در گفت‌وگو با پانا

سخنگوی شورای شهر: شهرداری پیشنهاد شورا را در موضوع «پادگان 06» دنبال نکرد

تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران درباره بارگذاری در پادگان 06 و مصوبه شورای شهرسازی و معماری توضیحاتی را ارائه داد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی شورای شهر: شهرداری پیشنهاد شورا را در موضوع «پادگان 06» دنبال نکرد

علی اعطا در گفت‌وگو با پانا درباره مصوبه شورای شهرسازی و معماری درخصوص پادگان 06 اظهار کرد: «در مورد مرکز 06 که بیش از 49 هکتار مساحت داشته و در منطقه پاسداران است، علاوه بر عرصه خیلی بزرگی که این مکان دارد؛ ارزش‌های میراثی و تاریخی دارد و از سال‌ها قبل بحث‌هایی درباره آن مطرح بوده است. اوایل مطرح بود که آنجا 70- 30 اجرا شود(بر مبنای مصوبه برج-باغ‌ها به سازندگان اجازه داده می‌شد در 30 درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام و 70 درصد باقیمانده باغ حفظ شود) یعنی 35 هکتار از این مرکز سهم شهر و 15 هکتار نیز سهم مالکان شود که در سهم مالکان، ساخت و ساز صورت بگیرد. این کار هم در قالب قانون خروج پادگان‌ها و در چارچوب یک مصوبه قدیمی‌تر در زمینه فروش پادگان‌ها مطرح شده است.»

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران ادامه داد: «قانون انتقال پادگان‌ها الزام به خروج پادگان نمی‌کند، قانون می‌گوید اگر مشتری برای تملک وجود داشت مثلا شهرداری یا بخشی از دولت می‌توانند این مرکز را از نیروهای مسلح خریداری کنند و نیروهای مسلح نیز می‌تواند از طریق مزایده یا توافق آنجا را به فروش برساند. منتهی مصوبه‌ای که مربوط به شورای عالی شهرسازی و معماری است که فکر می‌کنم برای اواخر دهه 60 یا اوایل دهه 70 است، الزام می‌کند که پادگان‌ها باید از شهر خارج شوند. بر اساس آنچه در مصوبه آمده و بعد محاسبات و چارچوب‌هایی که در قانون آمده است شهرداری تهران با مالک این مرکز سال‌های قبل توافقی می‌کند مبنی بر اینکه پادگان 06، (30-70) اجرا شود و این 70 درصد آزاد شود و در آن 30 درصد زیربنایی بیش از دو میلیون متر مربع احداث شود که این عدد تغییر می‌کند و کمتر می‌شود و به تدریج به عددی که عدد توافق فعلی است، می‌رسد یعنی از آن عدد حدود دو میلیون متر مربع به عدد 650 متر مربع می‌رسد.»

اعطا خاطرنشان کرد: «کاهش میزان بارگذاری در پادگان 06 اقدام خوبی بوده است چون توانستیم 35 هکتار را آزاد و به عرصه عمومی تبدیل کنیم. وسعت مرکز 06 تقریبا اندازه پارک ملت است. این نکته را باید در نظر بگیریم که قرار است در آنجا که یک منطقه پر تراکم است چنین بارگذاری انجام شود که بخشی از این بارگذاری مسکونی است و بخشی هم مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری است.»

این عضو شورای شهر تهران افزود: «من مخالف با این بارگذاری نیستم چون کار انجام خوب و ارزشمندی است اما انتظار داشتیم شهرداری پیشنهاد ما را پیگیری کند اما پیگیری نکرد. این پیشنهاد مطرح شد که همه این 50 هکتار آزاد شود و بخشی که سهم مالک است از طریق افزایش محدوده تامین شود. این پیشنهاد قطعا می‌توانست برای طرف مقابل هم امتیازات بیشتری به همراه داشته باشد ولی عمل نشد و انتظار ما این بود که پیشنهاد شورا دنبال شود.»

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: «بارگذاری در 650 متر مربع از مساحت پادگان 06 می‌تواند تاثیر منفی بگذارد از این بابت که اگر این بارگذاری را در جای دیگری انجام می‌دادند یا زمین دیگری از اراضی متعلق به شهرداری را تهاتر می‌کردند، بهتر بود اما شهرداری این موضوع را پیگیری نکرد و در این بخش فعال عمل نکرد و موضوع را به این قضیه تقلیل داد که بر سر زیربنا چانه بزند. این کفایت نمی‌کند، باید سراغ پیشنهادهای خلاقانه می‌رفت که منافع شهر و منافع مالکان و نیروهای مسلح هم تامین می‌شود که این کار صورت نگرفت و از این بابت گلایه کردیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار