گزارش پانا از تاثیرات افزایش وام بر بخش مسکن:

رونق معاملات با افزایش سقف تسهیلات مسکن

تهران (پانا) - سقف وام مسکن برای زوجین در شهرهای بزرگ تا 240 میلیون تومان افزایش یافته است و از اواخر هفته گذشته نیز اجرایی شده است حال این پرسش مطرح است که این سیاست تقاضا محور تا چه میزان بر قیمت و رشد بخش مسکن موثر خواهد بود؛ سیاستی که برخی کارشناسان آن را زمینه‌ساز رشد بخش مسکن و برخی عاملی برای افزایش بیشتر قیمت مسکن و نابرابری عرضه و تقاضا می‌دانند.

کد مطلب: ۱۰۰۴۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
رونق معاملات با افزایش سقف تسهیلات مسکن

از دو سال گذشته که افزایش چندبرابری قیمت مسکن در شهرها و به ویژه کلان‌شهرهای کشور آغاز شد برخی بر این نکته تاکید کردند که این افزایش قیمت‌ها حبابی است و دوامی نخواهد داشت. اگرچه در یک روند نزولی بخش از افزایش قیمت مسکن خنثی شد اما هنوز هم خرید مسکن برای بسیاری از متقاضیان واقعی مسکن رویایی دست‌نیافتنی است و رکود سختی را بر معاملات این بازار تحمیل کرده است.

در این میان با تصویب شورای پول و اعتبار بانک مسکن به عنوان بانک عامل ارایه دهنده تسهیلات مسکن سقف دریافت تسهیلات را افزایش داده است که می‌تواند آثاری متفاوت بر رونق و رکود مسکن یا حتی قیمت مسکن به دنبال داشته باشد. آثاری که نه در کوتاه‌مدت بلکه در میان‌مدت قابل بررسی و تحلیل خواهد بود.

رشد احتمالی بخش مسکن با تحریک تقاضا

علی ملکی، کارشناس مسائل اقتصادی درگفت وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیر افزایش وام مسکن بر این بخش اظهار کرد:‌ «‌بخش مسکن در حال حاضر تنها بخشی است که با تحریک تقاضا امکان افزایش قابل توجه رشد را دارد و با توجه به اشتغال‌زایی بخش مسکن و بخش‌های مرتبط با آن، تحریک تقاضای مسکن می‌تواند تاثیراتی مثبت برای این بخش به همراه داشته باشد.»

وی افزود: «تحریک تقاضای بخش مسکن در حالت معمول سیاست مناسبی است و در شرایط کنونی نیز سیاست ناموجهی محسوب نمی‌شود. به نظر می‌رسد اقتصاد ایران تنها با تحریک بخش مسکن می‌تواند در جهت مثبت شدن رشد حرکت کند.»

محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن نیز در گفت وگو با خبرنگار پانا افزایش سقف وام مسکن را تا حدودی محرک بازار دانست و افزود:‌ » معاملات بازار مسکن از وضع سیاسی کشور نیز تبعیت می‌کند و متاثر از وقایع روز و جهانی نیز هست به این معنا که در وضعیت بی‌ثبات معاملات مسکن نیز با تردید و ابهام همراه خواهد بود.»

احتمال افزایش قیمت مسکن با افزایش وام مسکن

وی با اشاره به تاثیر افزایش تقاضا بر قیمت مسکن افزود: « از گذشته پیشنهاد انبوه‌سازان مسکن این بوده است که به جای تحریک طرف تقاضا بخش تولید در کشور تقویت شود. افزایش وام مسکن می‌توان مشمول تولیدکنندگان مسکن و ساخت واحدهای مسکونی در کشورشود. این تسهیلات می‌تواند با فروش اقساطی در اختیار مردم قرار گیرد.»

عضو انجمن انبوه‌سازان تصریح کرد: « ساخت و ساز و رونق اقتصادی بدون توجه به بخش‌های مختلف شدنی نیست. بانک‌ها توجه چندانی به سیاست‌های دولت ندارند. در صورت کلی می‌بایست براساس سیاست‌های دولت قدم برداشته شود.»

وی افزود: « با توجه به مذاکراتی که با دولتی‌ها انجام شده است تسهیلات باید بیشتر به سمت رونق تولید و عرضه بیشتر مسکن باشد تا با افزایش عرضه قیمت‌ها روند کاهشی به خود گیرد. اگر عرضه مسکن افزایش نداشته باشد تحریک طرف تقاضا می‌تواند افزایش تقاضا را در این بازار به همراه داشته باشد.»

ربانی با اشاره به رکود عمیق در بازار مسکن عنوان کرد:‌ » تقاضای بازار مسکن عوارضی هم به دنبال دارد. وقتی متقاضی وجود دارد اما میزان عرضه به اندازه کافی نیست رکود تومی حاصل می‌شود و می‌بینید که با وجود عرضه کم تقاضای زیاد افزایش قیمت‌ها را در این بخش مهم اقتصادی به دنبال خواهد داشت.»

وی در مورد خانه‌های خالی و واحدهایی که به بازار مسکن عرضه نمی‌شوند، گفت: « خانه‌های خالی از گذشته‌های دور در این بازار وجود داشته است و مالکان آن با هدف فروش بیشتر واحدهای ساخته شده در بازار واحدهای خود را در اختیار بخش فروش قرار نمی‌دهند. بحث اخذ مالیات بر خانه‌های خالی سالهاست که مطرح شده است اما مالکان این واحدها با روش کردن چراغی در این خانه به معنای مصرف برق و نصب چند پرده تلاش کردند تا جلوه این خانه‌ها را از خالی خارج کنند و به نوعی از پرداخت مالیات برخانه‌های خالی نیز شانه خالی کنند.»

ربانی عنوان کرد:‌ « دولت‌ها در کنترل خانه‌های خالی توفقیق چندانی نداشته‌اند و اکنون نیز مکانیسم مشخصی برای کنترل خانه‌های خالی وجود ندارد. نباید خانه‌های خالی به عنوان امتیازی برای تامین نیازهای بازار در نظر گرفته شود و باید تولید واحدهای مسکونی به گونه‌ای افزایش یابد که تاثیر عدم عرضه خانه‌های خالی را خنثی کند.»

وی افزود: « بحث اخذ مالیات از اجاره نیز اگرچه طرحی برای توسعه نظام مالیاتی در کشور است اما در نهایت افزایش آن به مستاجران تحمیل می‌شود.»

تسهیلات جدید مسکن به واحدهایی که تا 25 سال سن دارد پرداخت می‌شود

رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن روز گذشته در اظهاراتی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در سوم دی ماه امسال مبنی بر «افزایش تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن» گفت: «بر اساس این مصوبه، تسهیلات خرید یا ساخت مسکن انفرادی در تهران از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و زوجین از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.»

وی تأکید کرد: «این تسهیلات به واحدهایی که تا قدمت ۲۵ سال دارند، پرداخت می‌شود.»

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق برای واحدهای مسکونی ۲۵ تا ۳۰ ساله نیز افزایش داشته که به این شرح است:

در تهران از ۴۵ به ۸۰ میلیون برای متقاضیان انفرادی

متقاضیان زوجین از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان

مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر از ۴۰ به ۶۰ برای متقاضیان انفرادی و از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون تومان برای متقاضیان زوجین

در سایر شهرها از ۳۵ به ۴۰ میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی و از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان برای متقاضیان زوجین افزایش داشته است.

تسهیلات جعاله

رحیمی انارکی گفت: «در مصوبه مذکور در شورای پول و اعتبار، سقف وام جعاله نیز از محل اوراق حق تقدم از ۲۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش داشت.»

تسهیلات مشارکت مدنی

وی یادآور شد: «در بخش تسهیلات مشارکت مدنی، به ازای هر واحد مسکونی تا ۳۰۰ میلیون تومان به سازنده از محل اوراق تسهیلات مسکن، وام ساخت می‌دهیم.»

تسهیلات طرح ملی مسکن

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه بانک مذکور قرار است ۱۴۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح ملی مسکن را تأمین اعتبار کند، گفت: «تاکنون برای پرداخت تسهیلات ساخت به ۲۵ هزار واحد طرح ملی مسکن با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ۵۰ هزار واحد با بنیاد مستضعفان تفاهمنامه داشته‌ایم. همچنین قرار است تفاهمنامه‌هایی نیز پس از تعیین سهمیه شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن امضا کنیم.»

رحیمی‌انارکی خاطرنشان کرد: «در طرح ملی مسکن به ازای هر واحد، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم و واحدهایی نیز که بنیاد مسکن احداث می‌کند، ۷۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار