در مراسم معارفه معاون حقوقی پارلمانی و مدیرکل بودجه آموزش‌وپرورش چه گذشت؟

تهران (پانا) - مراسم تکریم و معارفه معاون حقوقی و امور مجلس و مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع وزارت آموزش و پرورش بعدازظهر امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
در مراسم معارفه معاون حقوقی پارلمانی و مدیرکل بودجه آموزش‌وپرورش چه گذشت؟

در این آیین که با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، معاونان و مدیران کل ستادی و مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، معاون سابق حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: «زندگی عشق است، از عشق مجازی شروع می‌شود و به عشق واقعی ختم می‌شود. من کار خود را از ۱۴ سالگی خدمت مقام معظم رهبری شروع و در محضر ایشان شاگردی کرده‌ام و از همان زمان توفیق داشته‌ام ادامه خدمت دهم. با بزرگان زیادی از جمله مقام معظم رهبری، با آیت‌الله طبسی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کار‌ کرده‌ام. به امر آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد و با دکتر روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک فعالیت داشته‌ام. با درخواست دوستان هم از سال گذشته با آقای بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش و جناب حاجی‌میرزایی، وزیر فعلی آموزش و پرورش همکاری داشته‌ام.»

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عسکری ادامه داد: «به فرموده امام (ره) مجلس مظهر اراده ملت و به فرموده مقام معظم رهبری مجلس خانه واقعی ملت است. براساس فصل هشتم قانون اساسی، مجلس دو وظیفه مهم قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد. در یکسال گذشته با کمک همکارانم قوانین خوبی به نفع آموزش و پرورش از جمله معافیت از هزینه‌ ثبتی که گشایش 300 میلیارد تومانی برای آموزش و پرورش به دنبال داشت، معافیت از پرداخت هزینه آب و برق و گاز مدارس، الزام سایر وزارت‌خانه‌ها به اختصاص هزینه‌هایی برای آموزش و پرورش، بودجه‌های عمرانی و ... تصویب شد.»

او افزود: «در حوزه مجلس ضمن اینکه سعی کرده‌ایم چابک عمل کنیم و با برنامه پیش برویم اما مطالبات نمایندگان را هم بدون پاسخ نگذاشتم.»

علی عسکری به شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و ضمن تسلیت مجدد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: «باید قدر این سرمایه اجتماعی را که بعد از شهادت ایشان همگان دیدند، بدانیم.»

سعید اوحدی، معاون جدید حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش هم در ادامه با قدردانی از وزیر آموزش و پرورش برای اعتمادی به وی، مجددا شهادت سردار سلیمانی و جان‌باختگان در سانحه هواپیمای مسافربری را تسلیت گفت. او افزود: «از زحمات حجت‌الاسلام علی عسکری در مدت فعالیت در سمت معاونت حقوقی و امور مجلس تشکر و خاضعانه از ایشان خواش می‌کنم اجازه دهند با تجربیات ایشان ماموریت‌های این حوزه را به خوبی به انجام برسانیم.»

اوحدی ادامه داد: «آموزش و پرورش جایگاه بسیار رفیعی دارد و مهمترین ماموریت و‌ مقدس‌ترین خدمت، خدمت در این جایگاه ویژه است. انشالبه بتوانیم قدر این جایگاه مهم و رفیع را بدانیم.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش روایتی از امیرمومنان علی علیه‌السلام و سوالی از پیامبر در روزهای پایانی عمر ایشان نقل و بر خدمت صادقانه برای مردم تاکید کرد و گفت: «امیرالمونین می‌فرمایند فکر نکنید ماموریتی که امروز جایگاه آن نصیب شما است جایگاهی برای دستیابی به اهداف شخصی‌تان است بلکه امانتی بر گردن شما است و این هم موقت است و این امانت موقت بر کردن شما قرار داده شده است. همچنین در روزهای پایانی زندگی پیامبر از ایشان پرسیدند شاخص شایسته‌سالاری در نزد باری تعالی چیست؟ پاسخ دادند کسی که مفیدترین انسان‌ها در خدمت خلق خدا باشد.»

در ادامه این مراسم مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقایع اخیر بغض و حسرت همگان را تداعی می‌کند، گفت: «حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عسکری ۲۳ دی‌ماه ۹۷ در سمت معاون حقوقی و امور مجلس منصوب شدند و در یکسال اخیر با مدیریت ایشان مسئولیت مهمی را پیش بردیم.»

منصور اردستانی به نمایندگی از معاونت حقوقی و امور مجلس و دفاتر این معاونت در حضور مهمانان این مراسم افزود: «امیدوارم در آمدن‌ها و رفتن‌ها حرمت‌ها حفظ شود و منشا خیر و اثر باشد. در زمان آقای عسکری همه اذعان کردند که در فضایی توام با آرامش قرار گرفته‌اند. ایشان با اخلاق‌گرایی، با ارزش دادن به حق و حق‌گرایی و تاکید بر انجام وظیفه به ما درس‌های مهمی دادند.»

اردستانی ادامه داد: «تلاش آقای علی عسکری بر تقویت معاونت و انجام هرچه بهتر ماموریت‌ها بود. همراهی مجلس در بحث رای اعتماد بالا به وزیر و منتفی شدن استیضاح ناشی از تلاش‌های حوزه امور مجلس با رهنمودهای حجت‌الاسلام عسکری بوده است.»

نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش در مراجع قضایی گفت: «همچنین در حوزه حقوقی، املاک و حمایت قضایی به دنبال مدیریت نمونه و دفاع از حقوق وزارت‌خانه بودیم. حجت‌الاسلام والمسلمین علی عسکری کماکان در حوزه تعلیم و تربیت حفظ خواهند شد و منشا خیر ‌و اثر خواهند بود.»

مسعود پزشکیان هم در مراسم تکریم و معارفه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع این وزارت‌خانه گفت: «آقای علی عسکری فردی بود که انسان به راحتی با او ارتباط برقرار و حرفش را با او مطرح می‌کرد. اینکه انسان بتواند با اخلاق و رفتار آدمی را جذب کند بسیار مهم است.»

نائب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «سردار سلیمانی افتادگی، صداقت و راستی داشت. اگر ما هم همان صداقت را داشته باشیم کسی از ما فرار نمی‌کند. مردم حاضرند تمام سختی‌ها را بکشند اما در عمل با صداقت مواجه شوند.»

او یکی از سخت‌ترین کارها را فعالیت در حوزه مجلس دانست و گفت: «من تنها کسی هستم که نسبت به پزشکی و‌ نوع پرداخت به پزشکان با اینکه خود پزشک هستم اعتراض داشته‌ام و دارم و معتقدم مکانیسم پرداختی که در کشور درست کرده‌ایم ظالمانه و ناعادلانه است و باعث شده‌ایم هر روز بچه‌ها به سمت پزشکی سوق پیدا کنند.»

علی اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش هم در این آیین با تسلیت‌ شهادت سردار سلیمانی و جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: «معاونت برنامه‌ریزی اسامی متعددی دارد ولی با هر اسمی کار آن تامین منابع مالی، انسانی و فرآیندهای حاکم بر این منابع است. منابع به تنهایی کارگر نیست و مهم‌تر از آن فرآیند ناظر بر آن منابع است. در ابر سیستم آموزشی و پرورش منابع اهمیت زیادی دارد. اگر منابع را در این سیستم که ۱۰۵ هزار واحد آموزشی و ۱۵ میلیون دانش‌آموز و ۱ میلیون پرسنل دارد به درستی تعریف نکنیم این منابع اثری در پیشبرد اهداف نخواهد داشت. فرایندها مغفول بوده و باید در قالب یک حوزه برنامه‌ریزی، به درستی تنظیم و مدیریت شود.»

او به اهمیت کار دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «این دفتر باید برنامه‌های یکساله را در حوزه بودجه و فعالیت‌های مربوط به آن را تعریف کند تا آن بودجه درست مصرف شود. نقشی که این دفتر ایفا می‌کند بسیار اثیرگذار است. در دو و نیم سال گذشته سعی کردیم نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را اجرایی کنیم. بودجه و تخصیص ناکافی است و کمبود بودجه خود را نشان می‌دهد اما بودجه یک تکنیک بین رشته‌ای است و ۱۱ کارکرد دارد که فقط یکی از آن‌ها پول است در حالیکه متاسفانه امروزه بودجه به پول تعریف و معنا می‌شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «من ۲۳ سال مداوم با دفتر بودجه در ارتباط بوده‌ام. امیدوارم همه مجموعه آموزش و پرورش تلاش کنیم بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد اجرا شود. در نظام‌های سازمانی کارایی و بهره‌وری حرف اول را می‌زند اما اثربخشی در آموزش و پرورش بیشتر قابل اندازه‌گیری است‌. معاونت برنامه‌ریزی در وزارت آموزش و پرورش بالای ۲۰۰ نیرو دارد. متاسفانه نتوانستیم مدیرکل قبلی دفتر بودجه را حفظ کنیم و زحمت این دفتر را در چند ماه گذشته آقای سافی‌فر بر عهده‌ داشتند و ۳ ماه در این حوزه بسیار زحمت کشیدند. وزیر آموزش و پرورش هم تاکید داشتند سکاندار این دفتر از داخل آموزش و پرورش انتخاب شود، به همین خاطر بین گزینه‌های متعددی که در داخل ستاد و استان‌ها وجود داشت در نهایت آقای سعیدغلامزاده عسکری انتخاب شدند.»

علی اللهیار ترکمن گفت: «بودجه آموزش و پرورش ۳۰ درصد پرتی دارد و باید این را حل کرد، باید جلوی ریخت و پاش‌ها را گرفت. آقای عسکری سال‌ها در این حوزه کار کرده است و با تمام پیش‌بینی‌های که شده است که سال آینده سال سختی است و آخرین بودجه قرن بسته می‌شود، در حوزه بودجه آموزش و پرورش باید خیلی تلاش کنیم.»

سافی‌فر هم در پایان این مراسم گفت: «۴ ماه در دفتر بودجه فعالیت داشتم و در ۴ ماه اخیر با توجه به فصل بودجه تلاش شبانه‌روزی انجام دادیم که برای آموزش و پرورش موثر باشد و خوشبختانه بیشترین رشد بودجه آموزش و پرورش یعنی رشد ۲۳ درصدی اتفاق افتاد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار