کلاف سر درگم ترافیک درمیبد یزد

یزد(پانا)- با وجود گلایه‌های فراوان و البته تلفات تصادف ناشی از ترافیک سردرگم معابر کم عرض و ناامن شهر میبد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان یزد، مسئولان این شهر مشکلات عدیده‌ای را برای رفع این معظل مطرح می‌کنند و چنین تصور می‌شود مسائل ترافیکی این شهر به سادگی قابل حل نیست.

کد مطلب: ۱۰۰۴۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
کلاف سر درگم ترافیک درمیبد یزد

به گزارش ایسنا، تصادفات رانندگی یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود که در شهر و کشور ما این امر مستثنی نیست، میبد یکی از شهرستان‌های استان یزد است که از نظر جمعیت دومین شهر پر جمعیت استان یزد پس از مرکز این استان است اما وجود خیابان‌های کم عرض، افزایش خودروهای شخصی و نبود پارکینگ‌های مناسب، حضور مهاجرین به افزایش ترافیک شهری افزوده و روز به روز در حال افزایش است که در این شهر شاهد تصادفات زیادی هستیم و مردم از وضع نابسامان خیابان‌ها گله‌مند هستند.

اعصاب فولادین برای رانندگی در میبد

«محمد زارع» یکی از شهروندان میبد با گلایه از وضعیت نابسامان معابر شهری این شهر گردشگرپذیر به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این وضعیت در خیابان امام(ره) به عنوان یکی از خیابان‌های پرتردد مرکز شهر بسیار نامطلوب است به طوری که در ساعات مختلف به ویژه عصرها و اوائل شب ترافیک سنگینی بر این معبر حکم‌فرما می‌شود و تردد را برای شهروندان با مشکل مواجه می‌کند.

او وجود مطب‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی، مراکز خرید و شعب اصلی بانک‌ها در این خیابان کم عرض که محل مناسبی نیز برای پارک خودروها ندارد، را از عوامل ترافیک و مشکل تردد در این معبر عنوان می‌کند.

زارع با انتقاد از این که خیابان‌های اصلی شهر میبد از ابتدای تاسیس تاکنون کم‌عرض باقی‌مانده و با افزایش جمعیت و ترددها هیچ گسترشی نیافته است، می‌گوید: خیابان‌های میبد هرچند در سال‌های ابتدایی تاسیس‌شان برای جمعیت آن دوران پاسخگو بود ولی با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی دیگر گنجایش لازم را ندارد و رانندگی در آنها اعصاب فولادین می‌خواهد.

خیابان‌های ناامن میبد برای رانندگی

«مهدی دهقانی» رانندگان تاکسی‌ بی‌سیم نیز از وضعیت ترافیک در معابر شهر میبد گلایه می‌کند و می‌گوید: بنا به ماهیت شغلم از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب در خیابان‌های میبد تردد می‌کنم اما هیچ یک از خیابان‌های شهر وضعیت مناسب و درستی ندارند و امنیت برای هیچ راننده و عابر پیاده‌ای وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: خیابان‌های دوطرفه شهر هنگامی که دو خودرو در مجارت خیابان پارک می‌کنند تنها اندازه تردد یک خودرو از میانشان راه باریکی باقی می‌ماند و در بسیاری از مواقع باعث بروز حوادث ترافیکی و تلفات ناگوار به ویژه راکبان موتورسیکلت به دلیل ملزم نکردن خود به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌شود.

این شهروند میبدی از وضهیت نامناسب آسفالت خیابان‌های شهر نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: آسفالت برخی خیابان‌های شهر آن‌قدر مورد ترمیم قرار گرفته که بیشتر به سطوحی وصله شده و ناهموار تبدیل شده است.

شهری که مسئولین در آن زندگی نمی‌کنند

«حسن رضایی» یکی دیگر از شهروندان میبد است که در گفت‌وگو با ایسنا از این که مسئولان میبد تلاشی برای ساماندهی وضعیت خیابان‌های شهر نمی‌کنند، گلایه و اظهار می‌کند: به نظر مسئولان میبد در این شهر زندگی نمی‌کنند یا چشم خود را به روی حوادث رانندگی شهر بسته‌اند.

وی می‌گوید: به جز خیابان آیت الله طالقانی که یک‌طرفه است، مابقی خیابان‌های شهر با وجود عرض کم، دوطرفه هستند و تردد در این معابر از جمله خیابان‌های سلمان فارسی، آیت‌الله کاشانی و محمودآباد به کندی صورت می‌گیرد و نه عابرین پیاده و نه راکبان موتور سوار و نه رانندگان خودروها هیچ کدام امنیت ندارند.

رضایی تأکید می‌کند: چرا مسئولین هیچ اقدامی نمی‌کنند؟ چرا هیچی راه و جاده‌ای در میبد برای سالمندان، کودکان و معلولین مناسب سازی نشده است؟.

خط عابر پیاده در شهر معنایی ندارد

«میلاد آقایی» یکی از دانش‌آموزان دوره اول متوسطه نیز در این گفت‌وگو می‌گوید: خیابان‌های شهر میبد برای دانش‌آموزان هیچ امنیتی ندارد و با این که ما عابر پیاده و دانش آموز به حساب می‌آییم و مجبوریم هر روز از یک طرف خیابان به طرف دیگر برویم ولی در شهر اصلاً توجه به خط عابر پیاده، معنایی ندارد و در زمان تعطیلی مدرسه شاهد اوج ترافیک و ناامنی در شهر هستیم که به استرس ما دانش‌آموزان دامن می‌زند.

«علی آقایی» یکی دیگر از شهروندان میبدی هم اظهار می‌کند: میبد یکی از شهرهای صنعتی استان یزد است که از سال پیش به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شده اما نما و منظر شهر میبد در مقایسه با شهرستان همجوار بسیار نازیبا و در خور یک شهر جهانی نیست.

وی اضافه می‌کند: کافی است که مسئولان شهرستان میبد پل‌های زیرگذر شهر را با شهرستان همجوار مقایسه کنند، آیا تاکنون از خود پرسیده‌اند که ساخت و ساز شخصی در کنار این معبر به چه معنایی است و آیا در شان یک شهر جهانی است.

این شهروند میبدی بیان می‌کند: آیا نمی‌توان در شهرستان میبد تقاطعی ایجاد شود که هم بار ترافیکی شهرستان را و هم آمار تصادفات در مسیر را به حداقل برساند؟ آیا تنها ایجاد سرعت‌گیر در کنار میدان شهید صدوقی از آمار تصادفات این معبر کاسته است؟

وی ادامه می‌دهد: تا چه زمانی باید شاهد مرگ جوانان و نوجوانان میبدی و داغدار شدن خانواده‌های آنان باشیم در حالی که مسئولان تنها به برگزاری نشست‌های بی‌نتیجه بسنده می‌کنند.

راکبان موتور ۴۰ درصد فوتی سوانح رانندگی میبد

«محمد حسین دهقانی» رئیس پلیس راهور شهرستان میبد در پاسخ به گلایه‌های شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: مشکلات ترافیکی یکی از معضلات اصلی شهرها و کلانشهرها هستند که بر آن واقفیم و شهرستان میبد هم دچار معضلاتی مشابه است که باید با راهنمایی و همیاری مسئولان و مردم حل شود.

وی با بیان این که در شش ماهه اول سال جاری کشته‌شدگان سوانح راهنمایی و رانندگی در شهرستان دو برابر سال گذشته بوده است، می‌گوید: بیشترین آمار فوتی سوانح رانندگی میبد مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده بوده به طوری که در این مدت ۴۰ درصد از فوتی‌ها از راکبان موتورسیکلت بوده‌اند.

دهقانی معتقد است که نا امن بودن معابر عمومی، سرعت بالا و بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی، پوشش تیره لباس عابران پیاده در شب، استفاده نکردن از پل عابر پیاده و،عبور از عرض خیابان، بی‌توجهی به چراغ راهنمایی و رانندگی، حضور دستفروشان در کنار خیابان‌های پراذحام و کم عرض و استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط راکبان موتورسیکلت باعث افزایش آمار تصادفات درون شهری میبد شده است.

رئیس پلیس راهور میبد در خصوص عرض کم خیابان امام(ره) نیز بیان ‌می‌کند: خیابان امام از خیابان‌های اصلی میبد است که بنا به اظهارات شهروندان، کم عرض و باریک است اما ایجاد رفوژ وسط خیابان و کم عرض بودن آن باعث شده تا سرعت وسایط نقلیه کاهش یابد که امیدواریم باعث کاهش تصادفات و شدت آن شود.

دهقانی همچنین تاکید می‌کند: ایجاد خیابان آیت‌الله خامنه‌ای از بار ترافیک خیابان امام کاسته است اما چون خیابان جایگزین مناسبی برای تردد خودروها نیست نمی‌توان خیابان‌های امام، سلمان فارسی فیروزآباد ،موذن بارجین و میرباقری در محمودآباد را یک طرفه کرد و چنین امکانی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که تعریض خیابان‌های میبد وجود ندارد، می‌گوید: این مشکل تنها با آزادسازی برای تعریض ممکن خواهد بود ولی مالکان پلاک‌های مجاور هزینه‌های بالایی را برای تصرف این فضاها از شهرداری طلب می‌کنند که گویا از امکان شهرداری خارج است.

شهرداری میبد پیگیر موضوع زیرگذر باشد

رئیس پلیس راهور میبد در خصوص ایجاد پل زیرگذر میبد نیز بیان می‌کند: ایجاد پل زیرگذر در سال گذشته ۹ میلیارد تومان هزینه در برداشت که به دلیل سهل‌انگاری اکنون هزینه‌ای معادل ۱۷ میلیارد تومان را به این طرح تحمیل کرد و کمبود بودجه و اعتبار لازم مانع تکمیل آن شده است در حالی که اصلاح و ایجاد پل مناسب می‌تواند زیرگذر را برای رفت و آمد از اردکان به یزد و به روی میدان، مسیر تردد شهرک‌های اطراف به داخل شهر را تهسیل کند و باعث کاهش تصادفات دلخراش این بخش از شهر شود.

دهقانی در خصوص گودبرداری زمین کنار پل زیرگذر میبد هم می‌گوید: ملک مذکور شخصی است و به شهرداری واگذار نشده و اکنون گودبرداری آن برای رانندگان خطرساز شده و منجر به تخریب آسفالت مجاور شده است که شهردار محترم باید پیگیری مسئله باشد.

وی مشکل تردد تراکتور در میبد را نیز یادآور می‌شود و اظهار می‌کند: به جرأت می توان گفت تنها در شهرستان میبد تراکتور کار جابجایی خاک و نخاله‌های ساختمانی، آجر، شن و ماسه را انجام می‌دهد و این در حالی است که این وسایل حتی بیمه شخص ثالث ندارند و رانندگان آنها تنها گواهینامه زراعی دارند و مجاز به تردد در شهر نیستند اما چون جایگزین مناسبی برای آنها وجود ندارد، مشکلاتی همچنان پابرجاست.

وی بیان می‌کند: دادستان باید به این مسئله ورود کند تا مانع بروز حوادث ناشی از این مشکل شود و مسئولان مربوطه با ارائه تسهیلات، کامیونت‌ها را جایگزین کامیون و تراکتور برای جابجایی نخاله‌های ساختمانی کنند.

وی با بیان این که حفظ امنیت جانی همه مردم از وظایف اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است، می‌گوید: با این حال رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی هم جزء وظایف اصلی رانندگان و عابران پیاده است و این در حالی است از بین ۲۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی تنها یک مورد مربوط به عابراین پیاده از جمله دانش اموزان است که آن هم رعایت نمی‌شود.

دهقانی تاکید می‌کند: استفاده از پل عابر پیاده، تردد در مسیر عبور عابر پیاده و خط‌کشی شده و دقت و اطمینان در عبور از عرض خیابان از جمله مواردی است که دانش‌آموزان باید برای حفظ جان خود رعایت کنند، در عین حال اطاعت از پلیس مدرسه توسط رانندگان همانند اطاعت از پلیس راهنمایی و رانندگی است.

ایجاد پارکینگ طبقاتی برای خیابان امام(ره)

«علیرضا نقوی» شهردار میبد نیز در خصوص ترافیک شهر در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: کم عرض بودن خیابان‌های اصلی شهر میبد مشکل گذشته تاکنون است که البته در سالهای پیش اتفاق افتاده ولی تنها با عریض کردن خیابان‌ها می‌توان بخشی از مشکل را حل کرد.

وی بیان می‌کند: متاسفانه تجاری بودن پلاک‌های مجاور اکثر خیابان‌های میبد و تصرف آنها خارج از توان اعتبارات شهرداری است و برخی مالکان نیز حاضر به فروش و تخریب مقداری از زمین خود نیستند زیرا بسیاری از آنها به علت پایین بودن متراژ ملک خود این معامله را ضرر می‌دانند.

وی اظهار می‌کند: با این وجود در ماه‌های اخیر خرید دو هزار مترمربع از پلاک‌های در مسیر طرح تعریض خیابان موذن بارجین انجام شده و بیش از یک میلیارد تومان برای خرید زمین در این خیابان جهت ایجاد پارکینگ هزینه شده و جدول گذاری و بهسازی این خیابان جزو اولویت‌های سال آینده شهرداری قرار گرفته است.

نقوی در مورد پارکینگ خیابان امام نیز می‌گوید: متاسفانه مدیریت وقت در زمان‌های گذشته هنگام صدور پروانه و مجوز ساخت پلک‌های تجاری و مطب‌های پزشکان به ظرفیت پارکینگ این معبر توجهی نداشته و اکنون وضعیت کنونی را ایجاد کرده است لذا در حال حاضر زمینی در پشت میدان عدالت جهت پارکینگ این خیابان خریداری شده که پس از مراحل تکمیل طرح و با دعوت از سرمایه‌گذار امیدواریم بتوانیم یک پارکینگ طبقاتی ایجاد و مشکل کنونی را برطرف کنیم.

وی در خصوص آسفالت خیابان‌ها و معابر عمومی شهر میبد هم اظهار می‌کند: با توجه به نیاز مردم برای آسفالت خیابانها و معابر شهر، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و سعی بر این است که بیش از پیش در جهت آسفالت معابر و کیفیت آسفالت‌ها اقدام کنیم چرا که از خواسته‌های به حق شهروندان از شهرداری است.

تعریف نامطلوب زیرساخت‌های میبد از ابتدا

شهردار میبد با تاکید بر این که زیرساخت‌های شهر میبد از ابتدا خوب تعریف نشده و ساختار شهری این شهر از جمله عرض خیابان ها ،نحوه طراحی و سایر موارد، مناسب و در خور شهر نبوده است، اظهار میکند: کوچه‌ها و معابری در شهر وجود دارد که حدود ۴۰ سال از عمر آسفالت آن‌ها می‌گذرد و بعضاً به یک معبر خاکی تبدیل شده است لذا در کنار آسفالت معابر علاوه بر خیابانهای اصلی شهر به تناسب آسفالت کوچه‌ها نیز براساس توان مالی شهرداری در دست اقدام داریم.

وی قیر اختصاصی برای آسفالت تمام معابر شهر ناکافی است، تصریح میکند: هزینه قیر مورد نیاز برای معابر میبد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و این در حالی است که طبق قانون قیر یارانه‌ای به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت تعلق نمی‌گیرد لذا در مورد میبد با وجود اعتبار شهرداری نمی‌توان توقعات مردم را به طور مطلوب برآورده کرد.

نقوی در خصوص گلایه شهروندان در مورد آسفالت شهرک آیت الله اعرافی و محله شهیدیه میبد نیز می‌گوید: متاسفانه وعده‌های نماینده مردم میبد در مورد تخصیص سهمیه قیر به شهرداری محقق نشده و تنها ۵۰۰ تن قیر از طرف راه و شهرسازی بابت مناطق هدف بازآفرینی ویژه شهیدیه از تهران تامین اعتبار شده که پس از دو سال و نیم معطلی با پیگیری‌های شهردار و اعضای شورای شهر امسال این سهمیه جذب و جهت آسفالت این معابر مورد استفاده قرار گرفته است.

او همچنین عنوان می‌کند: از طرفی محدوده خدمات شهری میبد ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار است و برخی شهرک‌ها در حریم شهر قرار دارند که به دلیل شرایط خاص از سوی شهرداری خمات دریافت می‌کنند ولی این خدمات باید با با مشارکت مردم انجام شود و با توجه به امکانات محدود شهرداری در قیاس با تقاضای مردم، براساس اولویت بندی جهت آنها اقدام می‌شود.

شهردار میبد با بیان این که شهرداری از دولت حقوق نمی‌گیرد، تاکید می‌کند: طبق قانون و بر اساس سرانه جمعیت، عوارض ارزش افزوده به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد که در مورد شهرداری میبد با بیش از ۳۰۰ وظیفه تنها ۴۵ میلیارد تومان بوده که البته بسیار ناکافی بوده است.

او با اشاره به واقع شدن زیرگذر میبد در مسیر جاده بین‌المللی تهران - بندعباس، می‌گوید: تکمیل این طرح به شرط تامین اعتبارات لازم و با کار شبانه روزی مداوم، پنج تا شش ماه طول می‌کشد ولی به به دلیل جایگزین نداشتن مسیر تردد وسایط نقلیه و همچنین مسیر عبور کابل اینترنت کشور و زمانبر بودن جابجایی تاسیسات زیرزمینی، با تعویق مواجه شده است و اصلاح آن به خاطر نداشتن طرح کامل و زیرساخت‌های لازم از عهده شهرداری به تنهایی برنمی‌آید و انتظار می‌رود همه دستگاه‌های مربوط در آن مشارکت لازم را داشته باشند.

نقوی در پایان پیرامون ساخت و سازهای شخصی مجاور این زیرگذر نیز خاطرنشان میکند: پروانه ساخت این ساختمان در سال ۸۹ از سوی شهردار وقت صادر و در مهرماه ۹۷ تمدید مجوز آن از سوی دفتر فنی استانداری تایید شده و این در حالی است که پیشنهاد بسیار بالای مالک برای آزادسازی این پلاک نیز از توان شهرداری خارج است و از آنجایی مجوز ساخت آن قبلاً صادر شده، شهرداری نمی‌تواند به تنهایی در این رابطه ورود کند و لازم است که دستگاه قضایی جلوی ساخت و ساز بی رویه در این مکان را بگیرد و شهرداری تنها در مورد زیباسازی شهر و تخلفات ساخت و ساز اقدامات لازم را می‌تواند انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار