا مدیریت چه میزان قاعده‌گذاری منظم و تنظیم‌گری‌های اصولی وجود دارد؟ ما امور پیچیده‌ای داریم که ذهن ما را مشغول می‌کند ولی اگر بتوانیم تنظیمات موثری انجام دهیم مسیر حرکت ما روشن‌تر می‌شود. هرچقدر که ما بتوانیم امور فاقد نظم را انسجام ببخشیم و قاعده‌گذاری مناسب به امور فاقد قاعده داشته باشیم، مسیر ما به خوبی روشن می‌‌شود. من انتظار دارم شما در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع این دو ابزار تنظیم‌گری و قاعده‌گذاری را به خوبی به کار بگیرید.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «برخی از مسائل و مشکلات ما تبدیل به مشکلات مزمن شده است. برخی از این‌ها واقعا من را آزار می‌دهد؛ چطور می‌شود حقوق کسی که زحمت کشیده است یک سال به تأخیر می‌افتد؟ این اتفاق قدرت برنامه‌ریزی ما را از بین می‌برد. هیچ‌ مساله‌ای نباید باقی بماند. باید شبانه‌روز برای حل یک مشکل اهتمام داشته باشیم تا حل شود.»

محسن حاجی‌میرزایی از مدیران و کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت تشکر کرد و افزود «همه مجموعه باید درباره بهره‌وری حساس باشند. یک فهم غلط رایج است که فکر می‌شود بهره‌وری یعنی صرفه‌جویی؛ اتفاقا آن هزینه‌ای درست نیست که منجر به خلق هیچ ارزشی نشود. با این نگرش در همه حوزه‌ها خلق ارزش مهمترین جهت‌گیری بهره‌ورانه است‌. مجموعه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع باید در این زمینه پیشگام باشد. اعتقاد دارم روال کلی منابع و‌ مسائل در کشور به گونه‌ای است که در مورد آموزش و پرورش به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌تواند ادامه دهد، ما باید یک نگاه متفاوتی داشته باشیم. نگاه ما به مجموعه منابع و مصارف در آموزش و پرورش باید متحول شود. باید منابع آموزش و پرورش را به یک پایداری برسانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار